تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۷۹۱۰۵
سرویس خبر : زمین شناسی

اکتشافات عمقی در معادن استان کرمان در دستور کار قرار گیرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: اکتشافات معادن در استان کرمان، اکتشاف سطحی است و باید اکتشافات عمقی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی‌نژاد صبح امروز در پنجمین جلسه شورای معادن استان کرمان در سال جاری که به ریاست فداکار استاندار کرمان در محل سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه اصلاح قانون معادن در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اظهار داشت: خلاصه‌ای از پیشنهاداتی که نیاز است در قانون اصلاح شود، تهیه شده است.

وی با بیان اینکه قانون معادن معمولاً هر ۱۰ سال یک بار اصلاح می‌شود و نیاز است در بازنگری آن مشکلات استان کرمان دیده شود، گفت: استان کرمان یکی از قطب‌های مهم معادن کشور است و توسعه این ظرفیت توسعه استان و کشور را به دنبال دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه ایران در منطقه معدن خیز و از جمله معادن مس دنیا قرار گرفته و استان کرمان نیز یک استان معدنی است، افزود: ۴۲ ماده معدنی شناخته شده در استان کرمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکتشافات معادن در استان کرمان، اکتشاف سطحی است و باید اکتشافات عمقی در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: در دنیا اکتشافات عمیق دنبال می‌شود و باید زیرساخت‌های کشور به این سمت برود.
حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در قانون معادن نیز به این موضوع اهمیت داده شده و اکتشاف عمیق در معادن مورد توجه قرار گیرد، افزود: متاسفانه ضوابط قانونی ورودی را آنقدر آسان گذاشته که خیلی از کسانی که تخصص و توان مالی نداشتند به حوزه معادن ورود پیدا کردند.

وی با بیان اینکه این افراد معادن را گرفتند و در معادن با جای خالی اکتشاف عمیق متخصصان و سرمایه‌گذاران واقعی مواجه هستیم، گفت: معادن جزو انفال و حق عموم مردم است و وقتی معادن بلوکه می‌شوند حق ۸۰ میلیون جمعیت کشور تضییع می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه هزار و ۲۳ درخواست اکتشاف در استان کرمان داریم، تاکید کرد: کسی که می‌خواهد وارد کار معدن بشود باید توان مالی کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل هزینه بالای اکتشاف باعث شده بسیاری از این افراد از انجام کار‌های اکتشافی باز بمانند، گفت: تنها در ۵ تا ۷ درصد از سرزمین کار اکتشافی انجام شده است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در کشور تنها سه اکتشاف عمیق انجام شده که مربوط به سونگون، میدوک و مس سرچشمه است، بیان کرد: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور حتی به یک درصد هم نمی‌رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده