تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۳۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در شورای گفت وگوی چهارمحال و بختیاری مطرح شد

تولیدکنندگان در محاصره مشکلات

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی چهارمحال و بختیاری گفت: نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در تابستان امسال، از مساعد‌شدن وضعیت این شاخص نسبت به گذشته در استان حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، عدد شاخص محیط کار در تابستان ۱۴۰۱ به ۸۸/ ۵دست یافته که در مقایسه با سنجش فصل بهار رشد بهتری داشته، اما کماکان در معرض آسیب پذیری هستیم. نرخ ارز از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین کننده ظرفیت اقتصادی کشور و مهم‌ترین عامل در تجارت خارجی است که نوسان‌های آن تاثیرات زیادی بر تولید داخلی کشور دارد. نرخ واقعی ارز در واقع همان عرضه و تقاضای موثری است که در بازار وجود دارد و قیمت روز بر اساس آن تعیین می‌شود؛ گرچه این نرخ موردتایید بانک‌مرکزی نیست.

وی افزایش هزینه‌های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه‌درگردش شرکت‌ها، اختلال در سیستم خرید و معاملات اقتصادی را از مهم‌ترین تاثیرات نوسان‌های نرخ ارز در اقتصاد کشور دانست و افزود: در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به دلیل حجم بالای نیاز آن‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. نوسان‌های گسترده و وسیع نرخ ارز اثرات منفی و مثبت بسیاری بر پیکر اقتصاد دارد که یکی از آن‌ها بروز تورم‌های بسیار شدید است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده