تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۸۶۶۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع مجلس نسبت به پایان یافتن ذخایر معادن هشدار داد

معادن و فولادسازی‌ها نگران روز‌های بدون سنگ آهن

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از نگرانی معادن و فولادسازی‌ها در خصوص پایان یافتن ذخایر سنگ آهن خبرداد.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر استفاده از ظرفیت معادن برای مشکلات ناشی از تحریم نفتی تاکید کرد و گفت:معادن سنگ آهن و صنایع پایین دستی همچون آهن و فولاد، می‌تواند درآمد ارزی بسیار عالی برای کشور داشته باشد.

یوسف داوودی گفت: اگر معادن را بخوبی فعال کنیم و به سوی خلق ثروت با تولید محصول نهایی برویم، درآمد‌های بخش فلزات می‌تواند با درآمد نفت برابری کند و حتی از وابستگی اقتصاد به نفت بسادگی عبور کنیم.

وی از میزان بالای مواد معدنی در سراسر کشور خبرداد و گفت: بسیاری از معادن ما دست نخورده باقی مانده و از ظرفیت آن‌ها استفاده نشده که این شرایط نشان می‌دهد تا چه اندازه به این ظرفیت بزرگ کشور بی تفاوت هستیم.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در هر صورت معادن نیز روزی به پایان می‌رسد و باید به فکر جایگزین کردن مواد خام از طریق واردات باشیم گفت: بسیاری از معادن همچون سنگ آهن در برخی مناطق رو به پایان است و باید اکتشافات جدی صورت بگیرد تا تجهیزات و تولیداتی که تاکنون شکل گرفته، یک باره از فعالیت باز نماند.

وی به جایگاه معادن بزرگی همچون گل گهر و چادرملو در اقتصاد و اشتغالزایی کشور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این معادن، ذخیره سنگ آهن دارند، می‌توان به فعالیت آن‌ها امیدوار بود، اما باید نگران روزی باشیم که ذخایر آن‌ها به پایان برسد، زیرا نه تنها برای این معادن مشکل ایجاد می‌شود بلکه فولادسازی‌ها نیز با مشکل رو به رو می‌شوند.

داوودی به تشریح رابطه جدی معادن سنگ آهن با فولادسازی‌ها پرداخت و گفت: به واسطه معادن سنگ آهن، کارخانه‌های فولادسازی راه اندازی شده که اگر قرار باشد این ذخایر سنگ آهن این معادن به پایان برسد و تعطیل شو ند، فعالیت کارخانه‌های فولادسازی نیز با مشکل رو به رو میشود، بنابر این باید قبل از رسیدن چنین روزهایی، به فکر چاره اندیشی بود.

وی با تاکید بر اهمیت کارخانه‌های بزرگ فولادسازی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان گفت: ظرفیت بسیار قوی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی از سوی کارخان‌های فولادسازی در کل استان‌ها وجود دارد که اگر هر کدام از این فولادسازی‌ها با مشکل رو به رو شود، یک استان و به تبع آن کشور با مشکل رو به رو می‌شود، بنابر این باید مشکلات فولادسازی‌ها را رفع کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مانع تراشی دستگاه‌ها بر سر راه معادن و فولادسازی‌ها انتقاد کرد و گفت: سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و برخی دستگاه‌های دیگر به بهانه‌های متعدد و البته غیر موجه و چالش آفرین، مانع فعالیت معادن می‌شوند و چوب لای چرخ تولید آن‌ها می‌گذارند که بهتر است هر معدنی که در نتیجه اکتشاف شناسایی می‌شود، هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت بگیرد تا بهره برداری از آن‌ها انجام شود و حتی به کار‌ها سرعت بدهند تا به بهره برداری برسد.

وی با اعلام اینکه بهره برداری از معادن و صنایع پایین دستی همچون معادن سنگ آهن و فولادسازی ها، اشتعالزایی بسیار بالایی دارد، گفت: آهن و فولاد ثروت بسیاری برای کشور می‌تواند ایجاد کند و ارز آوری مناسبی هم دارد که همه این موارد باعث می‌شود توجه لازم به صنعت فولاد صورت بگیرد.

منبع: پول نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده