تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۸۶۵۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ملی مس:

میزان اکتشاف مس تا ۴ سال آینده دو برابر می‌شود

‌می‌متالز - رستمی گفت: تاکنون اکتشاف مس بر روی ۷ درصد از کمربند مس کشور صورت گرفته است و برنامه ریزی شده که تا ۴ سال آینده میزان اکتشاف را به دو برابر این رقم برسانیم.

به گزارش می‌متالز، در برنامه گفتگوی ویژه امشب در خصوص تدوین برنامه جامع در صنعت مس با حضور رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس و طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بحث و بررسی شد.


چرا سهم اکتشاف مس در کشور اندک است؟


رستمی: کشور ما روی یکی از کمربند‌های اصلی مس جهان قرار دارد که این کمربند از دو سوم سرزمین ما عبور کرده است. در حال حاضر تنها روی ۷ درصد از این کمربند مس کشور اکتشاف صورت گرفته است. با همین میزان به بیش از ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی مس دست پیدا کرده ایم و به رتبه پنجم دنیا در اکتشاف مس رسیده ایم. امیدواریم با توسعه اکتشافات به رتبه‌های دوم و سوم جهان برسیم.

برنامه جامعی برای توسعه اکتشاف مس در کشور داریم و تمام ظرفیت اکتشافی مس کشور از جمله شرکت‌های حفاری و آزمایشگاه‌های معدنی را به استخدام شرکت ملی مس درآوردیم.


علت اینکه تنها سهم ۷ درصدی در اکتشاف مس داشتیم چیست؟


رستمی: زیرساخت‌های کشور در این زمینه باید تقویت شود همچنین باید سرمایه گذاری و توجه همه بازیگران صنعت مس را برای توسعه این بخش به خدمت بگیریم.

تاکنون اکتشاف مس تنها بر روی ۷ درصد از کمربند مس کشور صورت گرفته است و برنامه ریزی شده که تا ۴ سال آینده میزان اکتشاف در کشور را به دو برابر این رقم برسانیم.

تحقق این هدف نیاز به تجهیز زیرساخت‌ها دارد. ساخت دو آزمایشگاه معدنی در کشور در برنامه است. تامین ۶۰ دستگاه حفاری را در دستور کار قرار دادیم که با ورود این دستگاه‌ها تا ۲۵۰۰ متر عمق را هم حفاری خواهیم کرد.


چه برنامه‌هایی برای توسعه صنعت مس در مجلس دارید؟


طاهری نماینده مجلس: با همین ۷ درصد اکتشاف شده برای بیش از ۱۰۰ سال ذخیره مس در کشور داریم.

در برنامه هفتم قرار است پیشران‌هایی برای اقتصاد مشخص کنیم که پیشنهاد ما مس است چراکه صنعت مس تحریم نیست، ارزش افزوده بالایی دارد و تمام دنیا به آن نیاز دارند.

برای توسعه صنعت مس چندین بار برنامه ریزی شده، اما کار روی زمین مانده است.

مهمترین مانع توسعه صنعت مس، بحث ماشین آلات است. با رشد تولید داخلی و واردات ماشین آلات می‌توانیم به تولید یک میلیون تنی مس در سال‌های بعد برسیم.


هدفگذاری یک میلیون تنی برای تولید مس کاتد دارید، الان در کجای راه هستید؟


رستمی: اکنون در حوزه تولید مس کاتد رتبه ۱۸ دنیا را داریم. می‌توانیم با افزایش سرمایه گذاری در صنایع مس، تولید کشور را بالا ببریم و به رتبه‌های بهتری در تولید برسیم.

تولید را از ۱۵۰ هزار تن کنسانتره کنونی باید به یک میلیون تن مس کاتد برسانیم. به این منظور برنامه‌ای را امروز در هیات دولت ارائه دادیم و قرار است ظرف یک ماه آینده ایراداتی که از آن گرفته شد اصلاح شود.

با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفته می‌توانیم تا سال ۱۴۰۶ به هدف تولید یک میلیون تن مس کاتد برسیم که در این صورت صادرات این ماده معدنی از ۱.۶ میلیارد دلار فعلی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده