تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۸۵۷۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واحد‌های تولیدی از فرصت نوسازی و بازسازی صنایع بهره ببرند

‌می‌متالز - رئیس اتاق تبریز، سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و همچنین استقرار ماشین‌آلات مدرن در واحد‌های تولیدی را راهکاری برای اصلاح مصرف انرژی دانست. یونس ژائله در جلسه کمیته انرژی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز که با حضور مسوولان دولتی حوزه انرژی و فعالان بخش‌خصوصی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش‌اعظم بودجه‌کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود، بر استفاده دولت از توان بخش‌خصوصی در اجرای اصل۴۴ قانون‌اساسی و واگذاری تصدیگری به بخش‌خصوصی به‌ویژه در حوزه تولید انرژی تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت باید از توان بخش‌خصوصی بهره برده و نسبت به کاهش تصدیگری و واگذاری بسیاری از امور اقتصادی همچون تولید و توزیع برق به بخش‌خصوصی اقدام کرده و فعالان اقتصادی را در امور مهم مشارکت دهد.

ژائله بر لزوم همدلی بخش‌خصوصی و دولت برای حل مشکلات موجود در حوزه انرژی تاکید کرده و گفت: هم‌اکنون چه دولت و چه بخش خصوصی، همگی سرنشینان یک کشتی هستیم و همه باهم باید برای ارتقای ایران بجنگیم. از تمامی مدیران و مسوولان دولتی به‌خصوص در حوزه انرژی می‌خواهیم با قطعی برق و گاز، موجبات تعطیلی و ناامیدی واحد‌های تولیدی را فراهم نسازند؛ چراکه قطعا درآمد و اشتغال‌زایی این واحد‌ها به نفع مردم استان خواهد بود. رئیس اتاق تبریز ادامه داد: در کنار ضرورت حل مشکلات این حوزه توسط مسوولان دولتی، بخش‌خصوصی نیز وظایفی بر عهده دارد که باید نسبت به انجام آن‌ها اقدام کند. سرمایه‌گذاری بر روی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر یکی از مواردی است که در این حوزه می‌تواند موثر باشد. وی افزود: ایجاد کارخانه تولید سلول‌های خورشیدی در استان می‌تواند راهکاری در این زمینه باشد که این امر را می‌توان در قالب کنسرسیوم عملی کرد تا علاقه‌مندان بتوانند سهامدار مجموعه باشند. ژائله بر ضرورت برنامه‌ریزی واحد‌های تولیدی در راستای اصلاح و بهبود مصرف انرژی و خرید ماشین‌آلات مدرن تاکید کرده و گفت: هم‌اکنون اکثر ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی، انرژی‌بر و غیراستاندارد هستند که تسهیلات بازسازی و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع می‌تواند کمک بزرگی برای واحد‌های تولیدی به‌شمار برود. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با تاکید ویژه بر اهمیت بخش انرژی برای صنایع گفت: هم‌اکنون صنایع ما در فصل تابستان با مشکل قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند که با وجود تداوم این جلسات طی چند سال‌گذشته، متاسفانه این مشکلات پابرجا باقی‌مانده‌است. مسعود بنابیان با انتقاد از عدم‌سرمایه‌گذاری در حوزه برق استان گفت: صنایع همواره در موضوع قطعی‌ها، مظلوم واقع شده و جزو اولین مشترکانی بوده‌اند که گاز و برق آن‌ها قطع شده‌است درحالی‌که اگر خللی در روند تولید استان رخ دهد، ضربه آن متوجه تمامی مردم خواهد بود. او ادامه داد: طی چهار سال‌گذشته، نرخ سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک صنایع پایین‌تر بوده‌است که این امر زنگ هشداری برای مسوولان است که فکری به حال عرصه تولید و صنعت داشته باشند چراکه با این روند طی سال‌های آتی، صنعت کشور رو به تعطیلی خواهد رفت. همچنین در این جلسه، طاهر روحی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی و مدیران شرکت‌های برق و گاز استان نیز به بیان وضعیت تولید و مصرف انرژی در استان و راهکار‌های اصلاح این روند پرداختند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده