تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۸۶۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراز و فرود شاخص بورس تهران

‌می‌متالز - شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در معاملات روز گذشته رفت و برگشتی را تا کانال ۶/ ۱میلیون واحد ثبت کرد.

به گزارش می‌متالز، در پی افزایش تحرک متقاضیان سهام، نماگر اصلی از ابتدای شروع دادوستد‌های روز سه‌شنبه با رشد قیمت سهام شرکت‌ها همراه شد و پس از سپری‌شدن ۲۵ دقیقه از شروع معاملات توانست وارد کانال ۶/ ۱‌میلیون واحدی شود و تا سطح ۶۰۲/ ۱‌میلیون‌واحدی نیز پیشروی کند، اما طولی نکشید که در میانه‌های زمان معاملاتی فروشندگان تشدید شدند و این سطح از دست رفت، در ادامه هم دماسنج بازار با افت ۱۲/ ۰درصدی همراه بود و تا سطح یک‌میلیون و ۵۹۱‌هزار‌واحدی مجبور به عقب‌نشینی شد. در نهایت بزرگان بازار سهام در دادوستد‌های دیروز با تغییر روند نسبت به‌روز ماقبل معاملاتی همراه شدند و عمدتا توام با فروش سهام از سوی معامله‌گران با قیمت‌هایی منفی به‌کار خود پایان دادند.

در این میان شاخص‌کل هم‌وزن با تاثیر‌پذیری یکسان از تمام نماد‌های معاملاتی نیز وضعیت نسبتا معقول‌تری را تجربه کرد به‌گونه‌ای که در یک ساعت ابتدایی شروع بازار وضعیت معقولی داشت، اما رفته‌رفته با غالب‌شدن هیجان فروش از سوی معامله‌گران شرایط تغییر کرد و از میزان رشد این معیار بورسی کاسته شد. در نهایت نیز شاخص هم‌وزن به رشد ۴۸/ ۰درصدی بسنده کرد و در رقم ۴۷۵‌هزار و ۴۱۷ واحد متوقف شد. روز دوشنبه خبری پیرامون افزایش نرخ سود سپرده بانکی به رقم ۲۵‌درصد منتشر شد، فعالان بورسی نیز با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار به‌صورت رسمی مصوبه‌ای درباره تغییرات منتشر نکرد، بنابراین توجه چندانی به این مهم نداشتند.

در عین‌حال روز گذشته بانک‌مرکزی از اقدامات تنبیهی برای بانک‌های متخلفی که به نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی پایبند‌نباشند خبر داد، اما متاسفانه همچنان هستند بانک‌ها و موسسات اعتباری که به‌صورت غیرقانونی سود سپرده‌ای فراتر از ۱۸‌درصد مصوب، به مشتریان خود می‌دهند. به باور برخی از فعالان بورسی این موضوع تا حدودی توانست اذهان معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد و در ادامه منجر به خروج برخی از سرمایه‌گذاران از گردونه معاملات سهام شود. در عین‌حال در پی خروج بخشی از پول ترسو بخش دیگری از سهامداران همچنان نیز به ادامه خرید و فروش سهام در معاملات بورس پرداختند. به باور برخی از کارشناسان بورسی بازگشت فروشندگان در پی ظهور مجدد بی‌اعتمادی با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌شده اخیر از جانب بانک‌مرکزی (تثبیت نرخ دستوری نیما در رقم ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان)، (انتشار خبری پیرامون افزایش نرخ سود سپرده بانکی و در ادامه تکذیب آن) و به‌طور کلی بهره‌گیری از سیاست‌های منسوخ و شکست‌خورده گذشته در جهت کنترل تورم مواردی هستند که بورس‌بازان را دچار شک و تردید در این برهه می‌کنند. در چنین مواقعی با توجه به اینکه بازار از پتانسیل افزایشی برخوردار است، اما سیاست‌های نسنجیده نهاد‌های تصمیم‌گیر معامله‌گران بورسی را به ناچار به سمت شناسایی سود و خروج از بازار سهام سوق می‌دهد. از دیگر موضوعات روز گذشته می‌توان به نشست نمایندگان مجلس و هیات‌مدیره سازمان بورس با محوریت بررسی دغدغه‌های سهامداران درخصوص بودجه سال‌۱۴۰۲ اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد این‌گونه نشست‌ها باید مدت‌ها پیش از تدوین بودجه‌برگزار شود، جمع‌بندی و ارائه راهکار در راستای برون‌رفت از مسائل و مشکلات احتمالی آینده پیش از ورود بودجه به مجلس و به‌عبارتی پیش از مراحل تدوین آن؛ در واقع موضوعی است که می‌تواند به نفع جامعه سهامداران کشور درنظر گرفته شود. به هر روی واکاوی تبعات قیمت‌گذاری دستوری و ارزیابی پیامد‌های اختلاف در نرخ‌های ارز و اثرات آن بر صنایع دیگر مواردی بودند که در این نشست موردبررسی قرار گرفت. حال باید دید که مجلس چه تدابیری را به‌خصوص در بحث سیاست‌های تثبیتی نرخ ارز که به‌تازگی از سوی بانک‌مرکزی مورد‌توجه قرار گرفته‌است در جهت بهبود وضعیت سودآوری صنایع و شرکت‌های بورسی و فرابورسی اتخاذ خواهد کرد. به هر روی تداوم استقبال سرمایه‌گذاران از صنعت خودرو را می‌توان از دیگر نکات حائزاهمیت معاملات چند روز اخیر محسوب کرد. روز گذشته‌نماد معاملاتی «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را با رقمی بالغ بر ۱۱۵۷ واحد افزایش در شاخص‌کل بورس تهران داشت و تا حدودی مانع از ریزش بیشتر نماگر اصلی در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد شود.

در ادامه نماد‌هایی از قبیل «کگل» با ۹۱۸ واحد، «فملی» با ۸۶۴ واحد، «نوری» با ۶۶۸ واحد و «فولاد» با ۵۷۲ واحد ۴‌شرکت دیگری بودند که بیشترین تاثیر منفی را در افت نماگر اصلی داشتند. از طرفی ارزش معاملات خرد توانست تا سطح ۶‌هزار و ۲۵۶‌میلیارد تومانی افزایش ارتفاع دهد. حال دقیقا ۸ روز متوالی است که این معیار بورسی با رونق همراه‌شده و سرمایه‌گذاران در این مدت نوسانی بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومانی را تجربه کرده‌اند. اکنون ۱۸۹روز معاملاتی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون سپری شده‌است که در این بازه زمانی ۹۵‌روز شاخص‌کل مثبت و ۹۴‌روز دیگر منفی بوده‌است. در عین‌حال دیروز ۱۵۸‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد و ترازوی معاملات از سنگینی سهامداران نهادی حکایت داشت.

روز گذشته صنعت بانک با ۸۳‌میلیارد‌تومان، سیمان با ۱۴‌میلیارد‌تومان و خودرو با ۱۴‌میلیارد‌تومان بیشترین ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران خرد را به‌ثبت رساندند و در مقابل صنایعی از قبیل فلزات اساسی با ۷۶‌میلیارد‌تومان، محصولات شیمیایی با ۴۷‌میلیارد‌تومان و فرآورده‌های نفتی با ۴۲‌میلیارد‌تومان شاهد خروج سهامداران خرد بودند. از طرفی در ۱۳ دی ماه نماد معاملاتی برخی از شرکت‌ها اعم از «خودرو» با ۴۳‌میلیارد‌تومان، «وتجارت» با ۳۰‌میلیارد‌تومان و «وپاسار» با ۲۹‌میلیارد‌تومان بیشترین ورود پول را از سوی معامله‌گران خرد داشتند. شرکت‌هایی نظیر «فولاد» با ۳۴‌میلیارد‌تومان، «فملی» با ۳۳‌میلیارد‌تومان و «خگستر» با ۲۹‌میلیارد‌تومان نیز بیشترین خروج پول حقیقی را به‌نام خود ثبت کردند. به هر ترتیب روز سه‌شنبه ۶۹۲‌نماد معاملاتی در بورس اوراق‌بهادار تهران از سوی معامله‌گران مورد دادوستد قرارگرفتند که ۲۹۵‌نماد (معادل ۴۳‌درصد) مثبت بودند، ۳۶۶‌نماد نیز (معادل ۵۳‌درصد) نیز منفی‌شدند. در این میان ۳۱‌نماد نیز (معادل ۴‌درصد) در صفر تابلو جای‌گرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده