تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۲۸۱۵۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثرات انتشار اوراق ارزی بانک‌مرکزی از نگاه کارشناسان اقتصادی

‌می‌متالز - اوراق ارزی با هدف مدیریت انتظارات تورمی و کنترل تقاضای ارز منتشر می‌شود و برای بازار سرمایه ابزار بسیار خوبی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، اوراق ارزی بانک‌مرکزی از شنبه ۲۸ آبان در تمامی شعب ارزی بانک ملی قابل خریداری است و این ابزار فرصت مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند. خرید این اوراق همانند سرمایه‌گذاری در بازار ارز است چرا که نرخ آن با نرخ تواقفی بازار متشکل ارزی ایران و به روز محاسبه می‌شود و همچنین قابلیت نقدشوندگی در طول دوره سررسید سه ماهه را دارد.

از ویژگی‌های مهم و جذاب اوراق ارزی بانک‌مرکزی می‌توان به معافیت مالیاتی و قطع نشدن یارانه‌ها در نتیجه خرید آن و همچنین امکان دریافت فیزیکی ارز در سررسید اشاره کرد. در ادامه نظرات برخی کارشناسان اقتصادی در رابطه با مزایای اوراق ارزی و اهمیت آن‌ها بیان می‌کنیم.

مهراد عباد؛ عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اوراق ارزی برای بازار سرمایه ابزار بسیار خوبی خواهد بود، گفت: در گذشته تنها راه سرمایه‌گذاری در ارز خرید اسکناس از بازار و نگهداری آن بود که با مشکلاتی رو‌به‌رو بود، اما در حال حاضر مردم می‌توانند به صورت رسمی و قانونی با خرید اوراق ارزی در ارز سرمایه‌گذاری کنند.

حسن حسن‌خانی؛ کارشناس اقتصادی، اوراق ارزی را به نفع تولید کشور دانست و افزود: یکی از نکات مثبت انتشار اوراق ارزی این است که مردم ارزی را که در خانه و یا صندوق امانات بانک‌ها دارند را به صورت غیررسمی نگهداری می‌کنند که در جریان اقتصادی و تولید قرار نمی‌گیرد. با انتشار اوراق ارزی این ارز‌ها نیز در جریان اقتصاد و تولید قرار می‌گیرند.

همچنین یحیی لطفی نیا؛ کارشناس پولی و ارزی، اظهار کرد: اوراق ارزی بانک‌مرکزی به عنوان یک سیاست پولی انقباضی توسط بانک‌مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هدف از انتشار این اوراق مدیریت انتظارات تورمی و همچنین کنترل تقاضای سفته بازی و احتیاطی بازار ارز در نتیجه نااطمینانی شکل گرفته در این بازار است. موفقیت این ابزار در گرو استقبال مردم از این ابزار است و هرچه حجم اوراق منتشر شده بیش‌تر باشد، انتظار اثر‌گذاری بیش‌تری بر متغیر‌های پولی و بازار ارز خواهیم داشت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

 

عناوین برگزیده