تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۸۲۸۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یک احتمال پیش‏‏‌روی «سرود»

‌می‌متالز - شرکت سیمان شاهرود با نماد «سرود» در تابلوی اصلی بورس، یکی از شرکت‌های صنعت سیمان به شمار می‌آید که با ظرفیت عملی یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن مشغول فعالیت است. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.

به گزارش می‌متالز، «سرود» در ۶ماه اول سال عملکرد خوبی را به ثبت رسانده و در آبان‌ماه نیز جزو شرکت‌هایی بوده که بیشترین افزایش درآمد را نسبت به مهرماه دارا بوده است. همچنین P/ E این شرکت، در پایین‌ترین محدوده تاریخی خود قرار دارد. در صورتی که شرکت با قطعی‌هایی در حوزه انرژی روبه‌رو نشود و روند تولید و فروش به صورت عادی تداوم یابد، احتمالا این پتانسیل را دارد که تا پایان سال ۱۴۰۱، سودی معادل ۴۴۰تومان به‌ازای هر سهم بسازد. در سال ۱۴۰۲ نیز انتظار می‌رود، سود هر سهم کاهش یا افزایش چشمگیری نداشته باشد. همچنین حاشیه سود خالص شرکت روند نزولی خواهد داشت. در صورتی که نرخ سیمان بالای ۹۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن برسد، شرایط به نفع «سرود» تغییر خواهد کرد.

زمینه فعالیت

شرکت سیمان شاهرود در تاریخ ۲۶/ ۰۹/ ۱۳۶۳ در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان شاهرود به ثبت رسید. نوع شرکت ابتدا به صورت سهامی‌خاص بود؛ اما در تاریخ ۱۴/ ۰۳/ ۱۳۶۶ مطابق صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده به سهامی‌عام تغییر یافت. مطابق مجوزی که در سال ۱۳۷۷ صادر شد، خط یک کارخانه با ظرفیت ۶۹۰‌هزار تن در سال شروع به فعالیت کرد. در سال ۹۹ نیز به‌واسطه اجرای طرح توسعه ظرفیت تولید کارخانه به یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن افزایش یافت. مالکیت بیش از ۵۱‌درصد شرکت سیمان شاهرود برعهده شرکت سرمایه‌گذاری سیمان‌تامین است. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» به حساب می‌آید.

نگاهی به عملکرد ۶ ماه ابتدایی سال

شرکت سیمان شاهرود در نیمه‌اول سال موفق به تولید ۵۹۸‌هزار تن سیمان داخلی و ۱۴۵‌هزار تن سیمان صادراتی شده که نسبت به ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰، با کاهش ۲ درصدی مواجه بوده است. این کاهش به دلیل مشکلات موقتی بوده که در آسیاب مواد خط تولید به وجود آمده؛ اما فروش ریالی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است. این افزایش عمدتا به دلیل روند صعودی نرخ فروش در یک‌سال اخیر بوده است. همچنین عمده فروش صادراتی شرکت در نیمه اول سال، به کشور‌های روسیه، ترکمنستان و قزاقستان بوده که مطابق ادعا‌های شرکت، تعهدات ارزی این معاملات نیز به‌طور کامل رفع شده است.

کارنامه «سرود» در آبان‌ماه

شرکت سیمان شاهرود در آبان‌ماه سال‌جاری موفق شده است درآمد ۱۲۳ میلیارد تومانی را از محل فروش سیمان داخلی و صادراتی کسب کند که نسبت به ماه قبل افزایش ۵۸ درصدی را تجربه کرده است و نسبت به گزارش سایر شرکت‌های گروه سیمان، شرایط این شرکت خوب به نظر می‌رسد. همچنین مجموع درآمد شرکت در هشت‌ماه اول سال، ۶۶۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به هشت‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، با افزایش ۴۴ درصدی در درآمد‌ها همراه بوده است. این موضوع می‌تواند به پیش‌بینی درآمد‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ کمک شایانی کند.

تامین انرژی؛ خطرناک‌ترین ریسک عملیاتی شرکت

شرکت سیمان شاهرود در سال‌های اخیر با مخاطراتی همراه بوده که شرکت‌ها را با چالش‌هایی مواجه کرده است و در صورت تداوم شرایط فعلی، ممکن است مشکلات به وجود آمده برای شرکت‌ها تشدید شود. یکی از این ریسک‌ها دخالت‌های دولتی و عرضه‌های دستوری در این شرکت و سایر شرکت‌های این صنعت بوده است. هرچند با عرضه محصولات سیمانی در بورس‌کالا این مشکل، تاحدودی رفع شده است؛ اما همچنان سایه قیمت‌گذاری دستوری بر سر این شرکت سنگینی می‌کند. تامین گاز نیز یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها در این شرکت بوده و در صورت قطعی‌های مکرر در ۶ ماه دوم، فعالیت‌های عملیاتی شرکت دچار مشکل می‌شود و ممکن است برآورد‌های شرکت محقق نشود. نوسانات نرخ ارز می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد‌های صادراتی و حتی داخلی، تورم انتظاری و بهای تمام‌شده شرکت‌های سیمانی را افزایش دهد.

ثبات نسبی در وضعیت تولید

روند تولید در سیمان شاهرود حاکی از آن است که با توجه به اجرای طرح توسعه در سال ۹۹، میزان تولید شرکت روند صعودی به خود گرفته و از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تن به یک‌میلیون و ۴۶۰‌هزار تن رسیده است. ظرفیت اسمی سیمان «سرود» در حال حاضر یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن و ظرفیت عملی آن حدود یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار تن است. همچنین شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال، ۷۵۳‌هزار تن سیمان را وارد مدار تولید کرده است. از طرفی در بودجه خود تولید ۷۹۶‌هزار تنی را در ۶ ماه دوم سال مدنظر قرار داده است. با توجه به اینکه قطعی مکرر گاز و برق می‌تواند تولید شرکت سیمان شاهرود را با مشکلاتی همراه کند، به نظر می‌رسد، تولید آن در ۶ ماه دوم نیز مانند ۶ ماه اول باشد و افزایش نیابد. با این حال، مجموع تولید شرکت در سال ۱۴۰۱، به طور خوش‌بینانه‌ای به یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن خواهد رسید. ترکیب فروش «سرود» در سال‌های اخیر نمایانگر آن است که ۴۰‌درصد فروش سیمان شاهرود را سیمان فله تشکیل داده است. بیش از ۸۰‌درصد فروش سیمان فله نیز به صورت داخلی بوده و تنها ۲۰‌درصد آن به خارج از کشور صادر شده است. علاوه بر این ۶۰‌درصد ترکیب فروش را نیز سیمان پاکتی تشکیل داده که ۱۵‌درصد آن به خارج از مرز‌های ایران، صادر می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به روند نرخ‌های سیمان در بورس‌کالا، نرخ سیمان فله داخلی، در ۶ ماه دوم سال، حدود ۵۰۰‌هزار تومان و نرخ سیمان پاکتی در همین بازه، ۶۰۰‌هزار تومان باشد. همچنین نرخ این دو نوع محصول در سال ۱۴۰۲ به احتمال زیاد به‌ترتیب، ۶۰۰‌هزار تومان و ۷۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن خواهد بود. نرخ صادراتی سیمان فله صادراتی نیز برای سال آتی ۲۷ دلار به‌ازای هر تن در نظر گرفته شده است که با احتساب نرخ دلار ۲۷‌هزار تومانی در نیمه دوم سال، معادل ریالی آن، حدود ۷۲۹‌هزار تومان خواهد شد. نرخ این محصول احتمالا در سال ۱۴۰۲، با قیمت ۳۲‌هزار تومانی دلار، ۸۶۴‌هزار تومان به‌ازای هر تن خواهد شد. نرخ صادراتی سیمان پاکتی نیز ۲۸ دلار به‌ازای هر تن خواهد بود که معادل ریالی آن در نیمه دوم سال متوسط سال آینده، به ترتیب ۷۵۶‌هزار تومان و ۸۹۶‌هزار تومان به‌ازای هر تن خواهد بود. با این تفاسیر، به احتمال زیاد، مجموع درآمد‌های عملیاتی در سال ۱۴۰۱، حدود ۹۱۷ میلیارد تومان خواهد بود و در سال ۱۴۰۲ این درآمد‌ها به هزار و ۴۸ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. روند افزایش درآمد‌های عملیاتی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سیاست سرکوب نرخ ارز می‌تواند، نتیجه نابهنجاری برای شرکت‌های سیمانی رقم بزند. افزایش ۹۴ درصدی درآمد‌های عملیاتی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته و تداوم این روند صعودی تا سال ۹۹، حکایت از آن دارد که با افزایش نرخ ارز و صعود نرخ محصولات همگام با نرخ دلار، درآمد‌های شرکت با شتاب بسیار بالایی حرکت کرده است. با فرض تحقق مفروضاتی که به آن‌ها اشاره شد، درآمد‌های عملیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۲۹ درصدی و در سال ۱۴۰۲، افزایش ۲۳ درصدی را تجربه خواهد کرد. این موضوع نمایانگر آن است که ترمز افزایش درآمد‌ها در حال کشیده شدن است و زنگ خطر برای شرکت و شاید صنعت سیمان به صدا درمی‌آید. تنها در صورتی می‌توان به رشد بالای ۳۵‌درصد در درآمد‌ها دست یافت که نرخ متوسط سیمان داخلی در سال ۱۴۰۲، بالای ۹۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن باشد.

نقش موثر سربار

از آنجا که سربار جزو جدانشدنی بهای تمام‌شده به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تعیین بهای تمام‌شده دارد، پیش‌بینی نادرست هزینه سربار و هزینه انرژی می‌تواند سود‌آوری شرکت را دستخوش تغییر کند. به نظر می‌رسد با توجه به ثبات نسبی که در روند تولید وجود دارد، میزان مصرف انرژی نسبت به سال قبل با تغییر چندانی همراه نباشد؛ بنابراین با در نظر گرفتن نرخ‌های مصوب، به احتمال زیاد هزینه انرژی تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۳۵ میلیارد تومان خواهد بود. میزان مصرف مواد اولیه نیز با توجه به میانگین ضریب مصرف تعیین می‌شود. ضریب مصرف مارل، ۱۳۲ درصد، ضریب مصرف سنگ‌آهک، ۱۳‌درصد و ضریب مصرف گچ به‌طور متوسط ۵‌درصد است. با در نظر گرفتن ضرایب فوق، میزان مصرف مارل در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون تن، مصرف سنگ‌آهک ۲۰۰‌هزار تن و مصرف گچ ۷۶‌هزار تن خواهد بود. نرخ این مواد نیز با نرخ تورم افزایش خواهد یافت؛ چرا که نرخ ماده اولیه به حقوق و دستمزد کارگران معادن خود شرکت بستگی دارد.

سناریو‌های مختلف برای «سرود»

با مفروضات و متغیر‌هایی که اشاره شد، به نظر می‌رسد، سود هر سهم سیمان شاهرود برای سال ۱۴۰۲، حدود ۴۵۰ تومان باشد که نسبت به سال ۱۴۰۱، تغییر چندانی نخواهد داشت. حاشیه سود خالص شرکت هم روند نزولی به خود گرفته است که ناامید‌کننده به نظر می‌رسد. در صورتی که قیمت هر تن سیمان در سال ۱۴۰۲، بالای ۹۰۰‌هزار تومان تثبیت شود، سود هر سهم بیش از ۵۵۰ تومان خواهد شد. با توجه به اینکه P/ E آینده‌نگر این سهم با سود هر سهم ۴۵۰ تومانی حدود ۴ واحد خواهد شد، بنابراین به لحاظ نسبت‌های قیمتی قابلیت بررسی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده