تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۱
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۷۹۱۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شرکت صنایع مس شهید باهنر در مسیر سودآوری

‌می‌متالز - شرکت صنایع مس شهید باهنر در سال‌های اخیر، با توجه به پارامتر‌های اثرگذار در تولید و مدیریت آن‌ها، میزان تولید محصولات خود را افزایش داده است. همچنین این شرکت به واسطه بازاریابی و افزایش صادرات محصولات خود در دو سال اخیر، توانسته است سودآوری فراوانی را به ارمغان بیاورد که با در پیش گرفتن این روند، می‌توان به ارتقای سودآوری این شرکت بیش از گذشته امیدوار بود.

به گزارش می‌متالز، وجود ذخایر بزرگ و ارزشمند مس در استان کرمان و همچنین افزایش روزافزون کاربرد‌های فلز مس در صنایع مختلف موجب شده است تا زنجیره تامین این فلز و صنایع وابسته آن در این استان معدن‌خیز کشور شکل بگیرد. شرکت صنایع مس شهید باهنر یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های صنعتی شکل‌گرفته در حلقه‌های انتهایی و وابسته به صنعت مس است که آن را می‌توان حلقه اتصال معدن و صنایع پایین‌‎دستی مس تلقی کرد. شرکت صنایع مس شهید باهنر فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ در نزدیکی معادن مس استان کرمان آغاز کرد و شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، اصلی‌ترین سهام‌دار شرکت صنایع مس شهید باهنر به شمار می‌آید. فعالیت اصلی این شرکت تولید انواع محصولات مسی، آلیاژ مس، نیکل و برنجی شامل لوله (به صورت شاخه، کویل و پن‌کیک)، مفتول، ورق (کویل، تسمه و فویل) و مقاطع (سه‌گوش، چهارگوش، شش‌گوش و میلگرد توپر و توخالی) است. همچنین این شرکت در حوزه مطالعات معدنی، اکتشافات، استخراج، بهره‌برداری و فراوری مس، مشارکت در معدن و فعالیت‌های معدنی در سطح داخلی و بین‌المللی و نیز واردات ماشین‌آلات و تجهیزات برای کارخانه‌های شرکت نیز فعالیت دارد. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلیاژ‌های مس کشور، با تبادل تجارب و همکاری با سایر شرکت‌ها، محصولات خود را مطابق با بالاترین استاندارد‌های جهان تولید می‌کند که این امر در نقش‌آفرینی پررنگ‌تر این شرکت در صنعت مس موثر واقع شده است.

رشد تولید مس شهید باهنر

شرکت صنایع مس شهید باهنر، با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۳۳ هزار و ۸۰۰ تن محصولات نوردی، ۲۲ هزار و ۳۰۰ تن محصولات اکستروژن، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصولات لوله مسی و پنج هزار تن محصولات سکه‌زنی، در مجموع، ظرفیت اسمی تولید سالانه ۷۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات و آلیاژ‌های مسی را دارد، اما با توجه به متوسط تولید انواع محصولات مسی و آلیاژی در سال‌های اخیر، ظرفیت عملی این شرکت در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۰ هزار و ۴۲۱ تن برآورد شده است. با نگاهی به آمار تولید انواع محصولات مسی و آلیاژی شرکت صنایع مس شهید باهنر در چند سال اخیر، می‌توان دریافت که تولید در این شرکت با نوسانات متعددی همراه بوده، اما با توجه به اقدامات موثر شرکت صنایع مس شهید باهنر در دو سال اخیر، تولید محصولات مسی و آلیاژی در این شرکت رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

مجموع تولید محصولات مسی و آلیاژی این شرکت در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱، با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ هزار و ۷۹۱ تن بوده است که از این مقدار، تسمه و ورق برنجی با چهار هزار و ۲۲۴ تن و مقاطع برنجی با سه هزار و ۶۷۴ تن، بیشترین میزان تولید را در سبد محصولات این شرکت به خود اختصاص داده‌اند. میزان تولید سایر محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر در بازه مذکور شامل لوله مسی، مقاطع مسی، لوله برنجی، تسمه و ورق مسی، به ترتیب دو هزار و ۷۵ تن، یک هزار و ۱۲۸ تن، ۳۰۵ تن و سه هزار و ۳۸۵ تن بوده است؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، مجموع آمار تناژ تولید محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر ۱۲ هزار و ۸۱۵ تن بوده است. این امر نشان می‌دهد که این شرکت با بهره‌برداری از ظرفیت‌های خود، توانسته است تولید محصولات مسی و آلیاژی را افزایش دهد.

گفتنی است که اگرچه ظرفیت اسمی محصولات لوله مسی شرکت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن است، به علت راه‌اندازی نشدن بخش لوله‌های شیاردار، از محصولات تا این مرحله بهره‌برداری نشده و افزایش تولید این محصول در دو سال اخیر ناشی از رفع عیوب خط تولید، بالا بردن کیفیت محصولات لوله مسی، بازاریابی و جذب مشتریان جدید بوده است.

عاملی برای سودآوری فباهنر

فعالیت اصلی شرکت صنایع مس شهید باهنر، تولید محصولاتی است که به صورت مستقیم در بازار مصرف به فروش می‌رسند. این امر در کنار تنوع بالای سبد محصولات این شرکت، پتانسیل بالایی برای خلق ارزش و سودآوری ایجاد می‌کند. بررسی درآمد‌های عملیاتی شرکت صنایع مس شهید باهنر در بازه سال‌های اخیر از رشدی چشمگیر حکایت دارد. در سال ۱۳۹۹، درآمد‌های عملیاتی شرکت صنایع مس شهید باهنر به ۳۰ هزار و ۷۶۸ میلیارد ریال رسید و در سال ۱۴۰۰، این عدد از مرز ۵۵ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال نیز عبور کرد. از علل اصلی افزایش درآمد‌های عملیاتی شرکت صنایع مس شهید باهنر در سال گذشته، می‌توان به رشد تولید، جذب بازار‌های جدید و کاهش ضایعات خطوط تولید اشاره کرد. گفتنی است که سود خالص این شرکت در سال گذشته، بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده که از فروش ۳۴ هزار و ۹۴۵ تن انواع محصولات مسی و آلیاژی حاصل شده است.

در بازه پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز میزان تناژ فروش محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر به بیش از هشت هزار تن رسید؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، این عدد برابر ۱۲ هزار تن بوده است. آمار تناژ فروش محصولات این شرکت شان می‌دهد که تسمه و ورق مسی با سه هزار و ۴۰۳ تن، مقاطع برنجی با سه هزار و ۱۳۶ تن و تسمه و ورق برنجی با یک هزار و ۵۴۲ تن، پرفروش‌ترین محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر در بازه مذکور بوده‌اند. همچنین در این بازه زمانی، درآمد‌های شرکت صنایع مس شهید باهنر برابر با ۲۶ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال بوده که ۸۴ درصد آن از فروش محصولات در بازار داخلی به دست آمده است.

با توجه به اینکه در دو سال اخیر شرکت صنایع مس شهید باهنر از ظرفیت تولید، صادرات و سودآوری فراوانی برخوردار بوده است، طرح‌های توسعه جدیدی در شرکت تعریف شده‌اند که با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها نه تنها تولید و سودآوری این شرکت افزایش می‌یابد بلکه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای حدود ۴۰۰ نفر نیز فراهم می‌شود. در چشم‌انداز ۱۴۰۱ شرکت صنایع مس شهید باهنر، میزان فروش محصولات مسی و آلیاژی ۴۱ هزار تن برآورد شده است که تحقق این امر، با رشد تولید، مدیریت بهینه هزینه‌های ساخت و همچنین گسترش بازار فروش محصولات امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده