تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۸۶۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن در چین

‌می‌متالز - با توجه به افزایش تقاضا، قیمت سنگ آهن در هفته گذشته رشد داشت که منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی ذخیره شده انبار‌ها قبل از تعطیلات شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از hellenicshippingnews، بررسی‌ها نشان داد بازار سنگ آهن در هفته گذشته تقویت شد و قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین در روز جمعه (۳۰ دسامبر) به ۸۴۵ یوان در هر تن رسید که نسبت به ماه قبل حدود ۱.۵۶ درصد افزایش داشته است. باید توجه داشت که رقم اعلام شده بالاترین رقم در بیش از شش ماه گذشته بود و منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی در چین شد.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند در بازار اسپات، قیمت سنگ معدن وارداتی از ۲۸ دسامبر ۵ تا ۱۰ یوان در هر تن کاهش یافته است. همچنین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن فاین نوع PB در شاندونگ در محدوده ۸۳۰ تا ۸۳۷ یوان در هر تن و قیمت لامپ سنگ آهن نوع PB در روز جمعه در محدوده ۹۳۵ یوان در هر تن شنیده شد. در این میان بررسی‌ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین PB در لیانیونگانگ در محدوده ۸۴۳ تا ۸۴۸ یوان در هر تن، در بندر جیانگیین حدود ۸۶۵ یوان در هر تن و در بنادر اصلی هبی در محدوده ۸۴۲ تا ۸۴۵ یوان در هر تن گزارش شد.

به نقل از چندین منبع خبری، چین کووید ۱۹ را با اقداماتی در برابر بیماری‌های عفونی کلاس B به جای بیماری‌های عفونی کلاس A مدیریت خواهد کرد. در عین حال، تعدیل سیاست پیشگیری از اپیدمی ورود-خروج به این معنی است که پیشگیری و کنترل همه گیر در چین وارد مرحله جدیدی شده است. در نتیجه باید توجه داشت که این امر باعث تقویت روحیه بازار خواهد شد. اگرچه بعید است سیاست‌های مطلوب داخلی برای املاک و مستغلات در کوتاه مدت تأثیرات قابل توجهی داشته باشد، اما انتظار می‌رود تقاضا برای سنگ آهن در بلند مدت افزایش یابد.

معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند ذخیره سازی برای تولید در فصل زمستان توسط کارخانه‌های فولاد نیز باعث افزایش اعتماد بازار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سمت تقاضا، نرخ بهره برداری از کوره بلند در کارخانه‌های فولاد در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) کاهش یافته است. اما از آنجایی که تولید آهن خام همچنان بالاست، حمایت از تقاضا همچنان وجود دارد.

طبق آمار SMM، آخرین نرخ‌های عملیاتی در کوره بلند تا تاریخ ۲۸ دسامبر حدود ۹۲.۱۲ درصد بود که ۰.۳۰ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت. همچنین بررسی‌ها نشان داد نرخ بهره برداری از ظرفیت کوره بلند در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) در محدوده ۹۲.۵۲ درصد بود که ۰.۳۷ درصد نسبت به هفته قبل افت داشت.

باید توجه داشت که میانگین تولید روزانه آهن خام در کارخانه‌های فولاد در نمونه‌های مورد بررسی توسط SMM حدود ۸۹۰۰ تن در هفته گذشته کاهش یافت و به ۲.۲۱ میلیون تن رسید. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین تولید روزانه آهن خام در کارخانه‌های فولاد داخلی چین در روز جمعه (۳۰ دسامبر) حدود ۲.۶۴ میلیون تن تخمین زده می‌شود که ۱۰۶۰۰ میلیون تن نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند افزایش تلفات در کارخانه‌های فولادی ناشی از افزایش قیمت مواد خام می‌تواند شور و شوق تولید را تضعیف کند؛ بنابراین ذخیره سنگ آهن توسط کارخانه‌های فولادی در هفته گذشته تا حدودی بدبینانه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری محموله‌های جهانی و محموله‌های سنگ آهن ورودی به چین در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) اندکی کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه عرضه اندکی کاهش یافته است، اما فشار موجود روی بازار به میزان قابل توجهی کاهش نیافته است.

بر اساس آمار SMM، کل محموله‌های سنگ آهن جهانی در هفته گذشته (۱۷ تا ۲۳ دسامبر) در مجموع به ۳۳.۸۵ میلیون تن رسید که نسبت به هفته قبل ۲ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که طبق آمار منتشر شده، محموله‌های سنگ آهن ارسال شده از استرالیا به چین در هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ دسامبر) با کاهش ۹.۷ درصدی همراه بوده است، در حالی که محموله‌های سنگ اهن ارسال شده از برزیل به چین حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. آمار SMM نشان داد که کل محموله‌های سنگ آهن ورودی به چین در هفته منتهی به روز جمعه (۲۳ دسامبر) به ۲۳.۷۲۴۲ میلیون تن رسید که نسبت به هفته قبل کاهش ۲.۴ درصدی را تجربه کرده است.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۳۰ دسامبر) اعلام کردند موجودی فولاد ساختمانی نیز در کارخانه‌های فولادی چین به میزان قابل توجهی انباشته شده است.

طبق داده‌های SMM، کل موجودی فولاد ساختمانی داخلی چین از تاریخ ۲۹ دسامبر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همچنین موجودی میلگرد فولادی نیز نسبت به هفته قبل ۴.۵ درصد و موجودی کلاف میلگرد فولادی حدود ۱۰.۳ درصد رشد داشته است.

به نقل از برخی تاجران، در سمت عرضه تولید کلی کارخانه‌های فولاد در سراسر چین در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) به کاهش خود ادامه داد به طوری که تولید فعلی در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد. برخی منابع خبری اعلام کردند که انتظار می‌رود برخی از کارخانه‌های فولادی پس از تعطیلات سال نو تولید خود را از سر بگیرند. به این ترتیب، انتظار می‌رود مقدار محموله‌های خروجی از چین افزایش یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر تقاضا، سایت‌های ساختمانی در برخی مناطق به دلیل تعطیلات سال نو و همه گیری ویروس کووید ۱۹ بسته شده اند. باید توجه داشت که معاملات در هفته منتهی به روز جمعه (۳۰ دسامبر) به کاهش خود ادامه داده و باعث انباشت تدریجی سهام در بازار شده است.

فعالان بازار در روز جمعه (۳۰ دسامبر) گزارش دادند به طور کلی، ذخیره سازی مداوم قبل از تعطیلات، تقاضای قوی برای سنگ آهن در چین را تضمین کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد جریان‌های نقدی در نظر گرفته شده برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ خوش بینانه می‌باشد. در نتیجه پیش بینی می‌شود قیمت سنگ آهن تا قبل از تعطیلات سال نو در نوسان باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده