تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۸۰۴۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت ذوب بریس

رابطه قیمتی شمش و آهن اسفنجی چگونه باید باشد؟

‌می‌متالز - مهرداد نظری مدیرعامل شرکت ذوب بریس در خصوص وضعیت تولیدکنندگان شمش القایی گفت: متاسفانه این روز‌ها تمام تلاش ما این است که این کارخانه تعطیل نشود، اما تمامی عوامل بر علیه ماست. گذشته از مسائلی مثل قطعی برق و توقف متعدد تولید به دلیل محدودیت‌های شدید مصرف برق، گرانی مواد اولیه و مسائل این‌چنینی، ما با مشکل قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا نیز مواجه شده‌ایم و حدود چند ماه است که شرکت‌های تولیدکننده شمش بخش خصوصی در حال ضرردهی هستند.

به گزارش می‌متالز، مهرداد نظری مدیرعامل شرکت ذوب بریس در خصوص وضعیت تولیدکنندگان شمش القایی گفت: متاسفانه این روز‌ها تمام تلاش ما این است که این کارخانه تعطیل نشود، اما تمامی عوامل بر علیه ماست. گذشته از مسائلی مثل قطعی برق و توقف متعدد تولید به دلیل محدودیت‌های شدید مصرف برق، گرانی مواد اولیه و مسائل این‌چنینی، ما با مشکل قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا نیز مواجه شده‌ایم و حدود چند ماه است که شرکت‌های تولیدکننده شمش بخش خصوصی در حال ضرردهی هستند.

زیان در حلقه تولید شمش

مدیرعامل شرکت ذوب بریس در این گفتگو تصریح کرد: تمامی شرکت‌های فعال در زنجیره فولاد به جز رسته تولید شمش -کم یا زیاد- در حال سود کردن هستند. این سود در حلقه‌های مختلف متفاوت است؛ با این وجود در هیچ حلقه‌ای به جز شمش، ما تولید زیان نمی‌بینیم. این در حالی است که تولیدکنندگان شمش فولادی حداقل ۷ درصد ضرر می‌دهند! لذا اگر قرار بر دخالتی باشد این دخالت باید به صورتی باشد که تمامی زنجیره فولاد را به سود برساند.

تعطیلی کارخانجات با قیمت‌گذاری دستوری

مهرداد نظری در پاسخ به این سوال که متولی قیمت‌گذاری باید چه نهادی باشد گفت: قیمت‌گذاری باید توسط تولیدکننده آن محصول یا توسط انجمن تخصصی و صنفی تولیدکنندگان آن محصول صورت بگیرد. اگر قرار بر این باشد که این روند قیمت‌گذاری دستوری ادامه داشته باشد کارخانجات بسیاری تعطیل شده و کارگران آن‌ها از کار بیکار می‌شوند. نظر ما بر این است که قیمت‌گذاری باید بر اساس واقعیت صورت بگیرد. قیمت نهایی تولید و قیمت تمام شده محصول ما کاملا واضح است و هیئتی از کارشناسان نیز می‌توانند این قیمت را صحت‌سنجی کند. مبنای قیمت ما، قیمت موادی است که استفاده می‌کنیم؛ بنابراین مبنای قیمتی که برای شمش درنظر گرفته می‌شود می‌بایست قیمت آهن اسفنجی در بورس به علاوه هزینه‌های حمل و تولید باشد. یعنی اگر آهن اسفنجی فرضا با قیمت حدود نه هزار تومان در بورس کالا فروخته می‌شود، قیمت درنظر گرفته شده برای شمش باید بر این مبنا باشد.

رابطه قیمتی شمش و آهن اسفنجی

وی در خصوص میزان سود مدنظر شرکت‌های تولیدکننده شمش گفت: ما حتی میزان سود ۱۷ درصد تعیین شده قانونی برای تولیدکننده را توقع نداریم و به همان سود پنج تا شش درصدی هم قانع هستیم. بنا به محاسبه‌ای که توسط بنده و سایر دوستان صورت گرفته ضریب ۱.۹ می‌تواند ضریب مناسبی باشد. به این معنا که قیمت فروش آهن اسفنجی در بورس کالا باید در ۱.۹ ضرب شود تا قیمت شمش به دست آید. قرار است که این ضریب، به صورت فنی نیز در انجمن فولاد بررسی شود و به شکل دقیق‌تری مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ذوب بریس با بیان اینکه آهن اسفنجی در زنجیره فولاد بیشترین سود را به خود اختصاص داده است، گفت: دلیل این اتفاق به نظر می‌رسد دولتی یا خصولتی بودن تولیدکنندگان آن باشد. قیمت‌گذاری تا به امروز اشتباه بوده است. چرا که آنچه برای قیمت‌گذاری ملاک قرار می‌گیرد، شمش تولیدی فولاد خوزستان است. در این قیمت‌گذاری هم قیمت متوسط سه ماهه داخلی و هم قیمت صادراتی در نظر گرفته می‌شود که ما را ناچار به خرید آهن اسفنجی به یک قیمت مبهم و نامشخص می‌کند. در این وضعیت، فروشنده آهن اسفنجی با نگاهی به آینده قیمت کدال، ده درصد بالاتر از ما دریافت می‌کند. این شرایط باعث شده که ما حتی پس از تولید و فروش محصول خود نتوانیم برآورد درستی از میزان قیمت تمام‌شده تولید خود داشته باشیم.

محصولات جدید در سبد تولیدات ذوب بریس

وی با اعلام نارضایتی از شیوه قیمت‌گذاری دستوری فعلی ادامه داد: شرکت ما با این شرایط ناچار شده به تولید محصولات دیگر نیز روی بیاورد. در حال حاضر ما قطعات سنگین و تخصصی را توسط متخصصان خوب خود در شرکت تولید می‌کنیم. تا به امروز این قطعات برای شرکت‌های نظیر فولادساب تولید شده است. علاوه براین به تولید شمش‌های گرد نیز روی آورده‌ایم تا ناچار به از کار بیکار کردن کارگران خود نشویم. ممکن است به تولید شمش‌های آلیاژی هم روی بیاوریم و احتمالا با تکمیل خط در آینده به تولید لوله‌های بدون درز نیز خواهیم پرداخت.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده