تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۸۲۳۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رابطه معناداری بین قیمت سیمان و مسکن وجود ندارد/۱۲ میلیون تُن سیمان و کلینکر صادر شد

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در حاشیه نشست کارگروه صادرات سیمان کشور به میزبانی سیمان هرمزگان، گفت: صادرات انواع سیمان و کلینکر در سال گذشته ۱۲ میلیون تُن بود و در هفت‌ماهه امسال هم هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تُن به ۲۰ مقصد صادرات انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، حمید فرمانی، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در سال گذشته برخی از مقاصد صادراتی شامل آفریقا، کشور‌های منطقه خلیج فارس و دریای عمان و کشور‌های آسیایی بوده است.

فرمانی، عنوان کرد: این شناخت و فهم وجود دارد که ایجاد ارزش افزوده با حضور در کشور‌های مقصد و حوزه‌های هدف صادراتی محقق می‌شود، اما به خاطر شرایط تحریم‌ها امکان این حضور فراهم نیست.

وی تصریح کرد: اکنون نمی‌توانیم در کشوری مانند بنگلادش یا کشور‌های حوزه خلیج فارس دفتری داشته باشیم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری نصیب شرکت‌های تولید کننده کنیم، لذا حداکثری چیزی که می‌فروشیم فروش به صورت فوب است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، مطرح کرد: براساس توافق اعضای کارگروه صادرات سیمان این انجمن، با توجه به شفافیت بورس، کشف قیمت سیمان صادراتی در بورس کالا انجام می‌شود.

فرمانی اظهار داشت: اتفاق‌های بسیاری در این سال‌ها در صنعت سیمان جهان رخ داده و فناوری‌های جدیدی آمده است که بایستی از آن‌ها بهره‌ببریم چراکه فناوری کنونی صنعت سیمان بیشترین مصرف انرژی را داشته و دارای آلایندگی زیست محیطی است.

وی ادامه داد: باید به سمت تولید سیمان‌های آمیخته حرکت کنیم و سیمان‌های جدیدی که ۴۰ درصد تولید گاز دی اکسید کربن، ۱۱ درصد بهای تمام شده و ۲۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد برویم.

این مسوول، خاطرنشان کرد: درست نیست که، چون بازار کشش دارد، همیشه خودروی پراید تولید کنیم، اما در صنعت سیمان هم همین اتفاق افتاده است، محصولی تولید می‌کنیم و، چونکه مشتری دارد می‌خواهیم تا ۱۰۰ سال همان را تولید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: درحالی که در دنیا اینچنین نیست و با همین ظرفیت شاید ۲ برابر بهره‌وری دارند، البته نه این سیمان بلکه سیمان جدید که آن را به صورت آزمایشگاهی در کرمان تولید کردیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، توضیح داد: اندیشه‌های جدیدی در صنعت سیمان جهان وجود دارد و صرف تولید یک محصول سنتی برای اینکه فروش دارد ما را به پیش نمی‌برد بلکه در همان ۱۰۰ سال گذشته حفظ می‌کند.

فرمانی اشاره کرد: از سال ۱۳۱۸ این نوع سیمان را به همین سبک و روش در کشور تولید می‌کنیم و فقط نگرانیم که یک دلار بالاتر بفروشیم، این نگرانی خوب است، اما این نقشه راه آینده نیست.

منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده