تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۴۶۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فعالسازی ظرفیت‌های تولیدی کشور با احیای واحد‌های راکد

‌می‌متالز - روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «واحد‌های راکد و نیمه راکد چگونه به چرخه اقتصاد بازمی‌گردند؟ احیای تولید با تنفس مصنوعی» مواردی را مطرح کرده که نیازمند توضیح است.

به گزارش می‌متالز، از سنوات گذشته تا به امروز، تعداد قابل توجهی از واحد‌های مختلف تولیدی (در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت) با هدف توسعه اقتصادی کشور از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده‌اند که بخش اعظم آن‌ها علی‌رغم وجود چالش‌های متعدد در حوزه فضای کسب و کار و تولید درحال فعالیت می‌باشند.

از سوی دیگر، تعدادی از آن‌ها بنا به دلایل و عارضه‌های موجود در محیط درونی و بیرونی بنگاه‌ها، دچار تعطیلی و یا کاهش فعالیت شده‌اند؛ لذا با رویکرد افزایش میزان بهره وری و استفاده بهینه از منابع زیرساختی و سرمایه گذاری‌های مالی صورت پذیرفته در این بنگاه‌ها، فعال سازی ظرفیت‌های تولید در دستور کار قرار گرفته است، که این پروژه مشتمل بر دو بخش "بازفعال سازی واحد‌های راکد" و "کمک به افزایش ظرفیت واحد‌های زیر ظرفیت" می‌باشد که با استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و دولتی، شامل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، خبرگان بخش صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاران جدید و مشاوران تخصصی این بخش طی بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شود.

برای این منظور و بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و حسب دستورات وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب واحد‌های تولیدی راکد واجد شرایط برای بازگشت به تولید و بازار آغاز و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اقدام به اجرای طرح "پایش واحد‌های صنعتی راکد" به منظور بازبینی اطلاعات موجود و شناسایی نیاز واحد‌های مذکور در راستای راه اندازی مجدد آن‌ها و ایجاد اشتغال در سطح کشور با استفاده از سرمایه و ظرفیت‌های موجود نموده است.

پس از شناسایی واحد‌های راکد، اولین پیش شرط، تمایل صاحبان واحد‌های صنعتی به راه اندازی مجدد واحد است و پس از آن بر اساس نوع مشکل (اختلاف شرکاء، عدم تقاضا برای محصول و ...)، مشاوران کلینیک‌های کسب و کار نسبت به ارائه خدمات مشاوره اقدام می‌کنند، و در صورت نیاز به تسهیلات نیز واحد صنعتی از طریق پنجره واحد خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست تسهیلات خود را ارائه می‌نماید.

در این راستا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر اساس تجربیات یک دهه گذشته نسبت به بازفعال سازی و ارتقاء ظرفیت تولید واحد‌های صنعتی غیرفعال و نیمه فعال به این شرح اقدام می‌نماید:

الف) طرح پایش واحد‌های صنعتی راکد (غیرفعال): اجرای این طرح از اول مهر سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور آغاز شد و طی مدت زمان سه ماه، توسط مدیران و کارشناسان ادارت کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، مشاوران کلینیک‌های کسب و کار و کارشناسان ستاد مرکزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شد، که بر همین اساس مشخص شد، ۱۲۰۶۷ واحد صنعتی در سراسر کشور، راکد (غیرفعال) می‌باشند که تعداد ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر می‌باشند.

بر اساس نتایج حاصله از اجرای طرح پایش، ۴۴ درصد از واحد‌های غیرفعال، مشکل کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و تخصیص ارز)، ۱۶ درصد مشکل عدم تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

از لحاظ امکان راه اندازی مجدد نیز ۷۵۴۰ واحد تولیدی راکد (۶۲ درصد از کل واحد‌های راکد)، امکان راه اندازی مجدد دارند که تعداد اشتغال پیش بینی شده در صورت راه اندازی مجدد آن‌ها، ۱۶۷ هزار نفر می‌باشد. شایان ذکر است، فقط ۶۹۰۸ واحد صنعتی (۵۷ درصد از کل واحد‌های راکد) تمایل به راه اندازی مجدد دارند که بازفعال سازی آن‌ها با استفاده از ظرفیت ۱۲۰۰ مشاور کلینیک‌های کسب و کار در ۱۰ گروه تخصصی (مالی، حقوقی، بازاریابی، بهبود فرآیند، سرمایه گذاری و ...) در سراسر کشور در دست اقدام می‌باشد.

همچنین بخشی از واحد‌های غیرفعال، تحت تملک بانک‌ها، در اختیار اداره ورشکستگی یا تحت تملک اشخاص حقیقی یا حقوقی به‌واسطه حکم توقیف اموال هستند که در این ارتباط نیز اقدامات مقتضی برای تعیین تکلیف و فعال سازی آن‌ها از طریق مراجع ذیربط در دست اقدام است.

ب) پروژه فعال سازی ظرفیت‌های تولید (در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت): در فاز اول اجرای این پروژه، واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی که زیر ظرفیت ۵۰ درصد مشغول فعالیت بودند، شناسایی شده‌اند که طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تا پایان دولت سیزدهم مورد حمایت‌های لازم برای افزایش ظرفیت قرار خواهند گرفت و بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ حمایت از ۳۳۰۰ واحد تولیدی از آن‌ها در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

این ۳۳۰۰ واحد بر اساس فرم ارزشیابی که توسط کارگروه فعال سازی ظرفیت‌های تولید استان‌ها تأیید شده است، مورد حمایت قرار می‌گیرند. (کارگروه فعال سازی ظرفیت‌های تولید استان متشکل از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و نماینده استانداری می‌باشد).

ج) راه اندازی مجدد واحد‌های صنعتی راکد: راه اندازی واحد‌های راکد (غیرفعال) بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و با استفاده از روش‌هایی از قبیل اعطای تسهیلات، رفع مشکل بازار، رفع مشکلات زیرساختی، حل مشکلات حقوقی، تولید محصول جدید، تأمین مواد اولیه، انتقال فناوری و بهینه کردن خط تولید، اقاله به مالک اصلی، واگذاری توسط بانک به سرمایه گذار جدید، واگذاری توسط مالک اصلی به سرمایه گذار جدید و مشارکت با سرمایه گذار جدید صورت می‌پذیرد.

الزامات اجرای پروژه

۱- همراهی و همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی و استانی

۲- همکاری تمامی ارکان وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌خصوص ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای اجرای کامل و به‌موقع پروژه

۳- همراهی بانک‌ها، ادارات ورشکستگی و سایر نهاد‌هایی که بخشی از واحد‌های راکد را در تملک خود دارند

۴- اصلاح برخی از قوانین و مقررات مرتبط با موضوع فعال سازی، به‌خصوص واحد‌های راکدی که تمایل به بازفعال سازی ندارند

۵- تأمین منابع مالی مورد نیاز

سایر پروژه‌های مرتبط با فعال سازی صنایع

۱- پروژه بازسازی و نوسازی صنایع

۲- پروژه ارتقاء مدیریت بنگاه‌ها

۳- پروژه پیمایش اطلاعات کسب و کار‌ها

بازفعال سازی واحد‌های راکد از طرق زیر صورت می‌پذیرد:

۱- هدایت سرمایه گذاران جدید و کمک به جذب شرکای جدید برای استفاده از زیرساخت‌های آماده واحد‌های راکد

۲- تعیین تکلیف واحد‌های راکد تحت تملک بانک‌ها و ادارات ورشکستگی و سایر اشخاص ثالث

۳- رفع مشکلات واحد‌های راکد با دستگاه‌ها و نهاد‌های پشتیبان و خدمات رسان

۴- کمک به بازسازی و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین آلات فرسوده واحد‌های راکد

۵- کمک به حل مشکلات حقوقی، مالکیتی، سهامداری و اختلاف شرکای واحد‌های راکد

۶- رفع مشکلات زیرساختی واحد‌های راکد (تأمین آب، برق و سایر امکانات زیربنایی مورد نیاز واحدها)

افزایش ظرفیت تولید واحد‌های زیر ظرفیت (نیمه فعال) از طرق زیر صورت می‌پذیرد:

۱- کمک به تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌ها به‌صورت تجمعی با هدف کاهش هزینه تمام شده

۲- حمایت از ارتقاء فناوری و بهینه کردن خطوط تولید

۳- تکمیل حلقه مفقوده زنجیره ارزش تولید از مرحله تأمین مواد اولیه تا مرحله خدمات پس از فروش

۴- کمک به توسعه بازار محصولات تولیدی واحد‌ها از طریق برند سازی و اخذ استاندار‌های لازم با رویکرد حضور در بازار‌های سایر کشور‌ها

۵- کمک به تأمین مالی بنگاه‌ها به شیوه تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)

۶- ارائه خدمات مشاوره تخصصی برای رفع مشکلات درون بنگاهی

۷- توسعه روابط شبکه‌ای بین بنگاه‌ها بر اساس مدل‌های "توسعه خوشه‌های کسب و کار" و "توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی"

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده