به گزارش میمتالز، توسعه بازارهای صادراتی در شرایطی که ذخیره ارزی کشور کم بوده و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با محدودیت مواجه است، از اولویتهای اصلی بنگاههای اقتصادی به ویژه واحدهای فعال در صنعت فولاد است.
افزایش سهم صادراتی میتواند درآمدهای شرکتهای فولادی را بیشتر کرده و تامین سرمایه برای اجرای طرحهای توسعه، تامین انرژی، تکنولوژی و تجهیزات و… را آسانتر کند.
درواقع به هر میزان صادرات فولادی در مجموعههای تولیدی افزایش یابد، توسعه در آنها با سرعت بیشتری پیش میرود.
اما در این میان با توجه به شرایط تحریمی که هم حضور در بازارهای جهانی را دشوار کرده و هم محدودیتهایی را در حوزه نقل و انتقالات مالی ایجاد کرده، ورود به بازارهای جهانی و توسعه صادرات چندان کار آسانی نیست.
در چنین شرایطی فولاد خراسان چندی پیش اولین بخش از محموله صادراتی شمش فولاد خراسان به میزان حدود ۵۰۰ تن از طریق ترانزیت زمینی را به کشور ترکیه صادرکرد. این صادرات میتواند در درآمدهای ۶ ماهه اول سال فولاد خراسان اثر گذار باشد.
نکته مهم دیگر ورود به بازار ترکیه است که خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در منطقه و رقیب ایران در این بازارهای است. ورود فولاد خراسان به بازار ترکیه حاکی از عملکرد دقیق تیم بازاریابی و همچنین تولید با کیفیت در این مجموعه است. بدون شک کیفیت محصول تولیدی یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در بازارهای صادراتی است.
اما در کنار اینکه ورود به بازار ترکیه خود موفقیتی مهم برای فولاد خراسان است، اما در این شرایط برخی فاکتورها بر توان رقابتی این مجموعه اثر گذار است که در صورت عدم توجه به آنها، حضور در بازار ترکیه سخت خواهد شد.
در حالی صادرات این مجموعه به ترکیه از طریق ترانزیت زمینی انجام شده که شمش فولاد از شرقیترین منطقه کشور به غربیترین مرز ارسال و به ترکیه صادر شده است. در این بین هزینههای حمل و نقل که در سال جاری با افزایش مواجه شد، بر درآمد ارزی این مجموعه اثر گذار است. این درحالی است که ناوگان حمل و نقلی کشور نیز فرسوده و همین موضوع بر زمان و هزینه صادراتی اثر گذار است.
در صورتی که فولاد خراسان تصمیم به حضور مداوم در بازار ترکیه باشد، باید برای زیرساختهای حمل و نقلی خود فکر جدی و یا حتی برای احداث شرکت ترابری زیر مجموعه فولاد خراسان اقدام کند. بدون شک پس از کیفیت تداوم حضور از مهمترین فاکتورهایی است که بر افزایش صادرات اثر گذار است.
اما در حالی فولاد خراسان در کارنامه ۶ ماهه اول خود موفق به ثبت صادرات شمش فولاد به ترکیه شده است که در تابستان مجموعههای فولادی با محدودیتهایی در حوزه برق مواجه بودند و همین موضوع بر روند تولید اثر گذار بود.
از سویی دیگر با شروع فصل زمستان کمبود گاز نیز میتواند مانند سالهای گذشته بر برنامه تولید سایه انداخته و تولید را از نظر کمی کاهش دهد. این درحالی است تمامی مجموعههای فولادی ملزم به تامین نیاز داخل و پس از آن صادرات هستند، پس ممکن است کمبود گاز و نیاز داخل که عموما در ماه بهمن و اسفند در کشور با افزایش مواجه میشود بر میزان حجم صادرات اثر گذار شود.
در این شرایط باید فولاد خراسان با برنامه راهبردی به سمت رکوردشکنیهای تولید ماهانه و فصلی رفته تا نه تنها سهم صادراتی خود را از دست نداده بلکه به دنبال توسعه آن برود.
در نتیجه باید دید برنامه استراتژیک فولاد خراسان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ چه خواهد بود و در ادامه مسیر به کدام بازارهای صادراتی ورود میکند.
فراموش نکنیم پس از شروع جنگ میان روسیه و اکراین، بازاریابی شرکتهای فولادی برای توسعه سهم صادراتی در بازارهای منطقه کمی سخت شد، اما چنین اخباری حاکی از تلاش بی وقفه این بنگاههای اقتصادی برای توسعه صادراتی است.
منبع: تیتر ۲۰