تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۸۴۷۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آیت‌الله رئیسی در نشست پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی تأکید کرد؛

فعال‌شدن اقتصاد معدن در خراسان جنوبی باتوجه‌به ظرفیت‌های چشمگیر استان

‌می‌متالز - آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشست «پیشرفت و آبادانی» با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان با تشکر ازنظرت مطرح‌شده دراین‌جلسه گفت: فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود دراین‌جلسه بسنده نکنند و بخش‌های دولتی نیز با کسانی‌که در میانه میدان فعالیت اقتصادی حضور دارند هم‌اندیشی و همفکری کنند تا بتوانند موانع رونق اقتصادی را از میان بردارند.

به گزارش می‌متالز، رئیس‌جمهوری بابیان‌اینکه پیگیری‌های اداری برای رفع مشکلات کافی نیست و افسران میدان کار و تلاش اقتصادی باید مسائل را ناظر به حل مشکل و تا زمان رسیدن به نتیجه دنبال کنند، افزود: امروز دشمن از پیشرفت همه‌جانبه کشور عصبانی‌ست و نمی‌خواهد ایران اسلامی پیشرفت داشته باشد و بخش قابل‌توجه جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی در بخش اقتصادی جریان دارد. دکتر رئیسی بااشاره‌به‌اینکه در کشور ظرفیت‌های عظیمی داریم که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند مشکلات کشور را رفع کند، اظهار داشت: اگرچه در خراسان جنوبی به‌دلیل کمبود نزولات آسمانی، محصولات کشاورزی محدودی قابلیت کشت دارند، اما اگر زنجیره تولید، فرآوری و فروش آن‌ها تکمیل شود، ارزش‌افزوده بسیاربالایی ایجاد خواهند کرد. وی بابیان‌اینکه ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی از اقتصاد دریا، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد معدن و سایر عرصه‌های اقتصادی ظرفیت‌های متنوعی دارد، تصریح کرد: یکی‌دیگر از ظرفیت‌های مهم خراسان جنوبی معادن و به‌ویژه معادن سنگ استان است.

آیت‌الله رئیسی استاندار خراسان جنوبی را مأمور کرد تا با هماهنگی شورای‌عالی معادن و با تشکیل جلسات همفکری با فعالان و صاحب‌نظران بخش معدن در استان موانع و مشکلات پیش‌روی رونق اقتصاد معدن را بررسی و برطرف کنند. وی از مسوولان بخش‌های دولتی مرتبط خواست که در مسیر حل مشکلات، تلاش‌های پیگیرانه و مجدانه بخش خصوصی برای سامان‌دادن کسب‌وکار خود و کنارزدن مشکلات و موانع را الگوی خود قرار دهند و خاطرنشان کرد: رونق اقتصاد معدن در خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد و باید با سرعت و جدیت ازسوی استاندار و دیگر مسوولان دنبال شود.

رئیسی بابیان‌اینکه بخش دولتی در ۴۳‌سال‌گذشته تجربه موفقی از حضور در بخش اقتصادی نداشته است، گفت: بخش تعاونی و بخش خصوصی کشور ظرفیت و آمادگی حضور فعال و مؤثر در بخش اقتصاد کشور را دارند و بخش دولتی باید از آن‌ها حمایت و شرایط فعالیت آن‌ها را تسهیل کند. وی به برخی مسائل مطرح‌شده ازسوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه ازجمله مساله مالیات و تسریع در نصب دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرکات استان اشاره کرد و افزود: استاندار و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری آنچه دراین‌جلسه مطرح شد و دستورات صادره را به‌طورجدی دنبال کنند تا در جلسه بعدی که خدمت فعالان اقتصادی خراسان جنوبی خواهیم بود، ببینیم که مشکلات تاحدممکن رفع شده‌اند.

آیت‌الله رئیسی به طرح موضوع قیمت‌گذاری دستوری ازسوی فعالان اقتصادی در جلسه اشاره و اظهار داشت: این حرف صحیحی‌ست که قیمت‌گذاری دستوری کارآمد نیست، اما برای‌آنکه هم منافع تولیدکننده تأمین شده و متحمل زیان نشود و هم در حق مصرف‌کننده اجحافی صورت نگیرد، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌تواند درتعامل‌با تولیدکنندگان جزئیات هزینه‌های تولید را احصا و به‌قیمت منصفانه و منطقی برسند.

وی به‌نظرات مطرح‌شده درباره تغییر نژاد مرغ برای جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بنده دراین‌زمینه هیچ اطلاع و تخصصی ندارم، اما باتوجه‌به تفاوت نظرات مسوولان مربوطه را مکلف می‌کنم که با همفکری فعالان این‌بخش و کارشناسان موضوع را بررسی و تصمیم کارشناسانه و دقیقی بگیرند که به‌صلاح و منافع کشور باشد. دکتر رئیسی به تأکید دولت بر تسریع در تکمیل جاده قائن به بیرجند با هدف جلوگیری از تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: به‌گفته وزیر راه‌وشهرسازی تنها ۱۲‌کیلومتر از احداث این جاده باقی مانده و تکمیل آن در اولویت قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری تصادفات جاده‌ای را خسارت عظیمی برای کشور دانست و بر ضرورت اصلاح تقاطع‌های حادثه‌خیز، در کنار توجه به مسائل آموزشی در راهنمایی و رانندگی تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی ضمن تقدیر از توجه فعالان اقتصادی خراسان جنوبی نسبت به اشتغال بانوان به‌ویژه بانوان کم‌توان افزود: این‌اقدامات پسندیده و ارزشمند است و دولت باتمام‌وجود از آن حمایت خواهد کرد. رئیس‌جمهوری همچنین درارتباط‌با پیگیری جرائم تعزیراتی برخی واحد‌های اقتصادی خراسان جنوبی که در حیطه وظایف و اختیارت دولت است برمبنای عمل به قانون قول مساعد داد.

دکتر رئیسی بابیان‌اینکه براساس آمار‌ها و شاخص‌ها استان خراسان جنوبی جزو امن‌ترین و کم‌جرم‌ترین استان‌های کشور است، اظهار داشت: این‌امر نشئت‌گرفته از فرهنگ دینی و اخلاق مردم استان اعم از سنی و شیعه، شهرنشین و روستانشین است که بسیار سرمایه عظیمی محسوب می‌شود که موجب تضمین سرمایه‌گذاری دراین‌استان نیز شده و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کرد. وی بر ضرورت شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی استان برای فعالان اقتصادی بلکه تجار کشور‌های خارجی تأکید کرد و گفت: در سفر به برخی کشور‌های همسایه به عدم‌شناخت درست ظرفیت‌های اقتصادی ایران اذعان داشتند. خوشبختانه دراین‌مدت ازسوی وزارت صمت چندین دفتر تجاری در کشور‌های همسایه ایجاد شده که برای شناخت ظرفیت‌ها بسیارمؤثر است و می‌تواند کارساز باشد.

آیت‌الله رئیسی بابیان‌اینکه امروز کشور نیازمند یک حرکت جهادی‌ست و همان‌طورکه مجاهدت رزمندگان در دفاع مقدس کشور را از تعدی بیگانگان حفظ کرد، فعالان اقتصادی هم باید در مقابل جنگ اقتصادی جهادی عمل کنند، افزود: این حرکت جهادی حتماً ازطرف دولت موردحمایت است و مجموعه دولت باید با تلاش شبانه‌روزی موانع را از پیش پای فعالان اقتصادی برطرف کنند. وی گفت: خوشبختانه امروز در بسیاری از حوزه‌ها سرمایه‌گذار، کارآفرین و فعال اقتصادی داریم و فقط باید موانع پیش پای فعالیت آن‌ها را برداریم.

دکتر رئیسی خطاب به مسوولان استانی و فعالان اقتصادی تصریح کرد: خواسته‌ام از شما این‌است‌که برخلاف خواست دشمن با اندیشه و انگیزه بالا و عقیده راسخ به شعار «ما می‌توانیم» حرکت کنید کمااینکه کار‌های بزرگی به‌دست توانای جوان‌های عزیز و فعالان اقتصادی تابه‌امروز انجام شده و یقین دارم با این بینش و نگرش برکات الهی شامل حال ما خواهد شد و آینده بسیار درخشانی برای اقتصاد، تولید، اشتغال و کار دانش‌بنیان پیش‌روی ماست.

رئیس‌جمهوری رفع کامل مشکل بیکاری در کشور به‌ویژه در خراسان جنوبی را هدفی قابل‌تحقق و دست‌یافتنی دانست و گفت: ان‌شاءالله با فعالیت جهادی و انقلابی و باتوجه‌به ظرفیت‌های این‌استان روزی را شاهد باشیم که دراین‌استان بیکار وجود نداشته باشد. آیت‌الله رئیسی همچنین توجه به ظرفیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی استان خراسان جنوبی را موردتأکید قرار داد و بر ضرورت استفاده از این ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی درزمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.

رضا بهنام

منبع: روزنامه سراسری سایه

عناوین برگزیده