تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۸۱۶۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار گنگ همه را نوسان‌گیر کرده است

‌می‌متالز - شرایطی پیش‌آمده که فعالین بازار سرمایه بیشتر به دنبال نوسان‌گیری می‌روند و اطمینان خاطری نسبت به آینده بازار سهام ندارند. باید مقداری وضعیت سیاسی جامعه بهتر شود تا روند فعلی تغییر کند.

به گزارش می‌متالز، هادی جمالی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد: بازار مقداری درگیر وضعیت سیاسی جامعه شده است و حتی به اوراق اخزا و گام وزن می‌دهد که به‌عنوان رقیب با چه نرخی معامله می‌شوند. متأثر از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور دلار هم رصد می‌شود، حتی واکنش ایران نسبت به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی هم اثرگذار است؛ این عوامل می‌توانند جهت کلی بازار را مشخص کنند. از طرفی بودجه‌بندی را هم در پیش داریم؛ اما به نظر می‌رسد، با توجه به سبقه بازار سهام نرخ‌ها (خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ بهره مالکانه) تغییر چندانی را تجربه نکنند. درمجموع پیش‌بینی می‌شود بازار با روندی متعادل پیش رود، اما همچنان عوامل بیان‌شده در ابهام قرار دارند.

روند فعلی تا چه زمان ادامه می‌یابد؟

وی افزود: ابهامات وضعیت سیاسی تا ۲ تا ۳ ماه دیگر مشخص خواهد شد، بودجه هم در ۱ تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود و نرخ بانکی YTM هم مشخص شده، چراکه نرخ بهره بانکی تا ۲۷ درصد هم رسیده است، برخی اوراق دولتی هم با ارقام بالایی معامله می‌شوند که خود چندان به سود بورس نیست. دلار هم اگر در محدوده‌های فعلی باقی بماند، می‌تواند بازار را در ۱ تا ۲ هفته آینده متعادل رو به مثبت نگه دارد. روند متعادل مثبت شاید فرصت فروش خوبی را برای تسویه صندوق و امثال آن در دی و بهمن ایجاد کند.

سناریو‌های پیشروی بازار را بشناسید

این فعال بورسی تشریح کرد: اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ دهد، منجر به رشد دلار می‌شود در این صورت صادرات محور‌ها روندی صعودی خواهند گرفت، ولی اگر قطعنامه صادر شود، باعث متأثر شدن گروه پتروشیمی و کاهش مقدار فروش آن‌ها می‌شود، در این شرایط نمی‌توان سهام دلاری را پیشتاز معرفی کرد و باید به سهام دلاری داخلی فروش اشاره کرد. فولادی‌ها، تا حدی صادراتی‌ها، پتروشیمی‌ها (پالایشی‌ها به‌شرط آن‌که اتفاق عجیبی برای نفت رخ ندهد) و معدنی‌ها از رشد دلار متأثر می‌شوند. اگر دلار در محدوده‌های فعلی باقی بماند و افزایش نرخ در صنایع داخلی رخ دهد، می‌توان به افزایش قیمت سهام در این صنایع امیدوار بود.

بازار گنگ همه را نوسان‌گیر کرده است

وی با اشاره به گیج بودن بازار سهام بیان کرد: دلیل این رویداد، رشد دلار است که درواقع به ارزندگی سهام کمک می‌کند، بازار در شرایط فعلی با دلار ۲۶-۲۷ هزار تومان معامله می‌شود، اما قیمت واقعی دلار بیش از این ارقام است. از طرفی اعتراضات و ناامنی که خود نقطه مقابل سرمایه‌گذاری است، در کشور وجود دارد؛ در این شرایط تمایل به سرمایه‌گذاری بورسی کم می‌شود و مسیر حرکت نقدینگی بیشتر به سمت بازار‌های موازی مانند دلار تغییر پیدا می‌کند. گنگ بودن بازار سهام به همین خاطر است، چراکه از طرفی اخبار مثبت منتشر می‌شود و از سویی دیگر ناامنی و نرخ YTM به‌عنوان رقیب بازار سرمایه بیشتر افراد را ناگزیر به نوسان گیری می‌کند.

جمالی در پایان گفت: شرایطی پیش‌آمده که فعالین بازار سرمایه بیشتر به دنبال نوسان‌گیری می‌روند و اطمینان خاطری نسبت به آینده بازار سهام ندارند. اگر مقداری شرایط سیاسی جامعه و وضع حاکم بر آن بهبود یابد، به نظر می‌رسد فعالین به سمت سهام با EPS مناسب و دلاری بروند تا مقصد سرمایه‌گذاری خود را پیدا کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده