تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۸۴۷۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

خسارت سنگین به فولادی‌ها با قطع گاز/ قطعی گاز فولادسازان تا پایان سال ادامه دارد؟

‌می‌متالز - یک فعال فولادی، قطعی گاز صنایع را عاملی برای متوقف شدن واحد‌های فولادسازی که مصرف کننده اصلی آهن اسفنجی تولیدی هستند، عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین بختیاری در رابطه با آغاز قطعی گاز صنایع فولادی، اظهار کرد: متاسفانه با ورود موج جدید سرما، گاز برخی از شرکت‌های فولادی نظیر فولاد خراسان قطع و در ادامه تولید آهن اسفنجی شرکت‌ها به طور کامل متوقف شد به گونه‌ای که براساس آخرین گزارش‌ها، تولید روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی در این مجتمع را به صفر رسانده است.

وی، قطعی گاز صنایع را عاملی برای متوقف شدن واحد‌های فولادسازی که مصرف کننده اصلی آهن اسفنجی تولیدی هستند، عنوان کرد و با اشاره به کاهش افت فشار یکی از خط لوله‌های گاز در زمستان، گفت: متاسفانه این قطعی گاز‌ها در شرکت‌های فولادی معمولاً بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و براساس تجارب سنوات گذشته، به احتمال زیاد تا پایان فصل سرما ادامه خواهد یافت.

معاون فروش فولاد خراسان خاطرنشان کرد: همچنین مجتمع‌های فولادی که از خط لوله گاز در شمال شرق کشور استفاده می‌کنند، در زمستان بیشترین افت فشار را نسبت به سایر خط لوله‌های گاز به همراه دارد؛ لذا شرکت‌های موجود در شمال شرق کشور از بیشترین مشکلات در قطعی گاز نسبت به سایر فولادسازان برخوردار است.

بختیاری با تاکید بر اینکه قطعی گاز صنایع فولادی حتی برای کوتاه مدت منجر به خسارت‌های سنگین می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون فولادسازان با چالش‌های جدی‌تری مانند کمبود شدید حامل‌های انرژی مواجه هستند که توقف تولید ناخواسته زیادی را بر پیکره این صنعت وارد کرده به طوری که به همین دلیل، سود واحد‌های فولادی به طرز قابل توجهی روند کاهشی به همراه داشته است. از طرفی، سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت و افت شدید بازار جهانی فولاد، بسیاری از شرکت‌های این حوزه را مرز زیان و ورشکستگی پیش برده است.

این فعال صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: دولت در ابتدا باید به فکر ترمیم کمبود حامل انرژی باشد و انرژی لازم را اعم از گاز و برق در اختیار صنعت فولاد قرار دهد تا بتواند حداقل مخارج خود را تامین کند و پس از آن به فکر اخذ مالیات سبز باشد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده