تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۸۳۹۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه بخش زیرزمینی معدن طلای سوکاری

‌می‌متالز - شرکت معدنی استرالیایی «Centamin» که هم‌اکنون از معادن طلای غرب آفریقا بهره‌برداری می‌کند، در روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که نرخ برداشت از معدن طلای سوکاری در مصر در صورتی که عملیات توسعه‌ای معدن‌کاری زیرزمینی انجام شود، می‌تواند ۳۱ درصد رشد یابد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش شرکت استرالیایی مشاوره‌ای «Entech»، ظرفیت بخش زیرزمینی معدن طلای سوکاری، پتانسیل رسیدن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کانسنگ در سال را دارد. این موضوع نشان‌دهنده افزایش ۳۱ درصدی نسبت به حجم فعلی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی در سال این بخش از معدن است.

به گفته این شرکت، این افزایش ظرفیت می‌تواند بدون تغییر در روش‌های استخراج فعلی انجام شود؛  چراکه این طرح توسعه‌ای برای بخش زیرزمینی، تنها نیازمند ایجاد دسترسی به ماشین‌آلات اضافی است. همچنین چندین سال از آغاز بهره‌برداری از بخش زیرزمینی این معدن سپری شده است.

مارتین هورگان، مدیر اجرایی شرکت «Centamin» در بیانیه‌ای اعلام کرد که توسعه ظرفیت استخراج زیرزمینی معدن طلای سوکاری، گام مهمی در راستای تحقق تعهد این شرکت برای تولید ۵۰۰ هزار اونس طلا در سال از این معدن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که توانایی توسعه بخش استخراج زیرزمینی معدن، نتیجه رویکرد تغییر یافته شرکت «Centamin» در مدیریت منابع معدنی است که منجر به دو برابر شدن ذخایر زیرزمینی در سال ۲۰۲۱ شد.

هورگان تصریح کرد که بخش زیرزمینی در معدن طلای سوکاری این شرکت در سال گذشته توانست به حجم تولید ۷۳۹ هزار تن کانسنگ برسد که عیار سنگ معدن آن به طور قابل توجهی بالاتر از بخش روباز آن بود و در نتیجه این شرکت توانست حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کانسنگ در سال ۲۰۲۱ از بخش روباز تولید داشته باشد.

سرمایه مورد نیاز برای توسعه بخش زیرزمینی، حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال ۲۰۲۵ به مقدار تولید هدف‌گذاری شده خود برسد. شرکت سنتامین هم‌اکنون در حال مدیریت و برنامه‌ریزی انجام این پروژه تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ است.

راج ری، تحلیل‌گر بخش فلزات و معادن شرکت سرمایه‌گذاری بانک کانادایی «BMO»، عملیات اکتشافی برای توسعه بخش زیرزمینی معدن طلای سوکاری را نویدبخش دانست،  اما خاطرنشان کرد که هنوز تنگنا‌هایی در این مسیر وجود دارد که برای درک پتانسیل جدید این معدن باید برطرف شوند.

وی در ادامه افزود: در حالی که این شرکت جنبه‌های فنی توسعه استخراج زیرزمینی را ساده در نظر می‌گیرد،  اما چندین متغیر از جمله ذخیره معدنی بخش زیرزمینی، گرید مورد انتظار سنگ‌معدن‌ها، هزینه‌های عملیاتی و الزامات توسعه پایدار قبل از ارائه سناریوی توسعه و ارزیابی شرکت سرمایه‌گذاری بانک کانادایی «BMO» به شرکت سنتامین وجود دارد که نیازمند توجه است.

انتظار می‌رود محاسبه و برآورد طول عمر معدن و برنامه‌ریزی برای انجام عملیات استخراج از ذخایر کشف شده این شرکت در سال ۲۰۲۲، تا اواسط سال ۲۰۲۳ به پایان برسد. به دنبال تحویل تجهیزات مرتبط برای توسعه استخراج زیرزمینی این معدن، انتظار می‌رود نرخ استخراج معادن در طول سال ۲۰۲۴ افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ به حالت ثابت برسد.

معدن سوکاری، تنها معدن طلای صادراتی کشور مصر و اولین معدنی است که در آن عملیات استخراج طلا در مقیاس وسیع به صورت مدرن انجام شده و توانسته است سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی مصر کمک کند.

ایجاد بازنگری در قانون بهره مالکانه معادن در مصر

علی‌رغم ذخایر فراوان فلز گران‌بها و تاریخ غنی استفاده از سنگ‌های معدنی در ساخت جواهرات با ظرافت فراعنه مصر، هنوز معادن مصر تا حد زیادی مورد اکتشاف و توسعه قرار نگرفته است.

این محدودیت در فعالیت‌ها تا حدی به دلیل سیستم مورد استفاده کشور مصر در گذشته در رابطه با بهره مالکانه و قرارداد‌های مشارکت در سود معدن‌کاری بود که منجر به کاهش سود و تمایل شرکت‌های معدنی برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی این کشور می‌شد.

بازنگری در قانون این کشور در سال ۲۰۲۰، نیاز معدن‌کاران برای ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با دولت مصر را برطرف کرد. بر اساس این قانون، بهره مالکانه دولتی به حداکثر ۲۰ درصد محدود شد.

در همین راستا کشور مصر یک دور مناقصه طلا را اعلام کرد که تاکنون توانسته است برخی از شرکت‌های مطرح معدنی و شرکت‌های نوپا را به خود جذب کند.

به غیر از شرکت سنتامین، شرکت‌های دیگری، چون «Barrick Gold»، شرکت «B۲Gold»، شرکت «Aton Resources»، شرکت تابعه «Altus Strategies»، شرکت «AKH Gold»، شرکت

«Lotus Gold» و شرکت «Red Sea Resources» در طول سال گذشته توانستند امتیاز انحصاری استخراج از معادن کشور مصر را دریافت کنند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده