تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۸۵۸۹۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیر فروش شرکت داتیس مطرح کرد

تولید لوازم خانگی در سنگلاخ متغیر‌ها

‌می‌متالز - با اینکه صنعتگران بخش خصوصی در ایران توانایی‌ها و پتانسیل زیادی برای تولید دارند، اما به دلایل مختلف و اینکه گرفتار مشکلات و آسیب‌های متفاوت هستند، این توانایی آن‌ها در سال‌های اخیر کاهش داشته و سبب بروز برخی ضعف‌ها در بخش اقتصادی کشور شده است. در این بین تولیدکنندگان بخش خصوصی لوازم خانگی نیز از این دایره خارج نیستند و با سختی‌های فراوان به دنبال تولید کالای با‌کیفیت هستند.

به گزارش می‌متالز، مدیر فروش شرکت داتیس که اجاق گاز صفحه‌ای، فر توکار، مایکروویو، هود آشپزخانه، سینک ظرفشویی و دیگر لوازم خانگی را تولید می‌کند، در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی تهران که از ۲۹ آذر تا ۲ دی ماه برگزار شد با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفتگو و برخی مسائل و مشکلات بخش خصوصی در زمینه تولید لوازم خانگی را تشریح کرد.

وحید سوری ابتدا با معرفی این شرکت گفت: «این شرکت از سال ۱۳۸۵ و در ۵۵ کیلومتری شرق تهران تاسیس شد که ابتدای کار تمرکز تولید بر روی هود آشپزخانه و اجاق گاز بود. هدف این شرکت از ابتدا تولید کالای با کیفیت ایرانی بود که بتواند رضایت مصرف‌کننده را جلب کند؛ بنابراین خوشبختانه هیچ‌وقت و در بدترین شرایط بازار نیز کیفیت محصولات کاهش نداشته است. مورد بعدی اینکه سعی شده کالای تولید‌شده به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد. در این راستا واسطه‌ها را حذف کردیم و مستقیما با فروشنده‌ها ارتباط داریم. این اتفاق باعث شده قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نیز مناسب‌تر شود.»

وی در ادامه به تولید دیگر وسایل لوازم خانگی و برنامه‌های طرح توسعه در این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: «بعد از هود و اجاق گاز، به سمت تولید مایکروفر، فر‌های توکار و سینک ظرفشویی رفتیم که خوشبختانه حالا در بین سه شرکت برتر تولیدکننده این لوازم در کشور قرار داریم و تنها تولیدکننده مایکروفر تو‌کار در ایران هستیم و تاییدیه این محصول را از سازمان‌های مختلف دریافت کرده‌ایم. تقریبا دو سال است که وارد تولید لوازم خانگی روکار نیز شده‌ایم که این کار با فر‌های رومیزی آغاز شد و حالا تولید چای‌ساز، سماور، جاروبرقی، آبمیوه‌گیری، مخلوط‌کن، اسپرسو‌ساز و دیگر لوازم خانگی کوچک را در دستور کار داریم. برنامه بلندمدت شرکت این است که در طول پنج سال آینده در بین پنج برند بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی کشور باشیم.» مدیر فروش شرکت داتیس تاکید می‌کند با اینکه عمده مشتریان آن‌ها به صورت معمول شامل قشر متوسط به بالای جامعه می‌شود، طبق آماری که وجود دارد تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم بازار را که شامل تولیدات این شرکت است داریم.

خرید با رویکرد انگلیسی

وی در ادامه به شیوه‌ای از خرید مصرف‌کنندگان بازار اشاره کرد و گفت: «به دلیل تورمی که در چند سال اخیر در اقتصاد ایران در حال افزایش است، خرید برخی از مصرف‌کنندگان به اصطلاح فروشندگان، انگلیسی شده است. یعنی خرید آن‌ها به گونه‌ای شده که کالای با‌کیفیت را با قیمت بالاتر از نرخ معمول بازار خریداری و سپس چندین سال از آن استفاده می‌کنند. این اتفاق برای برند‌هایی مثل داتیس که محصولات خود را با کیفیت بالایی تولید می‌کنند بهترین حالت فروش است.»

وحید سوری در ادامه یادآور شد: «با توجه به رکودی که دربرخی بازار‌ها و به خصوص لوازم خانگی کشور وجود دارد، خوشبختانه ما در طول سه سال اخیر رشد تولید و فروش خوبی داشتیم. در حال حاضر تولیدات ما نسبت به سال قبل یک و نیم برابر و فروش ما نیز دو برابر شده است. این‌ها به دلیل سیاست‌های مناسب فروش شرکت است. در قیمت فروش، بنکدار را حذف کردیم. در شرایط فعلی تمامی فروشگاه‌داران به دنبال سود بیشتر هستند. این درحالی است که در ایران بخشی از خریداران به سمت خرید از فروشگاه‌هایی می‌روند که برای آن‌ها شناخته شده هستند و شاید در این بین حتی کمتر به نوع برند هم توجه کنند؛ بنابراین اعتبار فروشگاه و نوع احترام آن به مشتری، می‌تواند عامل مهمی برای فروش بیشتر محصولات باشد.»

ریشه‌یابی مشکل تهیه مواد اولیه

وی با طرح برخی موانع موجود در راه تولید نیز گفت: «با اینکه اشاره شد که شرکت در طول سه سال اخیر رشد تولید و فروش داشته، اما در کنار آن موانعی هم وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکننده می‌شود. یکی از آن‌ها برای ما تهیه ورق‌های فولادی بوده است. حتی اخیرا درباره تهیه فوم با مشکلات بزرگی مواجه شدیم که ریشه بخش زیادی از این مشکلات به تامین‌کننده‌های دولتی بازمی‌گردد. ورق که توسط دولت تهیه می‌شود و فوم نیز توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود که این بخش هم توسط دولت اداره می‌شود. متاسفانه برای تهیه این مواد، تولیدکننده اغلب باید پرداخت‌های نقدی داشته باشد و فروش اقساطی مواد اولیه در شرایط فعلی بسیار محدود شده است.

این درحالی است که برای خرید این مواد تا چند ماه پیش به صورت چکی و اقساطی کار می‌کردیم. تولیدکنندگان مواد اولیه درخواست واریز چندمیلیارد تومان پول پیش از سوی تولیدکننده را دارند تا طی ۱۰ تا ۲۰ روز این مواد را تحویل دهند. در همین راستا قیمت‌های مواد اولیه نیز به صورت روزانه در حال افزایش است و این باعث سردرگمی تولیدکننده شده است. به دلیل مشکلات تهیه فوم یکی از خطوط ما تا آستانه تعطیل شدن هم پیش رفت. متاسفانه در روز‌های اخیر تولیدکنندگان یخچال هم به دلیل مشکلات تامین ورق، با شرایط بسیار بدی مواجه هستند و این اتفاق‌ها باعث آسیب به تولید خواهد شد و در بلندمدت اگر ادامه داشته باشد حتی می‌تواند عامل ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی نیز باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در حال حاضر توپ تولیدکنندگان بخش خصوصی در زمین دولتی‌ها قرار دارد.»

این فعال صنعت لوازم خانگی می‌گوید با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین نبود سازوکار فروش اقساطی این مواد، به احتمال فراوان در طول ماه‌های آینده تولیدکنندگان ناگزیر به سمت تقاضا برای افزایش قیمت فروش خود خواهند رفت.

قیمت‌گذاری دستوری و نوسان ارزی

مدیر فروش شرکت داتیس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به موضوع قیمت‌گذاری محصولات اشاره کرده و گفت: «کالای ما هم شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شود که متاسفانه این سرکوب قیمت‌ها نیز خود یکی دیگر از عوامل تضعیف تولید و بازار شده است. به این دلیل که تولید در این شرایط صرفه اقتصادی نداشته و در بلندمدت باعث ایجاد ضرر‌های مالی می‌شود. در این حالت تولیدکننده اگر کالای خود را انبار کرده و نفروشد سود بیشتری می‌کند! چون بازار‌ها در شرایطی قرار دارند که اصلا قابل پیش‌بینی نیستند. شما همین نوسان‌های ارزی موجود را مشاهده می‌کنید که به عامل مهمی برای تخریب تولید بدل شده است.»

موانع صادراتی و خدمات پس از فروش

وی همچنین درباره شرایط صادراتی این شرکت نیز گفت: «تا قبل از تحریم‌های اخیر که در یک سال اخیر ایجاد شدند ما صادرات خوبی به روسیه داشتیم. حتی به ترکیه که خود توانمندی خوبی در تولید دارد صادرات هود، فر و اجاق گاز داشتیم. البته به کشور‌های دیگر شامل ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و خصوصا عراق هم صادرات داشتیم، اما متاسفانه با وضع تحریم‌های جدید موانع بسیار جدی برای صادرات ما ایجاد شده و این کشور‌ها از ترس تحریم شدن خودشان، تمایل به خرید محصولات ایرانی را از دست داده‌اند. خود ما نیز برای ورود برخی مواد اولیه و قطعات باید چندین بار تحریم‌ها را دور بزنیم تا بتوانیم آن‌ها را وارد کشور کنیم. در چنین شرایطی هزینه واردات افزایش داشته و تولیدکننده مجبور می‌شود یا حاشیه سود خود را کاهش دهد یا اینکه هزینه‌های فروش محصول خود را بالاتر ببرد.»

وحید سوری در ادامه به اهمیت خدمات پس از فروش پرداخت و گفت: «قسمت یا واحد خدمات پس از فروش، ویترین یک شرکت است. به این دلیل که آخرین بخش زنجیره تولید تا مصرف است و بنابراین بر میل و ذائقه مصرف‌کننده تاثیر زیادی خواهد داشت. خدمات پس از فروش ما به صورت جدی پیگیری شده و شامل کوچک‌ترین شهر‌های کشور نیز می‌شود. بالای ۱۲۰ نفر نیروی خدمات پس از فروش داریم و این نفرات که در شهر‌های مختلف کشور مستقر هستند هر سال دو بار دوره آموزشی خواهند داشت و از تهران نیز بازدید‌های دوره‌ای از بخش‌های خدمات پس از فروش خود در سراسر کشور خواهیم داشت.»

کاهش تاثیرگذاری نمایشگاه‌های داخلی

وی در پایان وضعیت اثرگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران در شرایط فعلی را تشریح کرد و گفت: «بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از اینکه حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های داخلی بسیار کمرنگ شده بسیار ناراضی هستند. حضور خارجی‌ها به تولیدکنندگان ایرانی ایده داده و باعث افزایش رقابت در بازار می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر که شاهد عدم حضور تولیدکنندگان خارجی هستیم سطح برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پایین‌تر آمده است. عجیب اینکه امسال حتی شرکت‌های چینی هم علاقه‌ای برای حضور در این نمایشگاه نشان نداده‌اند.

به همین دلیل تعداد قرارداد‌های خارجی که معمولا تولیدکنندگان داخلی در سال‌های قبل با طرف‌های خارجی داشتند کاهش محسوسی داشته و این عاملی برای تضعیف تولید و از دست دادن بازار‌های هدف خارجی شده است. البته برخی از تولیدکنندگان داخلی نیز به دلایل مختلف در این نمایشگاه حضور نداشتند که این اتفاق سطح رقابت در میان تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد. امیدوارم شاهد بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در سال‌های آینده باشیم تا به این صورت فضای رقابتی بیشتری ایجاد شده تا از این وضعیت هر سه مورد تولیدکننده، فروشنده و مصرف‌کننده سهم سود مناسبی داشته باشند.»

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده