تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۸۳۹۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن استان همدان:

بیش از ۳۰ درصد ارزش بازار سرمایه کشور متعلق به بخش معدن است

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن استان همدان گفت: بیش از ۳۰ درصد ارزش بازار سرمایه کشور متعلق به بخش معدن بوده و سهم بخش معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی کشور بیش از ۳۲ درصد است.

به گزارش می‌متالز، رحیم مرتضایی پنجشنبه ۱۷ آذرماه در نشست علمی و تخصصی صنایع معدنی استان همدان در دانشگاه ملی ملایر، با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی بیش از ۲۵ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: صنایع فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان به عنوان صنایع شاخص و به‌طور مستقیم وابسته به معدن هستند.

مرتضایی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور بیش از ۵۱ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است، ادامه داد: این رقم در برنامه ششم توسعه معادل ۳۰ میلیارد دلار درنظر گرفته شده بود و بخش اعظم آن باید از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی تامین می‌شد.

وی تاکید کرد: شهرستان ملایر بزرگترین ذخایر معدنی بالایی با مجموع ۷۴۰ میلیون تن ذخیره با ۴۲ درصد استان را دارد و نقش اصلی را در تولید بیش از ۵۰۰ میلیون متر مجموع کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس خانه معدن استان همدان به چالش‌های بخش معدن استان همدان اشاره و مطرح کرد: زمان‌بر بودن اخذ مجوز‌های معدنی و صدور استعلامات متعدد در مدت زمان طولانی از جمله این مشکلات است.

مرتضایی خاطرنشان کرد: این موضوع بخش قابل توجهی از انرژی و توان سرمایه‌گذار و اکتشاف‌کننده را می‌گیرد و اجرای هرچه سریع‌تر تبصره ۴ از ماده ۲۴ اصلاحیه قانون معادن مبنی بر اجرای پنجره واحد لازم و ضروری است.

برداشت سالانه ۱۵ میلیون تن مواد معدنی در استان همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه گفت: ظرفیت برداشت سالانه مواد معدنی از معادن این استان ۲۰ میلیون تن است که به دلایل مختلف از این میزان سالانه ۱۵ میلیون تن برداشت می‌شود.

احمد شانیان با بیان اینکه ذخیره اثبات شده معادن استان همدان ۱.۸ میلیارد تن است که ظرفیت بسیار خوبی است، ادامه داد: ملایر یکی از شهرستان‌های با ظرفیت بالا در حوزه معدن و صنایع معدنی است و سیلیس ملایر یک برند کشوری بوده و آینده خوبی دارد.

شانیان با اشاره به تنوع بسیار خوب مواد معدنی این استان با بیش از ۳۰ نوع ماده معدنی، گفت: برخی مواد معدنی همچون دولومیت نهاوند، آندولوزیت و سیلیس ملایر و سنگ گرانیت مشکی تویسرکان جزء برند‌های مواد معدنی کشور هستند.

وی وجود دانشگاه‌ها همچون دانشگاه ملی ملایر را ظرفیتی مناسب برای تکمیل حلقه اتصال دانشگاه با صنایع معدنی دانست و مطرح کرد: با سیاست‌های خوب دولت سیزدهم و مدیریت استاندار همدان در این استان، هم‌افزایی خوبی در مجموعه استان شکل گرفته و روند توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی در پیش است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بررسی عملکردها، ارتباط بین کارشناسان و مسوولان فنی، روند رشد آمار میزان استخراج، پیشگیری از برداشت غیرمجاز و برگزاری کارگروه تعامل در استان را از جمله اقدامات این سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: همدان از جمله استان‌هایی است که شورای معادن را با حضور استاندار همدان به طور مرتب برگزار می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده