تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۷۸۲۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامداران درگیر یک سیگنال متفاوت

‌می‌متالز - در حال حاضر عوامل بیرونی موثر بر روند بازار سهام یعنی انتظارات تورمی و شوک ارزی ناشی از حرکت در مدار صعودی نیز نتوانسته بورس را در وضعیتی قرار دهد تا اصلاح قیمتی را در این بازار رو به اتمام ارزیابی کنیم. سرمایه‌گذاران بازارسهام به این نتیجه رسیده‌اند که در محاسبات خود نسبت به بازگشت شاخص کل به محدوده تعادلی اشتباه کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، این روند که در ماه‌های قبل منجر به رفتار محتاط‌تر سهامداران شده بود هم‌اکنون جای خود را به بی‌اعتنایی معنادار و گسترده سرمایه‌گذاران به جریان داد و ستد‌های بورسی داده است. شاخص کل بورس تهران روز گذشته نیز بیش از ۱۰ هزار واحد افت کرد تا سریال ناکامی‌های بورس تهران همچنان ادامه داشته باشد. قرار گرفتن دماسنج بازار در ارتفاع یک میلیون و ۲۶۷ هزار واحدی همراه با کاهش پی در پی شاخص هم وزن از یک سیگنال متفاوت به اهالی بازارسرمایه خبر می‌دهد. بازار سهام با ورود به نیمسال دوم توجه برخی از سهامداران را به خود جلب کرد. در اوایل مهرماه به نظر می‌رسید بازار یاد‌شده توانایی بازگشت به کانال‌های از دست‌رفته را دارد.

درمدت زمان یاد شده و در حالی که بازار خالی از هرگونه محرک قوی برای خیز به ارتفاعات بالاتر بود، برخی احتمالات از انتشار عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها تحت عنوان ناجی بازار خبر می‌داد، اما همان‌طور که ملاحظه شد این گزینه نیز برای بورس‌بازان درست عمل نکرد و سرمایه‌گذاران بی‌توجه به عملکرد مثبت برخی صنایع بر طبل خروج از بازار کوبیدند. از دست رفتن کانال ۳/ ۱ واحدی که در هفته جاری رخ داد یک سیگنال منفی و البته متفاوت به هواداران این بازار پرحاشیه می‌دهد. سرعت ریزش شاخص بر اساس بررسی‌های انجام شده می‌تواند تداوم یابد به‌طوری که ابرکانال ۲/ ۱ میلیون واحدی نیز از بین برود.

نزدیک شدن بازار سهام به این سطح روانی مهم حکایت از آن دارد که در صورت حمایت نشدن از تقاضا در بازار سهام طی هفته‌های آتی ممکن است شاهد شدت گرفتن عرضه و در نهایت افت بیشتر شاخص به محدوده ناامید‌کننده ۱/ ۱میلیون هزار واحدی باشیم. بازار سهام اساسا به دلیل نبود وضعیتی پایدار در دو بخش مهم و اثرگذار سیاست خارجی و مشخص نبودن رویکرد اقتصادی دولت نسبت به مشکلات جاری و تورمی روندی باثبات را تجربه نمی‌کند و احتمال سقوط‌های بیشتر نیز وجود دارد.

رفتارسهامداران به خوبی نشان می‌دهد که این سناریو از سوی آن‌ها جدی گرفته شده است. از این رو امکان محقق شدن این سناریوی نامطلوب وجود دارد. در چنین شرایطی که خبری از گشایش‌های سیاسی و تثبیت رفتار ارزی به گوش نمی‌رسد، سایر گزینه‌ها نیز نمی‌تواند حقیقی‌ها را مجاب به رفتاری غیر از رفتار کنونی کند. بازار با فروش حقیقی مواجه است و دلایل این موضوع را باید خارج از آن جست‌وجو کرد. فروش و درآمد شرکت‌های کالایی بورس تهران نیز تحت تاثیر برخی عوامل در حال نوسان است، همین امر منجر به انگیزه بالای سهامداران درباره عدم نگه داشتن سهم‌های مذکور و سهام‌های دیگر شده است.

محمد شکری/ کارشناس بازارسرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده