تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۴۵۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه گذاری کانادا روی مواد معدنی حیاتی

‌می‌متالز - دولت کانادا در حال سرمایه گذاری و ارائه طرح‌های تشویقی برای استخراج مواد معدنی حیاتی به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.

به گزارش می‌متالز، کانادا سرشار از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ است. اما از آنجایی که جهان توسعه یافته تلاش می‌کند تا خود را از طریق الکتریکی کردن از سوخت‌های فسیلی دور کند، انتظار می‌رود که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی کانادا در نهایت کاهش یابد. در حالی که پیش بینی می‌شود تقاضا برای مواد معدنی و فلزات حیاتی تا سال ۲۰۴۰ شش برابر شود.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند فلزات و مواد معدنی حیاتی در ساخت باتری خودرو‌های الکتریکی، تاسیسات انرژی خورشیدی و بادی، خطوط انتقال و همه چیز‌هایی که یک انتقال انرژی جهانی به آن نیاز دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها نشان داد دولت کانادا امیدوار است از فرصتی که این راهبرد جدید برای مواد معدنی حیاتی ایجاد می‌کند استفاده کرده و با حمایت مالی ۴ میلیارد دلاری در بودجه اخیر فدرال، که هدف آن توسعه زنجیره ارزش کامل مواد معدنی حیاتی است بتواند در بخش اکتشاف و استخراج، فرآوری، ساخت و بازیافت مواد معدنی سرمایه گذاری کند.

به نقل از برخی منابع خبری آقای Jonathan Wilkinson وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا در روز جمعه (۹ دسامبر) در ونکوور حضور داشت تا استراتژی جدیدی را برای استفاده از مواد معدنی منتشر کند.

استراتژی مواد معدنی حیاتی کانادا که توسط وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا منتشر شد می‌گوید: امروزه با سرمایه گذاری در مواد معدنی حیاتی، ما در حال ایجاد یک پایگاه صنعتی پایدار برای حمایت از زنجیره‌های تأمین کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هستیم به طوری که تغییرات آب و هوایی را برای نسل‌های آینده بررسی می‌کند.

بررسی‌ها نشان داد با استناد به انرژی پاک کانادا، استراتژی تدوین شده توسط وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۵.۷ تا ۲۴ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی با توسعه زنجیره تامین باتری ایجاد شود و بین ۱۸۵۰۰ تا ۸۱۰۰۰ شغل مستقیم ایجاد گردد.

این استراتژی اعلام کرد: تا سال ۲۰۵۰ تولید ناخالص داخلی کانادا به صورت سالانه به ۱۵ تا ۵۹ میلیارد دلار و میزان شغل‌های ایجاد شده به ۷۹۰۰۰ و ۳۳۳۰۰۰ شغل افزایش خواهد یافت که شامل فعالیت‌ها و مشاغل غیرمستقیم و القایی می‌شود. باید توجه داشت که پس از تحقق این اهداف، این فعالیت‌ها سالانه بین ۲.۷ تا ۱۱ میلیارد دلار در مجموع درآمد‌های دولت فدرال و استانی مشارکت خواهند داشت.

تصویر زیر نقشه معادن و پروژه‌های توسعه یافته در کانادا را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری کانادا روی مواد معدنی حیاتی

با این حال به نقل از برخی معامله گران، همه افراد هنوز متقاعد نشده اند که کانادا همه شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک نیروگاه معدنی حیاتی را ندارد.

اقایان Philip Bazel and Jack Mintz از دانشکده سیاست عمومی دانشگاه Calgary اظهار کردند: کانادا هنوز ذخایر معدنی مناطقی مانند آمریکای جنوبی و آفریقا را ندارد.

در خلاصه‌ای از استراتژی معرفی شده توسط وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا که در اوایل این هفته منتشر شد، وزیران پیشنهاد می‌کنند که کانادا به دلیل نداشتن ذخایر انبوه مس، لیتیوم، کبالت و سایر مواد معدنی حیاتی که در کشور‌هایی مانند شیلی و جمهوری دموکراتیک وجود دارد، به عنوان یک بازیگر کوچک در تولید مواد معدنی حیاتی باقی خواهد ماند. کنگو دارند.

به نقل از منابع خبری، بررسی میزان ذخایر و میزان تولید هشت ماده معدنی و فلزات حیاتی در کشور‌های مختلف نشان داد، کانادا در میان شش تولیدکننده برتر، در رتبه آخر قرار دارد.

باید توجه داشت که تحلیل گران بازار سهم جهانی ذخایر مس کانادا را تنها ۱.۱ درصد تخمین می‌زنند و اعلام می‌کنند که میزان تولید مس در کانادا ۲.۸ درصد است. این در حالی است که میزان ذخایر مس در شیلی حدود ۲۲.۷ درصد است. همچنین بررسی‌ها نشان داد سهم تخمین زده شده از ذخایر نیکل و روی در کانادا تقریباً ۲٪ بوده و سهم کانادا از تولید جهانی نیکل ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ می‌باشد. به نقل از برخی منابع خبری سهم کانادا از تولید روی ۶ درصد بوده و سهم این کشور از ذخایر کبالت ۲.۹ درصد و سهم تولید کبالت در آن ۲.۶ درصد می‌باشد. باید توجه داشت که سهم جهانی تولید لیتیوم، بوکسیت و منگنز این کشور در حال حاضر بر اساس گزارش کوتاه Bazel-Mitz برابر صفر درصد است.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند بیشتر مواد معدنی مهم آمریکای شمالی باید از ذخایر آمریکای جنوبی، آفریقا، و دریای کارائیب و همچنین استرالیا و چین حاصل شود؛ بنابراین این کشور‌ها شاهد رشد اقتصادی ناشی از مشاغل معدنی و سرمایه گذاری‌های سرمایه‌ای خواهند بود.

معامله گران در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند دور شدن از سوخت‌های فسیلی متصاعد کننده کربن به سمت منابع پاک‌تر و تجدید پذیر انرژی الکتریکی نیاز به مقدار بیشتری مواد معدنی و عناصر خاکی کمیاب دارد و کانادا سهم محدودی از این مواد معدنی را دارا است.

در این میان به نقل از برخی منابع خبری، تخمین‌های انجام شده برای ذخایر مواد موجود در کانادا بر اساس آنچه شناخته شده است انجام می‌شود و ممکن است ذخایر بیشتری در کانادا هنوز کشف نشده باشد؛ بنابراین استراتژی ذکر شده توسط آقای Jonathan Wilkinson وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا حدود ۷۹ میلیون دلار برای علوم زمین و اکتشاف عمومی با هدف کشف ذخایر جدید بالقوه در نظر گرفته است. علاوه بر این، باید توجه داشت که استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی کانادا فقط بر منابع خام متمرکز نیست. این یک زنجیره با ارزش صنعتی از اکتشاف و استخراج تا فرآوری، ساخت و بازیافت را پیشنهاد می‌کند.

آقای Ottawa همچنین امیدوار است که صنعت مواد معدنی حیاتی کانادا بتواند از سیاست‌های آمریکا مانند قانون کاهش تورم که میلیارد‌ها دلار را به وسایل نقلیه الکتریکی تزریق می‌کند، فرصت‌هایی را برای کانادا و ایالات متحده به منظور همکاری در توسعه زنجیره‌های تامین آمریکای شمالی به وجود آورد.

در استراتژی ذکر شده توسط آقای Jonathan Wilkinson وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا آمده است: در مواردی که مواد معدنی حیاتی صرفاً برای تولید داخلی استفاده نمی‌شوند، با افزایش صادرات برای متحدان و گسترش پالایش داخلی، فرآوری و ساخت قطعات، می‌توان سود بدست آورد. نمونه‌هایی از این مواد معدنی عبارتند از وانادیم، گالیم، تیتانیوم، اسکاندیم، منیزیم، تلوریم، روی، نیوبیم و ژرمانیوم، همراه با پتاس، اورانیوم و آلومینیوم.

به نقل از برخی تحلیل گران بازار، از ۳۱ ماده معدنی حیاتی شناسایی شده مورد استفاده در این استراتژی، شش ماده در اولویت قرار دارند که شامل لیتیوم، گرافیت، نیکل، کبالت، مس و عناصر خاکی کمیاب است.

معامله گران در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند کانادا در حال حاضر مقداری نیکل، کبالت و مس تولید می‌کند. ایالت بریتیش کلمبیا (B.C.) بزرگترین تولید کننده مس بوده و Saskatchewan یکی از تولید کنندگان عمده اورانیوم می‌باشد که جزو ۳۱ ماده معدنی شناسایی شده در استراتژی جدید قرار دارد.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند هنوز هیچ معدن لیتیوم در حال فعالیتی در کانادا وجود ندارد، اگرچه یک معدن جدید لیتیوم پیشنهادی در Quebec اکنون از طریق آژانس ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته است.

با این حال در روز جمعه (۹ دسامبر) برخی تاجران اعلام کردند بخش اکتشاف و معدن در کانادا ممکن است نیاز به انگیزه داشته باشد تا آن را متقاعد کند که تمرکز خود را از طلا و زغال سنگ تغییر دهد. مطالعه گاه به گاه لیست پروژه‌های معدنی که در حال حاضر در صف بررسی توسط آژانس ارزیابی قرار دارند، تأکید می‌کند که استخراج معدن در کانادا هنوز عمدتاً بر روی استخراج طلا و زغال سنگ متمرکز است.

منابع خبری گزارش دادند از ۲۶ پروژه توسعه یافته ذکر شده، تنها پنج پروژه برای مواد معدنی و فلزات غیر از طلا یا زغال سنگ است. این پروژه‌ها شامل بررسی یک معدن نیکل در Ontario، یک معدن لیتیوم در Quebec، یک معدن آهن در Labrador، یک معدن نیوبیم در B.C؛ و همچنین یک معدن سرب روی در B.C است.

Bazel و Mintz در گزارش خود اظهار کردند: اگرچه کانادا دارای مقادیر زیادی مواد معدنی حیاتی نسبت به کل جهانی نیست، اما ذخایر کبالت، مس، نیکل و روی کانادا بهترین فرصت برای رشد را نشان می‌دهد. با این حال، با وجود اکثر این ذخایر معدنی حیاتی در خارج از کشور، ما نمی‌دانیم که آیا صنعت کانادا می‌تواند برای سرمایه گذاری معدنی بین المللی رقابت کند یا خیر.

در این میان برخی فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) اعلام کردند که با توجه به سهم محدود کانادا از مواد معدنی انتقال دهنده انرژی جهانی، تضمین مشارکت کانادا در بازار استخراج انرژی ممکن است در واقع وابسته به شکل چارچوب نظارتی و مالیاتی آن برای شرکت‌های معدنی باشد.

بررسی‌ها نشان دا استراتژی اعلام شده توسط وزیر منابع طبیعی فدرال کانادا، برخی از مشوق‌های مالیاتی را نیز فراهم می‌کند، به عنوان مثال یک اعتبار مالیاتی جدید ۳۰ درصدی برای اکتشاف مواد معدنی حیاتی در کانادا در نظر گرفته شده است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده