تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۸۴۷۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هند رتبه نخست افزایش مصرف زغال‌سنگ در جهان

‌می‌متالز - طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پیش‌بینی می‌شود هند بالاتر از چین و اتحادیه اروپا بیشترین درصد افزایش مصرف زغال‌سنگ، در سال آینده میلادی را در جهان داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تولید برق با سوخت زغال‌سنگ در چین و هند برای همگام شدن با بیشتر شدن تقاضا در فصل سرما، در حال افزایش است.

انتظار می‌رود هند ۷ درصد بیشتر از سال گذشته یا حدود ۷۰ میلیون تن زغال سنگ استفاده کند و پس از هند نیز اتحادیه اروپا افزایش ۶ درصد، بیش از ۲۹ میلیون تن و چین افزایش ۰.۴ درصد، بیش از ۱۸ میلیون تن، قرار دارند.

در حالی که تولید برق با سوخت زغال سنگ در چین و هند برای تامین افزایش تقاضا، بیشتر شده است، چندین کشور اروپایی به دلیل قیمت‌های بالای بی سابقه برای گاز طبیعی، تولید کم برق آبی و تعطیلی‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های هسته‌ای به طور موقت به زغال سنگ روی آورده اند.

مصرف زغال سنگ هند از سال ۲۰۰۷ با نرخ رشد سالانه ۶ درصد دو برابر شده است و این کشور اصلی‌ترین متقاضی جهانی زغال سنگ خواهد بود. چین بزرگترین کشور مصرف کننده زغال سنگ است و ۵۳ درصد تقاضای جهانی را به خود اختصاص داده است. به طور کلی، مصرف زغال سنگ چین با ۴.۶ درصد افزایش به ۴۲۳۲ تن در سال ۲۰۲۱ رسید. تقاضای زغال سنگ در هند، دومین مصرف کننده بزرگ، ۱۴ درصد یا ۱۲۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

حتی اگر قرار است تقاضای جهانی زغال سنگ نسبت به سال گذشته میلادی، تنها ۱.۲ درصد افزایش یابد، برای رساندن آن به بالاترین رقم در تاریخ، حدود ۸ میلیارد تن در یک سال کافی است. در بحبوحه بحران انرژی این خبر خوبی برای سیاره زمین نیست، به ویژه با توجه به توافقنامه‌های بین المللی تغییر آب و هوا و تلاش جهانی برای حفظ افزایش دما زیر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد.

هند، در حالی که متعهد به روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر در طول زمان است، به شدت از قصد خود برای ادامه استفاده از زغال سنگ دفاع کرده است، زیرا زغال سنگ، سریع‌ترین و ارزان‌ترین منبعی است که برای رشد اقتصادی دارد.

اگرچه انتظار می‌رود سه تولیدکننده بزرگ زغال‌سنگ جهان (چین، هند و اندونزی) به رکورد‌های تولید دست یابند که به قیمت‌های بالا و حاشیه سود برای آن‌ها تبدیل می‌شود، اما به دلیل افزایش تقاضا در اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، هیچ نشانه‌ای مثبتی وجود ندارد. افزایش سرمایه گذاری در پروژه‌های زغال سنگ صادرات محور در این گزارش آمده است: این نشان دهنده احتیاط سرمایه گذاران و شرکت‌های معدنی در مورد چشم انداز میان مدت و بلندمدت زغال سنگ است.

«کیسوکه ساداموری»، مدیر بازار‌های انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: جهان به اوج استفاده از سوخت‌های فسیلی نزدیک است و زغال‌سنگ اولین منبع فسیلی است که کاهش می‌یابد، اما ما هنوز به پایان آن نرسیده‌ایم. تقاضای زغال سنگ سرسخت است و احتمالا امسال به بالاترین حد خود خواهد رسید و انتشار دی اکسید کربن جهانی را افزایش می‌دهد. در عین حال، نشانه‌های زیادی وجود دارد که بحران امروز استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی را تسریع می‌کند و این امر تقاضای زغال‌سنگ را در سال‌های آینده تعدیل خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده