تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۸۴۴۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصوبه جدید هیات دولت درباره شرایط بازگشت ارز پتروپالایشی ها، فولادی‌ها و ...

‌می‌متالز - با مصوبه جدید هیات دولت، کلیه صادرکنندگان محصولات پتروپالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی باید ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی را از طریق فروش در سامانه نیما رفع کنند.

به گزارش می‌متالز، هیات وزیران در جلسه ۲۵ آبان به پیشنهاد بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت و به استناد تبصره ۶ بند ح ماده ۲ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آیین نامه اجرایی تبصره مذکور را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی مکلف هستند ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی را از طریق فروش ارز بصورت حواله در سامانه نیما رفع کنند.

تبصره ۱: تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و کالا و خدمات ضروری سالانه مورد نیاز شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی و نگهدار (هلدینگ) مرتبط، وزارت نفت/ صنعت (حسب مورد) از سرجمع صادرات و یا دیگر شرکت‌های گروه به تایید کارگروه از طریق واردات در مقابل صادرات از محل ارز حاصل از صادرات به عنوان برگشت ارز حاصل از صادرات محسوب می‌شود.

تبصره ۲: بازگشت ارز بصورت اسکناس برای این دسته از صادر‌کنندگان منوط به تایید بانک مرکزی و رعایت مفاد ماده ۹ این آیین نامه است.

تبصره ۳: دستگاه‌های ذیربط مکلفند فهرست صادرکنندگان عمده محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی را احصا کرده و اقدامات لازم به منظور بهره برداری توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه را انجام دهند.

۲. سایر صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند یک این ماده، موظفند ۹۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی را به یک یا ترکیبی از روش‌های برگشت ارز رفع کنند. اصلاح افزایش یا کاهش درصد فوق حداکثر در دامنه نوسان ۱۰ واحد درصد برای برخی از کالا‌ها بصورت استثنایی توسط کارگروه امکان پذیر است.

ماده ۹: فروش ارز صادر کننده بصورت اسکناس به بانک مرکزی، موسسه اعتباری و صرافی معتبر پس از تاریخ اظهارات ارزی گمرکی ورود ارز در مبادی ورودی و ارسال اطلاعات مزبور از طریق سامانه ذیربط به شعبه/ باجه بانک ملی مستقر در گمرک با رعایت مهلت برگشت ارز امکان پذیر است.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده