تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۸۳۶۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن شنبه ۱۹ آذر؛

فولادی‌ها و خودرویی‌ها عامل اصلی ریزش بورس/ طلا جذاب شد

‌می‌متالز - بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد: بورس جذابیت خود را از دست داده و سرمایه‌ها به سمت بازار طلا رفته است.

به گزارش می‌متالز، بورس پس از مدت‌ها به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت و در اولین روز هفته در واحد یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحدی ایستاد. میدکو، فولاد، وپاسار، شبندر، خودرو، شپنا و فملی شاخص‌های تاثیر گذار در ریزش بورس بودند.

در این میان، دیروز وزیر امور خارجه ایران با بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گوی ۷۰ دقیقه‌ای داشتند که ماحصل آن، این شد که ایران از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و کشور‌های دیگر نباید به امور داخلی کشور‌های دیگر از جمله ایران مداخله کنند.

از سوی دیگر، طرف‌های غربی که اعلام کرده بودند آمادگی برگشت به میز مذاکره را دارند، چندی پیش اعلام کردند برجام موضوعی است که می‌توان با طرف‌های دیگر به توافق نشست، اما مواضع همه کشور‌ها باید دیده شود. با این تفاسیر، بازار‌های مالی ایران که همیشه از سیاست نشات می‌گیرد، در اولین روز هفته روند خوبی را آغاز نکرد و دوباره دلار به ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشت.

این در حالی است که دلار در اواخر هفته گذشته با قیمت ۳۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد. از سوی دیگر، با اینکه دلار روند کاهشی و افزایشی داشت، اما نسبت به هفته گذشته طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰ درصد رشد کرده در حالی که اونس جهانی طلا و دلار در یک روند مشخصی قرار دارند. با این تفاسیر، طلا اکنون یک بازار سودده محسوب می‌شود. البته نمایندگان محلس به دنبال اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه هستند که در این قانون محدودیت خرید طلا در نظر گرفته شده و هر کسی در سال حدود ۲۰۰ گرم می‌تواند خرید با معافیت مالیاتی داشته باشد.

در ادامه سری به وضعیت بازار زنجیره فولاد بزنیم. سنگ آهن دیروز از مرز ۱۱۲ دلار گذشت و احتمال می‌رود این روند ادامه داشته باشد. همچنین چین به عنوان یکی از کشور‌های بزرگ فولادساز جهان که با کاهش ساخت و ساز روبه رو شده بود، اعلام کرد: سرمایه گذاری خود را در این زمینه دوبرابر خواهد کرد، اما کرونا همچنان در سرزمین اژد‌های سرخ می‌تازد. به همین منظور پیشگیری را به اجرا درآورده است.

در بازار داخلی هم میلگرد نوسان اندکی داشت، اما همچنان عرضه کنندگان پروفیل از اعلام قیمت خودداری کردند. بودجه سال آینده هم هنوز راهی بهارستان نشده و مشخص نیست چقدر بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، نفت در بازار جهانی رشد اندکی داشت و نفت برنت با قیمت ۷۶ دلار مورد معامله قرار گرفت.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده