تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۸۴۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در معاملات هفته گذشته فرابورس؛

صنایع خودرویی و شیمیایی پر اقبال بودند

‌می‌متالز - در هفته گذشته ارزش معاملات سهام افزایش چشمگیری داشت؛ گروه خودرو و ساخت قطعات اگرچه صدرنشین جدول معاملات خرد باقی ماند، اما نسبت به هفته قبل سهم کمتری را در دست گرفت و گروه شیمیایی را با سهمی ۹ درصدی در سایه خود داشت.

به گزارش می‌متالز، ارزش معاملات در هفته منتهی به ۲۵ آذر ماه رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرد و به بیش از ۲۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. در این مدت، فرابورس میزبان داد و ستد ۲۸ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ورقه انواع دارایی مالی بود که حاکی از افزایشی ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه هفته پیش دارد.

بررسی آمار ارزش و حجم معاملات به تفکیک بازار‌ها نشانگر اقبال معامله‌گران به بازار ابزار‌های مشتقه در هفته اخیر است به نحوی که ارزش معاملات این بازار با تجربه کردن ۳۱۱ درصد رشد که بیشترین رشد در میان بازار‌های مختلف فرابورس بوده، به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

در ۵ روز کاری هفته‌ای که گذشت بازار سهام روندی صعودی داشت، در راس این پیشروی بازار دوم فرابورس هم پررونق و پرحجم بود و به این ترتیب مالکیت دارایی‌هایی به ارزش بیش از یک هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان در این بازار تغییر کرد تا ۵۵ درصد رشد نسبت به هفته پیش را نشان دهد. همچنین بازار دوم با میزبانی داد و ستد بیش از ۵.۵ میلیارد برگه سهم، بیشترین رشد حجم را (۷۹ درصد) میان بازار‌های مختلف به ثبت رساند.

در هفته منتهی به ۲۵ آذر ماه، بازار ابزار‌های نوین مالی بستر رد و بدل شدن معاملاتی به حجم ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بود و به این ترتیب ارزش معاملات این بازار با رسیدن به ۲۱۱ هزار میلیارد تومان رشد ۱۰ درصدی را به ثبت رساند.

نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک ابزار‌های مالی از این حکایت دارد که در هفته‌ای که فرابورس میزبان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پرتو پایش پیشرو بود، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با ۱۰ درصد افزایش به ۸ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان رسید.

معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در ۵ روز معاملاتی هفته پیش، با رونق همراه بود به شکلی که به دنبال داد و ستد ۱.۲ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن، ارزش این معاملات به ۱۳۶ میلیارد تومان بالغ شد که نشانگر رشد ۲۰ درصدی نسبت به هفته پیش از آن بود.

رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد در هفته‌ای که ارزش این معاملات بالغ بر ۵ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بود، اگرچه «خودرو و ساخت قطعات» با معاملاتی به ارزش ۶۰۱ میلیارد تومان، همچنان صدرنشین معاملات ماند، اما سهم این گروه با افت نسبت به هفته گذشته به ۱۰ درصد رسید. گروه «محصولات شیمیایی» در رقابتی تنگاتنگ ۹ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است و «سرمایه‌گذاری‌ها»، «فلزات اساسی» و «زراعت و خدمات وابسته» در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده