تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۵۴۹
کد خبر: ۲۸۴۷۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت معادن چرام در حال شکوفایی

‌می‌متالز - معادن مختلف چرام با توجه به عیار بالا و صرفه اقتصادی بعد از سال‌ها بلاتکلیفی در دولت سیزدهم با حمایت‌های همه جانبه با احیا و رونق دوباره حال در مسیر فرآوری قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که معادن غنی از جمله بوکسیت و فسفات دارد.

به گفته کارشناسان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد چرام به لحاظ داشتن معادن مختلف بسیار غنی است معدن فسفات چرام به عنوان بزرگترین معدن رسوبی فسفات در کشور محسوب می‌شود این معدن، دارای ذخیره ۸۲ میلیون تن در سال نیز است.

عملیات اکتشاف معدن فسفات این شهر از سال ۱۳۴۹ آغاز و تا سال ۱۳۷۲ به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

به گفته کارشناسان عیار فسفات این معدن بین هفت تا ۹ درصد است که پس از فرآوری به خاک با عیار ۱۸ تا ۱۹ درصد تبدیل می‌شود.

مزایای معدن چرام

راه اندازی و بهره برداری از این طرح علاوه بر اشتغالزایی جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی شهرستان چرام موجب افزایش توسعه استان و این منطقه نیز می‌شود.

به گفته کارشناسان صنعت و معدن با توجه به اینکه بسیاری از مشتقات و کنسانتره فسفات مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود و هزینه‌های ارزی قابل توجهی را به همراه دارد راه اندازی کارخانه مادر تولید کنسانتره فسفات برای تولید کود‌های فسفات و دیگر محصولات علاوه بر کاهش هزینه‌ها به توسعه این منطقه نیز کمک می‌کند.

طی سال‌های گذشته از معدن فسفات چرام به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب برای توسعه و اشتغالزایی صحبت شد، ولی به دلایل مختلف این طرح روند روبه رشدی نداشته است.

ظرفیت‌های معادن شهرستان چرام

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت معادن چرام را بسیار مناسب دانست و گفت: معدن بوکسیت سرفاریاب بصورت روزانه از سوی شرکت آلومینای جاجرم استخراج و برای تهیه ماده اولیه به مشهد انتقال داده می‌شود.

ظرفیت معادن چرام در حال شکوفایی

کریم روزبهان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت در راستای حمایت و بهره وری بهتر از معدن بوکسیت سرفاریاب بیان داشت: ظرفیت اکتشاف شده این معادن ۲ میلیون تن در سال است.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده با توجه به اینکه آلومینای جاجرم یک شرکت کاملا دولتی و وابسته به وزارت صمت است، حمایت لازم از آن در راستای راه اندازی یک کارخانه شرکت ذخیره انجام خواهد شد.

روزبهان تصریح کرد: مطالعات انجام شده از سوی شرکت جاجرم با توجه به عیار بالای معدن انجام شده که پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک سرمایه گذاری در احداث کارخانه در بخش خردایش و کلسینه کردن یا به عبارتی پر عیار سازی انجام شود.

سرمایه گذاری ایمیدرو در بوکسیت سرفاریاب

معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با رایزنی‌های انجام گرفته، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زمینه فعال کردن ظرفیت‌های معدن بوکسیت سرفاریاب شهرستان چرام سرمایه‌گذاری می‌کند.

سید احسان عسکری تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری شرکت امید رو ۶۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: با راه اندازی کارخانه علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی آن از خام فروشی این معدن نیز جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: با سرمایه گذاری شرکت ایمیدرو ظرفیت یک میلیون ۲۰۰ تنی بوکسیت سرفاریاب احیا و زمینه توسعه منطقه فراهم خواهد شد.

معدن فسفات چرام مورد حمایت دولت

بهره برداری از معدن فسفات چرام بزرگترین ذخیره معدن فسفات کشور سال‌های زیادی است که در میان وعده‌های عملی نشده دست و پنجه نرم می‌کرد و با حمایت‌های همه جانبه دولت در شروع عملیات اجرایی امید ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه در مسیر تحقق قرار گرفت.

ماده معدنی فسفات و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک، کود‌های فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است.

ظرفیت معادن چرام در حال شکوفایی

کوه لار از رشته‌های زاگرس واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان چرام در جنوب غربی کشور منبع بسیار غنی از این ماده معدنی شناخته شده است فسفات که با حمایت دولت در سرمایه گذاری ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی این طرح که نقش مهمی در توسعه منطقه دارد در مسیر احیا قرار گرفت.

با پیگیری مستمر مسئولان با تشکیل نخستین کارگروه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در چرام این معدن ۲۶ تیر۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را با شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن (آیرما) آغاز کرد.

۵۱ هکتار زمین برای تامین زیرساخت‌های کارگاهی مورد نیاز به شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن مجری طرح بهره برداری از معدن فسفات چرام واگذار شد.

فسفات کوه لار (بناری) در ۱۲ کیلومتری شهرستان چرام و ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فعال شدن این طرح پس از ۲ سال تعطیلی گفت: این طرح با حمایت دولت و همکاری شرکت ایمیدرو هم اکنون فعال و در حال اجرا است.

روزبهان با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی این طرح افزود: با فعال شدن این طرح زمینه اشتغالزایی برای بیش از ۵۰ نفر فراهم خواهد شد.

روزبهان تصریح کرد: با حمایت‌های انجام شده از سوی دولت پس از استخراج معدن در کوتاه مدت کارخانه فسفات که در بخش کشاورزی نیز نقش مهمی دارد راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: ذخیره این معدن بر اساس اسناد بالغ بر ۸۰ میلیون تن سنگ فسفات با عیار میانگین ۸ درصد می‌باشد و پروژه شامل تکمیل عملیات اکتشاف و ارزیابی نهایی ذخیره، طراحی استخراج زیرزمینی و بهره برداری، احداث کارخانه اسید فسفریک و مدیریت و بهره برداری از کارخانه آهک هیدراته خواهد بود.

وی افزود: مطالعات و اقدامات لازم برای بهره برداری از معدن فسفات چرام (کوه لار) انجام شده و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معادن، ظرفیت‌های توسعه صنعتی استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز معدن فسفات چرام را از ظرفیت‌های مهم برای توسعه این شهرستان و استان دانست و گفت: استخراج و تولید این معدن توسعه صنعتی استان را شتاب می‌بخشد.

سید علی احمدزاده حمایت بخش صنعت و معدن را از سیاست‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و افزود: آمادگی و همکاری همه دستگاه‌ها در راستای فعالیت همه جانبه این معدن ضروری است.

وی تصریح کرد: تمام دستگاه‌های خدمات رسان شامل آب، برق، گاز و راه آمادگی کامل دارند تا نیاز‌های شرکت بهره بردار معدن فسفات چرام را تامین کنند.

احمد زاده یادآور شد: تکمیل زنجیره تولید معدن فسفات چرام با ۸۲ میلیون تن ذخیره می‌تواند طرح مناسبی برای تولید و اشتغالزایی در این منطقه باشد.

روند اجرایی معادن چرام شتاب می‌گیرد

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه معدن فسفات چرام از طرح‌های بزرگ ملی است که نقش مهمی را در توسعه کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام ایفا می‌کند گفت: حمایت‌های همه جانبه از سرمایه گذار نقش مهمی در پیشبرد اهداف این طرح دارد.

حجت الاسلام سید محمد موحد با اشاره به ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد در زمینه وجود ذخایر مواد معدنی اظهار کرد: بهره برداری از معدن فسفات چرام موجب ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه بیش از پیش بخش صنعتی در استان می‌شود.

وی عنوان کرد: با پیگیری و اقدامات انجام شده و رفع موانع فراروی بهره برداری معدن فسفات چرام روند کار پروژه در آینده نزدیک شتاب می‌گیرد.

اشتغال یک هزار نفری معدن فسفات چرام

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

سید احسان عسکری بیان داشت: از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان فسفات کوه لار می‌باشد که این ماده معدنی امروزه از خارج کشور وارد می‌شود و در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بخشی از نهاده‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: پس از سال‌های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

کود فسفات در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۵۰ هزار تن کود فسفات در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها ۱۰۰ هزار تن آن در کشور تامین می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌شود.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیاز‌های شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

کارخانه آهک هیدراته چرام

عسکری ادامه داد: همچنین کارخانه آهک هیدراته در چرام بالغ بر ۲ و نیم سال است که تعطیل و به صورت نیمه کاره رها شده بود.

وی ابراز داشت: با جلسات متعددی که با تهیه و تولید ایمیدرو برگزار شد و به علاوه بازدید‌هایی که از پروژه انجام شده وارد فاز عملیاتی شده و به پیمانکار جدید واگذار شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ظرف یک ماه آینده مجددا وارد فرآیند تکمیل خواهد شد.

پروژه کارخانه آهک هیدراته چرام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال ساخت است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده