تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۱۴
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۸۴۸۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد

‌می‌متالز - شرکت صبا فولاد خلیج فارس با سرمایه ۵۵۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

به گزارش می‌متالز، شرکت صبا فولاد خلیج فارس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۳ آذر با نماد "فصبا" در گروه فلزات اساسی به عنوان صد و هشتاد و سومین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

شرکت فولاد ایسار پارس دوم آذر سال ۸۳ بصورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرک تها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت ابتدا با سرمایه گذاری مشترک شرکت اسار اینفر استراکچر هلدینگز لیمیتد ثبت شده در کشور موریس و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از ایران به میزان مشارکت ۴۰ و ۶۰ درصد شروع به فعالیت کرد که طی سال ۸۷ میزان مشارکت سهامداران به نسبت‌های ۲۵ و ۷۵ درصد تغییر یافت.

شرکت تا ۲۵ آبان سال ۸۷ توسط مدیران هندی که منتخب از طرف سهامدار هندی بودند، اداره می‌شد و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی تصمیمات متعددی را در خصوص اجرای پروژه و ظرفیت آن طی زمان‌های مختلف اتخاذ کردند. در نهایت سهامدار هندی تصمیم به عدم مشارکت در این پروژه گرفت و سهام را پنجم بهمن سال ۸۸ در مقابل استرداد مبلغ آورده به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار کرد.

صندوق بازنشستگی کشوری بخشی از سهام را طی سنوات قبل به سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی واگذار کرد. بر اساس تصمیم مجمع فوق العاده ۳۱ تیر سال ۸۸ نام شرکت صبا فولاد خلیج فارس و سال مالی شرکت از اسفند به آذر تغییر یافت. محل فعالیت اصلی کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی صنایع و معادن خلیج فارس واقع در استان هرمزگان در حال احداث است. در حال حاضر شرکت جز واحد‌های تجاری فرعی سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس یک میلیون تومان بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به ۵۵۰ میلیارد تومان رسید. سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری ۷۵ و ۲۵ درصد سهام این شرکت را دارا هستند. شرکت با ۵۰۲ نیروی انسانی برنامه افزایش سرمایه در حال حاضر ندارد.
شرکت صبا فولاد در طرح کلی از مرحله آهن اسفنجی تا پایان زنجیره فولاد سازی را دارد و در حال حاضر تنها به اجرای بخش آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم پرداخته است.

انواع محصولات و فرایند تولید در سال مالی ۹۹

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد



مواد اولیه


مواد اولیه مورد استفاده شرکت صبا فولاد خلیج فارس گندله است که در داخل تامین می‌شود. با توجه به آنالیز استاندارد گندله مصرفی این فناوری، شرکت مجبور به مصرف ترکیبی گندله از کارخانه‌های گل گهر با کارخانه‌های بوتیا، سیرجان، زرند و سایر تامین کنندگان است؛ لذا عمده تامین کنندگان گندله کارخانه‌های فوق بوده و در صورت کسری و کاهش تولید از بخش خصوصی که توزیع کننده گندله‌های کارخانه‌های فوق هستند باید خریداری شود.
شرکت برای تامین گندله تلاش می‌کند همواره مقدار مناسبی از موجودی انبار را با گندله پر کند. در حال حاضر شرکت موجودی کالای قابل قبولی دارد و تامین گندله از طریق بورس کالا برای شرکت فراهم است. حجم کالای گندله در بورس کالا مازاد بر تقاضا است و شرکت نگرانی بابت تامین مواد اولیه نخواهد داشت. حمل و نقل و گندله در حال حاضر بصورت جاده‌ای است و شرکت برنامه‌ای برای استفاده از حمل و نقل ریلی ندارد.


اطلاعات تولید

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد


فهرست رقبای داخلی تولید کننده بریکت گرم

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد


سهم از عرضه و تقاضای کل بازار

بریکن در بازار داخلی و خارجی دارای تقاضا است. در بازار داخلی اکثر تولیدکنندگان فولاد، سبد مصرف مواد اولیه را برای تولید فولاد از محل قراضه و آهن اسفنجی تعیین کردند. ۸۰ درصد مصرف قراضه و ۲۰ درصد مصرف آهن اسفنجی تقاضای اصلی تولید کنندگان داخلی است که از تامین کنندگان داخلی و بعضاً از محل واردات تامین کردند.
با راه اندازی خط تولید بریکت گرم توسط شرکت صبا فولاد خلیج فارس و معرفی محصول به تولید کنندگان فولادی، تقاضا بصورت آزمایشی از تولیدکنندگان دریافت شد و در میان ده‌ها نمونه بریکت که مورد تولید آزمایش قرار گرفتند، شرکت فولاد مبارکه تمایل را بابت خرید ۱۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد.
بازار تقاضای خارجی بریکت با توجه به عرضه کنندگان بریکت تنظیم و برنامه‌ریزی می‌شود و اکثر تولیدکنندگان بریکت مانند جیندال، قطر استیل و تولید کنندگان روسیه با توجه به اینکه دارای خطوط تولید محصولات فولادی هستند، مصرف کننده بریکت تولیدی خود هستند، اما مقداری از بریکت مازاد مصرف را نیز جهت فروش به بازار عرضه می‌کنند.
با توجه به اینکه این شرکت با اختلاف زیاد بزرگترین تولید کننده بریکت گرم در ایران است، کل بازار نزد این شرکت است. در دنیا ۱۷.۵ میلیون تن بریکت گرم تولید می‌شود و ظرفیت اسمی شرکت ۱.۵ میلیون تن است.
شرکت صبا فولاد با توجه به تقاضای دریافت شده از سوی مصرف کنندگان داخلی که تولید کنندگان اصلی فولاد هستند مقدار ۳۰ درصد از محصول تولیدی را به بازار داخلی اختصاص داده است و برنامه آتی شرکت بر مبنای رشد عرضه ناشی از آشنایی تولیدکنندگان با مزایای بریکت و محدودیت‌های مربوطه به قوانین آلایندگی محیط زیست و دریافت بازخورد از مشتریان داخلی قرار داده شده و آمادگی دارد میزان عرضه بریکت به بازار داخلی را برای رونق تولید افزایش دهد.
با توجه به روند روبه رشد تقاضای جهانی که حدود ۱۲.۵ میلیون تن است، پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه با ورود به تولید کنندگان جدید در کشور‌های دیگر به تقاضای ۴۲ میلیون تن نزدیک شود. سهم تقاضای شرکت صبا فولاد خلیج فارس در بازار خارجی ۳۵۰ هزار تومان است و با ارتقای ظرفیت تولید در دو سال آینده پیش بینی عرضه تا حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد شده است.

پیش بینی فروش طی ۵ سال آینده

متوسط نرخ دلار در سال پایه جاری با ۲۰ درصد رشد نسبت به متوسط نیمایی سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۷۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
متوسط نرخ شمش مرجع در سال پایه از اول دی ۱۴۰۰ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱ برابر با ۵۲۰ دلار و در سال‌های بعدی نرخ هر تن شمش ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.
در صنایع پایه متوسط نسبت نرخ هر دلار آمریکا آهن اسفنجی به شمش مرجع در سال پایه برابر با ۶۳.۶ درصد در نظر گرفته شده است که فرض شده تا سال ۱۴۰۵ بصورت خطی به ۵۷.۲ درصد شمش برسد.
متوسط نسبت نرخ خرید گندله به شمش مرجع در سال پایه ۲۳ درصد شمش لحاظ شده که فرض شده تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۵ درصد شمش برسد. ضمن آنکه هزینه حمل گندله به ازای هر تن در سال پایه برابر با ۳۵۰ هزار تومان معادل با ۴.۲ درصد شمش در نظر گرفته شده که فرض شده این نسبت در تمامی سال‌ها برقرار باشد.
ظرفیت تولید و فروش شرکت در سال جاری معادل یک میلیون در نظر گرفته شده که طی دو سال به ۱.۴۵ میلیون تن در سال می‌رسد. مفروض است نیمی از فروش شرکت در بورس کالا و نیمی به خارج صادر شود.
نرخ آب ۱.۵ دلار بر متر مکعب، نرخ برق ۲.۳ سنت دلار بر کیلووات ساعت، نرخ گاز ۷ سنت دلار بر مترمکعب نرمال در نظر گرفته شده است.
مصرف هزینه‌های قطعات یدکی در سال بلوغ برابر با ۴ درصد مبلغ هزینه‌های سرمایه گذاری به ازای هر تن تولید بریکت در نظر گرفته شده است.
میزان معافیت مالیاتی باقیمانده دو سال در نظر گرفته شده و از سال ۱۴۰۳ به بعد نرخ مالیات ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است. فروش صادراتی شرکت دارای معافیت صفر مالیاتی است.

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد


سیاست تقسیم سود در سه سال اخیر

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد


سیاست تقسیم سود شرکت در سنوات گذشته بر اساس تقسیمات حداکثری و سود تقسیم شده در مجمع سالانه دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به میزان ۱.۵ هزار میلیارد تومان بود. سود سنوات گذشته سهامداران تماماً پرداخت شده و سیاست شرکت پس از عرضه سهام نیز تقسیم سود حداکثری است.

طرح توسعه

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد


خلاصه صورت‌های مالی شش سال اخیر

شرکت ۵۵۰ میلیاردی آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی شد

منبع: اخبار بانک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده