تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۸۹۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون دادگستری گیلان:

معدن قوش داشی آستارا قابل بهره‌برداری نیست

‌می‌متالز - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان گفت: معدن قوش داشی که در محدوده شهرستان آستارا واقع شده، با توجه به جنبه‌های گوناگون از نظر کارشناسی بررسی و غیرقابل بهره‌برداری تشخیص داده شده است.

به گزارش می‌متالز، احمد آقایی روز یکشنبه در بازدید از گردنه حیران آستارا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معدن قوش داشی در منطقه‌ای واقع شده است که حدود ۷۰۰ خانوار در محدوده آن زندگی می‌کنند و علاوه بر آن‌ها در برخی اوقات و فصول سال جمعیت شناور هم دارد.

وی افزود: تنها منبع آب شرب منطقه نیز در محدوده این معدن واقع شده است که با فعال شدنش، بر حسب نظر کارشناسان آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب چشمه مورد نظر به طور کلی خشک خواهد شد و بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر را از آب شرب محروم خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان بیان کرد: از سوی دیگر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان پرونده آثار تاریخی و طبیعی که در محدوده معدنی مورد نظر واقع شده و جزو آثار کهن به شمار می‌رود را جهت ثبت در فهرست میراث ملی تکمیل کرده است.

وی تاکید کرد: در مجموع می‌توان اذعان داشت که معدن قوش داشی آستارا به لحاظ تعارض‌های اجتماعی و پیوست زیست محیطی با مشکل مواجه است و از این منظر معدن فوق قابلیت صدور مجوز بهره‌برداری ندارد.

آقایی پیش‌تر نیز در این زمینه عنوان کرده بود که به لحاظ موانع و مشکلاتی که تاسیس معدن قوش داشی دارد، تمامی مدیران و مسوولان به صراحت و شجاعت متفق القول هستند که این معدن نمی‌تواند مجوز‌های لازم را کسب کند.

معدن سنگ لاشه قوش داشی در میان ۲ دره در محدوده منطقه گردشگری حیران قرار دارد و از توابع شهرستان آستارا به شمار می‌آید.

شرایط اقلیمی و پوشش جنگلی آستارا بهره‌برداری از منابع معدنی این شهرستان را با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است و در حال حاضر تنها چهار معدن رسمی مصالح ساختمانی در حوزه آستارا فعالیت می‌کنند.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

عناوین برگزیده