تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۸۰۶۴۶
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح کرد؛

برنامه ریزی برای اکتشاف سراسری مواد معدنی از جمله سنگ آهن یک راهبرد مهم است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) گفت: تاکنون اقدامات عملیاتی جدی برای اصلاح ساختار اکتشاف در کشور انجام نگرفته و برای حل این معضل، راه کار برنامه ریزی اکتشاف سراسری مواد معدنی از جمله سنگ آهن است.

به گزارش می‌متالز، دکتر اردشیر سعد محمدی خاطرنشان ساخت: کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی چندین سال است که هشدار جدی داده اند، مبنی بر اینکه ذخایر معدنی مانند سنگ آهن با روند اکتشاف موجود رو به اتمام است و این موضوع جدیدی نیست.

وی یاداور شد: براساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخیره زمین شناسی سنگ آهن پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن ۲.۹ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

سعد محمدی اضافه کرد: چنانچه اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ تحقق یابد و به تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام برسیم، سالانه ۱۶۰ تا ۱۶۹ میلیون تن سنگ آهن نیاز است، بنابراین ذخایر موجود تکافوی تولید فولاد برای سالیان زیادی را نخواهد داد.

وی گفت: استخراج از معادن در اعماق زمین نیز راه دیگری است که در میان مدت امکان دارد، بتوان آن را پیگیری کرد، اما این راه در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد، ولی در صورت افزایش قیمت‌ها، ممکن است توجیه پذیر شود.

مدیرعامل "ومعادن" اضافه کرد: برنامه ریزی برای استخراج از معادن کوچک و متوسط راهکار دیگری برای تامین سنگ آهن مورد نیاز است.

سعد محمدی پیرامون مساله واردات توضیح داد: واردات سنگ آهن از کشور‌هایی مانند استرالیا راه دیگری است که پیش روی قرار دارد، اما یکی از مشکلات اصلی آن هزینه بالای حمل است و از سوی دیگر عمق کم اسکله‌های کشور نمی‌توان از کشتی‌های capesize که توان حمل ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰ dwt را دارند، استفاده کرد و همین موضوع باعث افزایش هزینه واردات خواهد شد.

وی تصریح کرد: مانع جدی بر سر راه واردات نیز تحریم‌های اقتصادی هستند و از اساس گره زدن صنعت فولاد کشور به واردات، امری اشتباه است، زیرا در صورت تحریم، تمام زنجیره فولاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی باردیگر تاکید کرد: راه حل اصلی تامین خوراک کارخانه‌های فولاد سازی، فعالیت جدی و تمرکز بر موضوع اکتشاف است و امسال هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ۶۰ هزار متر حفاری را برنامه ریزی کرده که برای تحقق این امر هفت دستگاه خریداری شده و انتظار می‌رود بتوانیم شروع یک حرکت اکتشافی را رقم بزنیم.

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده