تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۸۷۰۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرداری به دنبال ساخت کارخانه سیمان در منطقه سرخه حصار تهران/ محیط زیست: مخالفیم

‌می‌متالز - رییس محیط زیست شهرستان تهران گفت: کارخانه آسفالت یک صنعت آلاینده است و به هیچ عنوان اجازه ساخت این کارخانه را در منطقه سرخه حصار در شرق تهران نمی‌دهیم.

به گزارش می‌متالز، رییس محیط زیست شهرستان تهران گفت: کارخانه آسفالت یک صنعت آلاینده است و به هیچ عنوان اجازه ساخت این کارخانه را در منطقه سرخه حصار در شرق تهران نمی‌دهیم.

علیرضا رحمتی رییس محیط زیست شهرستان تهران درباره ساخت کارخانه آسفالت در سرخه حصار گفت: بازدیدی که همکاران از محل داشتند هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته است، البته گویا تصمیم بر ساخت کارخانه آسفالت بوده، دراین باره با شهرداری تهران مکاتبه کردیم که مستندات را به محیط زیست تهران بدهند، چون بر اساس ماده ۱۱ قانون هوای پاک حتما متولی ساخت یک صنعت باید از محیط زیست استعلام کند تا بر حسب قوانین و مقررات موضوع بررسی شود.

وی افزود: ضمن اینکه قانون ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران را هم داریم، البته هیات وزیران گفته اگر کارگاهی موقتی مانند پروژه‌های عمرانی و یا آزادراهی باشد احداث موقت کارگاهی مانند کارگاه آسفالت مشکلی ندارد، اما باید بعد از اتمام کار برچیده شود البته آنهم با رعایت ضوابط یعنی باید خارج از حریم شهر باشد، اما محدوده‌ای که برای ساخت کارخانه آسفالت در شرق تهران پیشنهاد شده و اگر همان مکان باشد که کاملا داخل شهر است و به هیچ وجه امکان استقرار کارخانه آسفالت در آن مکان وجود ندارد.

معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: فعلا واحد‌هایی که فعال هستند جواب نیاز شهرداری برای تامین آسفالت را می‌دهد، در شرق تهران هم واحد آسفالت تلو در جاده تلو وجود دارد که می‌تواند شرق تهران را پوشش بدهد.

رحمتی تصریح کرد: باید این مساله مهم را مد نظر قرار داد با شرایطی که اکنون تهران و هوای آن دارد دیگر توان بارگذاری بیشتر در پایتخت وجود ندارد، اکنون ۱۱ هزار واحد صنعتی - تولیدی جدا از واحد‌های خدماتی در شهر تهران وجود دارد، از طرفی هم حجم بالای آلودگی را به علت تردد منابع متحرک داریم از این رو دیگر اجازه بارگذاری بیشتر نمی‌دهیم.

رییس محیط زیست شهرستان تهران ادامه داد: در سال ۱۳۴۶ شورای اقتصاد وقت با هدف تمرکززدایی و عدم بارگذاری بیشتر در تهران، قانون ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری را پیشنهاد داد و تصویب شد، اما می‌بینیم که بارگذاری همچنان ادامه دارد و گاهی هم هیات وزیران با مصوباتی این شعاع را کم و زیاد می‌کند به حدی که دیگر بارگذاری در تهران به حد انفجار رسیده است.

وی درباره اینکه شهرداری گفته برای تامین آسفالت در شرق تهران مشکل داریم و برای رفع آن باید کارخانه آسفالت ساخته شود گفت: این توجیه است، اتوبان امام علی ساخته شد، اما کارخانه آسفالتی نبود، تمام آسفالت پروژه آزاد راه پاکدشت نیز تامین می‌شود، از این رو دیگر اجازه بارگذاری بیشتر را نمی‌دهیم در واقع قانون این اجازه را نمی‌دهد، بر اساس قانون فقط استقرار کارگاه‌های موقت برای اجرای پروژه‌های عمرانی مقدور است در غیر اینصورت امکان استقرار صنایع در داخل محدوده شهر اصلا امکان ندارد.

معاون مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع با شهرداری منطقه ۱۳ مکاتبه کردیم، اما هنوز جوابی نیامده است، البته فعلا هم ساخت و سازی در آن منطقه شروع نشده، اما اگر این مکانی که در نظر گرفتند همان باشد؛ که داخل منطقه حفاظت شده است و ساخت و ساز در آن مناطق ممنوع است و محیط زیست به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز آنهم برای صنعت آلاینده‌ای مانند سیمان را نمی‌دهد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده