تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۶۶۲
کد خبر: ۲۸۴۸۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن نیترات، راهی برای زدودن غبار محرومیت از رخ دیشموک

‌می‌متالز - معدن لیراب دیشموک در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و این معدن به عنوان، نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور دربخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد، ایران را در جمع کشور‌های دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده، اما آنگونه که انتظار می‌رود عملیات احیای معدن رضایت بخش نیست.

به گزارش می‌متالز، کشور‌های آمریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.

ایران در حال حاضر وارد کننده ماده نیترات است که با کشف این معدن، کشور علاوه بر اینکه از واردات نیترات بی نیاز شده، زمینه صدور آن به خارج از کشور نیز فراهم می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها، حجم ذخیره معدن نیترات دیشموک بیش از ۶۰۵ هزار تن با عیار آن ۸/۱ درصد برآورد شده است و پایداری این معدن حدود ۳۰۰ سال تخمین زده شده و بیش از ۴۰۰ نوع مشتقات در آن تولید خواهد شد.

نیترات ماده معدنی مهمی است که در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد.

معدن نیترات دیشموک یکی از طرح‌های آینده دار کهگیلویه و بویراحمد است که حدود ۲۰ سال بدون هیچ فعالیتی راکد مانده بود.

نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می‌تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

بهره برداری از این معدن در منطقه کمتر توسعه یافته دیشموک کهگیلویه، توسعه بخش دیشموک را شتاب می‌دهد.

معدن نیترات، راهی برای زدودن غبار محرومیت از رخ دیشموک

ساکنان لیراب دیشموک چشم انتظار حمایت دولت سیزدهم

با استقرار دولت سیزدهم شاهد اقدامات اساسی در بخش معدن آغاز شده است و این معادن که بیشتر در مناطق محروم قرار دارند ضمن افزایش تولید داخلی و صادرات، پیشرفت و آبادانی را به همراه خواهد داشت.

طبق نظر کارشناسان، توسعه تولیدات معدنی و احداث صنایع تبدیلی و فراوری می‌تواند ایران را به قدرت صنعتی دنیا تبدیل کند و ضمن ارتقای سرانه اشتغال کشور، نفع این بخش به صورت مستقیم بر زندگی مردم می‌رسد و به ویژه در مناطق معدنی اثرگذار خواهد بود.

سال‌های زیادی است که بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم، محرومیت را با خود به یدک می‌کشد و اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، برای ایجاد زیرساخت‌ها تلاش‌های فراوانی صورت گرفته، اما خدمات انجام شده در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است؛ بنابراین بهره برداری از این معدن علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تولید منجر به امید آفرینی مردم منطقه و توسعه همه جانبه خواهد شد و دیگر جوانان این بخش مجبور نیستند برای یافتن کار ترک دیار بکنند.

یکی از زنان این روستا با گلایه مندی گفت: فرزندان و شوهران ما در بخش دیشموک بیکار هستند و مجبورند برای یافتن کار به استان‌های همجوار عزیمت کنند.

ماه گل رهنده ابراز داشت: بسیاری از جوانان منطقه به خاطر نبود شغل و مشکلات مادی درگیر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد شده اند.

وی ادامه داد: از مسئولان دولت مردمی سیزدهم انتظار داریم تا با احیای این معدن رونق و آبادانی را به این روستا بیاورند تا وضعیت معیشت ساکنان بهبود یابد.

معدن نیترات پروژه‌ای شاخص در کمک به توسعه دیشموک

بخشدار دیشموک در این باره گفت: پیشرفت پروژه راه اندازی معدن نیترات قابل قبول نیست و عملا کاری صورت نمی‌گیرد، بیش از ۲۰ سال موضوع این معدن مطرح شده، اما عملیات اجرایی طرح رضایت بخش نیست.

علی رضا نوروزی افزود: بهره برداری از معدن نیترات دیشموک یکی از ۶ پروژه شاخص و مهم این منطقه است که نقش زیادی در توسعه و رونق منطقه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: جاده دسترسی به معدن (از دشتک تا لیراب) هم نیاز است اصلاح شود، زیرا که جاده بسیار نامطلوب و صعب العبور است.

بخشدار دیشموک بیان کرد: جرقه‌های امید برای فعال کردن این معدن توسط دولت سیزدهم در دل مردم روستای لیراب و بخش دیشموک روشن شده است، زیرا بهره برداری از این معدن پایانی بر بحران بیکاری در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۷۸ خانوار در روستای لیراب دیشموک سکونت دارند و شغل بیشتر مردم روستای لیراب کشاورزی است که اخیرا هم به دلیل منازعات منطقه‌ای در این روستا کشت و کاری صورت نمی‌گیرد.

معدن نیترات، راهی برای زدودن غبار محرومیت از رخ دیشموک

لازمه بهره برداری از معدن؛ راه اندازی کارخانه استخراج محصولات آن است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از معدن نیترات دیشموک به عنوان یک معدن خاص یاد می‌کند و می‌گوید: چنانچه این معدن به بهره برداری برسد زمینه اشتغالزایی و تولید را ایجاد و سبب رونق منطقه می‌شود، زیرا یک محصول استراتژیک است.

کریم روزبهان افزود: با توجه به رویکرد‌های دولت سیزدهم برای توسعه معادن کشور، اقدامات لازم برای احیای این معدن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این معدن آماده بهره برداری است و برای آن پروانه بهره برداری صادر شده است، اما هنوز کارخانه‌ای که باید در کنار آن احداث شود که کار استخراج را انجام دهد در حال حاضر به بهره برداری نرسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: لازمه بهره برداری از معدن نیترات دیشموک راه اندازی این واحد تولیدی است که هم اینک نیز بخشی از تجهیزات اش را مستقر کرده است.

روزبهان عنوان کرد: یکی از دلایل به بهره برداری نرسیدن این واحد تولیدی در کنار معدن وجود اختلافات موجود میان سرمایه گذار و بانک (صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی) بوده که تلاش برای رفع این مشکل در دست اجراست.

نگاهی به معدن نیترات دیشموک

میزان ذخیره کلی نیترات معدن لیراب افزون بر یک میلیون تن پیش بینی شده که ذخیره ۱۸۰ هزار تنی آن قطعی و با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی معدن، روش استخراج روباز پیش بینی شده است.
شماری از مردم بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال ۱۳۸۵شمسی در نامه‌ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شدند.

معدن لیراب دیشموک در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و از طریق رسانه‌های همگانی درباره وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم و جامعه اطلاع رسانی شد.

براساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد. حدود ۳۰ درصد از صادرات استان در حوزه معادن است.

بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

دیشموک ۱۰۴ روستا دارد که از این تعداد ۷۴ روستا دارای سکنه هستند و مابقی تنها در تابستان و بهار دارای سکنه می‌شود، همچنین ۳۸ روستا در این بخش دارای دهیاری اند. ۱۶ هزار نفر در روستا‌های بخش دیشموک سکونت دارند و بالغ بر ۲۸ هزار نفر در بخش و شهر دیشموک ساکن هستند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده