تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۷۸۲۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوری:

بی‌توجهی دولت به استفاده از کالابرگ الکترونیک منجر به افزایش بی‌ضابطه قیمت کالا‌ها شد

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: بی‌توجهی دولت به اجرای قانون بودجه درباره تامین کالا‌های اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ منجر به افزایش بی‌ضابطه قیمت کالا‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا نوری قزلجه درباره نابسامانی بازار و گرانی کالاها، گفت: دولت قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درباره تامین کالا‌های اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ از طریق کالابرگ الکترونیکی را اجرایی نکرد هرچند اکنون دیر شده، اما اجرای این قانون هم‌اکنون نیز می‌تواند به ساماندهی بازار کمک کند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرایی نشدن قانون بودجه از سوی دولت منجر به افزایش بی‌ضابطه قیمت کالا‌ها شد، زیرا این موضوع موج تورمی را به دنبال داشت و حتی نرخ کالا‌هایی که اساسی نیز نبودند، نیز با رشد روبه‌رو شدند.

وی اضافه کرد:مقرر شده بود ساماندهی ارز ترجیحی با چند شرط اصلی صورت گیرد که متاسفانه دولت به هیچ یک از این شرط‌ها عمل نکرد، به این معنا که اکنون نه کالا با نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده می‌رسد و نه اینکه سازوکار کالابرگ الکترونیک به کار گرفته می‌شود تا مابه التفاوت افزایش قیمت‌ها برای مردم لحاظ شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق گمرکی کالا‌های وارداتی را از ۴۲۰۰ تومان به‌ای تی اس یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت کالا‌ها دانست و ادامه داد: هرچند دولت پس از چند ماه لایحه اصلاح نرخ ارز محاسبه حقوق گمرکی را به مجلس ارائه کرد، اما اثر اقتصادی و تورمی آن در ابتدای سال بسیار بود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده