به گزارش میمتالز، "سید رضا فاطمی امین" در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی در جمع خبرنگاران افزود: صنعت لوازم خانگی کشورمان از جمله صنایعی است که وارد مرحله بلوغ شده، یعنی مسائل و مشکلات اولیه خود را پشت سر گذاشته و در مسائل کیفی و قیمتی وارد رقابت شده است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰ شرکت در این صنعت در کشور، خاطرنشان کرد: دستکم ۲۰ شرکت از مجموعه شرکتهای یاد شده توانمند و بزرگ هستند که قابلیت صادرات دارند.
فاطمی امین، عمده بازارهای صادراتی محصولات این صنعت را کشورهای منطقه و همسایگان، همچنین روسیه، عمان و برخی کشورهای اروپایی برشمرد و ادامه داد: صنعت لوازم خانگی باید از لاک داخل کشور خارج شده و تاکید داریم که به سرعت باید به سمت توسعه صادرات (محصولات کامل یا به صورت سرمایهگذاری مشترک در سایر کشورها) پیش برود.
وی به سفر خود به دیگر کشورها و حضور در نمایشگاههای مختلف اشاره کرد و بیان داشت: در این سفرها محصولات لوازم خانگی ایرانی را کاملاً رقابتی دیدم که میتواند فعالانه در بازار آن کشورها حضور داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر شاهد ثبات قیمت در بازار لوازم خانگی هستیم و از افزایش قیمتهای عجیب و غریب گذشته خبری نیست.
وی بیان داشت: کاهش قیمتها و هزینهها نیز به افزایش تولید برمیگردد؛ در ماههای گذشته شاهد بودیم برخی واحدها با کاهش قیمتها فروش خود را بالا بردند و در مجموع سود کردند.
فاطمی امین تاکید کرد: به نظر میرسد در این صنعت هنوز هم جای کار برای کاهش قیمتها با افزایش بهره وری وجود داشته باشد، اما شرایط فعلی قیمتهای آن که همراه با ثبات است، راضی کننده است.
وی تصریح کرد: تلاش ما این است که کمک کنیم تا حد امکان مصارف ارزی این صنعت بابت واردات اجزا و قطعات تامین شود تا تاثیر پذیری آن از التهابات ارزی به حداقل برسد.
وزیر صمت افزود: چند کار را باید به طور ویژه در صنعت لوازم خانگی دنبال کنیم که شامل افزایش عمق ساخت داخل و همچنین توسعه صادرات است.
این عضو کابینه دولت سیزدهم اظهارداشت: در زمینه افزایش عمق ساخت داخل، اقداماتی به ویژه درخصوص الکتروموتورهای ماشینهای لباسشویی و کمپرسور یخچال و فریزر آغاز شده است. این اقدامات باید تقویت شود و به سمت دانش بنیان شدن پیش برود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: این صنعت که توانسته نیاز بازار داخلی را به خوبی تامین کند، در گام بعدی جهانی شود و برای کشور افتخار آفرین باشد.
وی با تقدیر از همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، این صنعت را از صنایع پیشرو کشور برشمرد که در هشت ماهه ابتدایی امسال موفق به رشد هشت درصدی تولید و کاهش هشت درصدی ارزبری شده است.
فاطمی امین تصریحکرد: این مهم نشاندهنده افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است.
وی گفت: تا پایان آبان ماه همچنین رشد ۲۶ درصدی صادرات محصولات لوازمخانگی به ثبت رسید و همه این مشخصهها نشاندهنده کلیت رو به رشد این صنعت است که اکنون به لحاظ کیفی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.
وزیر صمت یادآور شد: هر چند کیفیت مقولهای بی انتهاست و جا دارد همچنان در این زمینه کارهای بیشتری انجام شود، اما عموم مردم از کیفیت لوازم خانگی داخلی رضایت دارند.
وی همچنین از بهروز رسانی سند راهبردی صنعت لوازم خانگی و پیشرفت ۸۰ درصدی آن با مشارکت تولیدکنندگان خبر داد و اظهار داشت: در این سند حوزههای صادرات، واردات، تمرکز دانش بنیانی در برخی حوزهها، کاهش هزینهها و ... هدفگذاری شده است.
بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازمخانگی (HAMex ۲۰۲۲) از امروز (سهشنبه، ۲۹ آذر) تا روز جمعه (دوم دیماه) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپاست.
بر پایه این گزارش، ثبت نهایی ۵۱۶ شرکت در این نمایشگاه انجام شده که ۴۵۶ شرکت داخلی هستند.
در این دوره از نمایشگاه هشت برند خارجی با متراژ ۲۶۳ مترمربع حضور دارند و چینیها با برپایی پاویون چین متشکل از هفت شرکت با ۱۱۸ مترمربع متراژ حاضر هستند.
مجموع متراژ اختصاص یافته در این نمایشگاه ۳۹ هزار و ۶۸۹ متر مربع است که شامل ۲۰ سالن سرپوشیده و همچنین فضای باز است.
منبع: شاتانیوز