تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۸۶۸۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مانع تقابل واقعی عرضه و تقاضا در بورس

‌می‌متالز - در حال حاضر سهامداران خرید سهام مورد نظر خود را در صف‌های فروش یا بالعکس آن ندارند، اما با حذف دامنه نوسان این امر ترمیم داده می‌شود چرا که در این صورت زمانی که فشار عرضه افزایش یابد، سهامدار عمده به منظور حفاظت از دارایی‌های خود، با خرید سهام از ریزش قیمت آن جلوگیری می‌کند و شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود این امر باعث افزایش حجم معاملات و نقدینگی سهام خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، افزایش دامنه نوسان موضوعی بود که بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای بهبود وضعیت معاملات در بازار سهام در تلاش افزایش آن بودند که در حال حاضر با پیشنهاد شرکت بورس و فرابورس و تصویب هیات مدیره سازمان بورس، دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس افزایش یافت و به مثبت و منفی ۷ درصد رسید. البته این افزایش منوط به جلوگیری هیجان به صورت فصلی از ۵ به ۶ درصد افزایش پیدا کرده و امکان افزایش آن تا پایان سال ۱۴۰۱ به مثبت و منفی ۱۰ درصد خواهد رسید.

دامنه نوسان باعث می‌شد که برای قیمت هر سهم محدودیت در نظر گرفته شود و در هر روز اشخاصی که قصد معامله داشتند، تنها می‌توانستند در این بازه قیمتی اقدام به خرید و فروش کنند. دامنه نوسان در واقع مانع از تقابل عرضه و تقاضاست. تدریجی افزایش پبدا کردن دامنه نوسان تا حدودی صف‌های بازار را کاهش داد و همچنین به نقدشوندگی بازار کمک کرده است.

در حال حاضر سهامداران خرید سهام مورد نظر خود را در صف‌های فروش یا بالعکس آن ندارند، اما با حذف دامنه نوسان این امر ترمیم داده می‌شود چرا که در این صورت زمانی که فشار عرضه افزایش یابد، سهامدار عمده به منظور حفاظت از دارایی‌های خود، با خرید سهام از ریزش قیمت آن جلوگیری می‌کند و شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود این امر باعث افزایش حجم معاملات و نقدینگی سهام خواهد شد.

در واقع وجود دامنه نوسان باعث می‌شود قیمت سهام تمایل به حرکت در محدوده قیمتی سقف و کف آن داشته باشد و در بلندمدت باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران خواهد شد؛ بنابراین بازار سرمایه نیز به سمت یک بازار رقابتی کامل سوق پیدا نمی‌کند. تنها عیب در این خصوص عدم وجود بازارگردان‌های حرفه‌ای است. به این دلیل که در صورتی که حجم معاملات در نمادی پایین باشد و بازارگردانی در نماد انجام نشود، قیمت سهام یک شرکت در کوتاه مدت کاهش زیادی خواهد داشت. برای فصل بعدی نیز شاهد افزایش دامنه نوسان خواهیم بود.

سهیلا نقی‌پور - کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده