تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۸۲۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل آرین ماشین؛

تسهیلات گمرک به فعالان اقتصادی مجاز نقش موثری در کاهش هزینه‌های تولید دارد

‌می‌متالز - ارائه ضمانت نامه بانکی یکساله و ارزیابی مواد اولیه واحد‌های تولید در خارج از اماکن گمرکی از جمله تسهیلاتی است که گمرک در اختیار واحد‌های تولیدی قرار می‌دهد که این امر باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محسن مجیدی مدیرعامل آرین ماشین گفت: گمرک ایران با استناد به ماده ۵۷ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، تسهیلاتی در اختیار فعالان اقتصادی مجاز قرار می‌دهد، که فعالان اقتصادی با استفاده از ظرفیت این ماده قانونی می‌توانند تشریفات گمرکی مربوط به مواد اولیه وارداتی خود را با تایید گمرک در خارج از اماکن گمرکی انجام دهند. این فعال اقتصادی گفت: استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۵۷ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی به کاهش هزینه‌های تولید، سودآوری و اثربخشی واحد‌های تولیدی منجر می‌شود.

مجیدی گفت: یکی دیگر از تسهیلات گمرک که منجر به رونق تولید می‌شود، استفاده از ضمانت نامه بانکی یکساله است که در گردش نقدینگی واحد‌های تولیدی نقش موثری دارد. وی تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک به فعالان اقتصادی مجاز را با اهمیت خواند و در این خصوص پیشنهاد‌هایی را ارائه داد.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه با تحریم ظالمانه، دسترسی به منابع اصلی فهرست قیمت موردنظر ارزش کالا‌های وارداتی برای ثبت ارزش کالا در سامانه ارزش گمرک از سوی واحد‌های تولیدی فراهم نیست و طبیعتا گمرک برای تعیین ارزش نیازمند رویت پرایس لیست مورد نظر از منابع اصلی است که با نبود این فهرست قیمت از شرکت مادر باید راهکار دیگری در نظر گرفت.

وی در ادامه برای رفع این مشکل پیشنهاد داد تا از سوی گمرک برای فعالان اقتصادی مجاز، تسهیلاتی فراهم شود، از جمله اینکه پرایس لیست مورد نظر دریافت شده توسط واحد‌های تولیدی از منابع دیگر، مورد پذیرش گمرک قرار بگیرد تا این شرکت بتوانند، ارزش کالا‌ها را در سامانه ارزش ثبت کنند.

پیشنهاد دیگر این فعال اقتصادی در خصوص نحوه کارکرد کارشناسان مجازی گمرک بود و گفت: در برخی موارد بررسی کالا‌های وارداتی شرکت‌ها توسط کارشناسان مجازی با توجه به رفتن در صف بررسی بین ۸ تا ۱۰ روز طول می‌کشد که در این خصوص پیشنهاد می‌شود، تعداد کارشناسان مجازی افزایش یابد و یا با توجه به اینکه واردات برخی کالا‌های تخصصی از گمرکاتی وارد می‌شود، که در آن گمرکات تجربه زیادی از ورود این کالاهاست، برخی موارد می‌توان با حذف کارشناسان مجازی بررسی این کالا‌ها توسط کارشناسان حاذق و حاضر همان گمرک بررسی شود.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

عناوین برگزیده