تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۸۱۹۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو راهکار تامین کسری بودجه از بازار سهام

‌می‌متالز - تحلیل محمد مسعود غلامپور، کارشناس بازار سرمایه، از مزایا و معایب انتشار اوراق و فروش سهام دولتی در بورس را در این یادداشت بخوانید.

به گزارش می‌متالز، روش‌های متداولی در ایران برای تامین کسری بودجه دولت وجود دارد. انتشار اوراق یکی از روش‌هاست که استفاده می‌شود. بعدی فروش سهام و استفاده از ابزار‌های بازار سهام و دیگری هم کاهش هزینه‌های دولت است.

با توجه به روندی که در حال طی شدن است احتمالا راهکار دولت، انتشار اوراق باشد، ولی انتشار اوراق هم با توجه به نقدینگی و وضعیت بازار سرمایه ظرفیت محدودی دارد. به نظر می‌رسد راهکاری که نزدیک‌تر باشد، تقویت بازار سرمایه است.

یعنی بدون اینکه تاثیری بر نرخ بهره بگذارد، بتواند هزینه‌های خود را تامین کند. با توجه به اینکه دولت هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهد و با افزایش نرخ بهره سعی در جذاب کردن اوراق دارد، هزینه بهره که افزایش پیدا کند شرکت‌ها در تامین سرمایه در گردش خود مشکل پیدا می‌کنند؛ بنابراین تنها راهکاری که باقی می‌ماند و بازار‌های دیگر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، فروش سهام دولت و بازارگردانی در بازار سهام است. در گذشته شاهد بودیم که تمرکز دولت بر افزایش نرخ بهره و تامین کسری از محل انتشار اوراق بوده است که نتایج مخربی دارد. این روش اقتصاد کشور را با رکود گسترده‌ای مواجه می‌کند.

اگر دولت بخواهد مسیر بهتری را پیدا کند، بازارگردانی در بازار سهام با توجه به حداقل نقدینگی ایجاد شده و تورم ناشی از آن بهترین است و می‌تواند کسری‌های خود را از محل بازار سهام تامین کند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده