به گزارش میمتالز، حمل و نقل یکی از گلوگاههای اصلی بخش معدن و صنعت در مسیر توسعه محسوب میشود. در سالهای اخیر عواملی، چون تحریمها و افزایش نرخ تورم موجب افزایش قیمت قطعات یدکی ناوگان ریلی و جاده ای، عدم امکان تامین تجهیزات و قطعات با کیفیت، افزایش سوخت، فرسودگی ناوگان ریلی و نتیجتاً افزایش کرایه حمل شده است که این موضوع بر قیمت تمام شده تولیدات معدنی و صنعتی اثر گذار بوده است.
این در حالی است که توسعه حمل ریلی و ایجاد زیرساختهای مناسب برای آن میتواند کاهش قیمت تمام شده را به همراه داشته باشد. کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینههای حمل، کاهش آلایندگیهای زیست محیطی و کاهش ترافیک در جادههای کشور و افزایش ایمنی از مزایای حمل ریلی به شمار میآید.
همه این موارد دست به دست هم میدهد تا فعالان بخش معدن استفاده از حمل ریلی و توسعه آن را به حمل جادهای ترجیح دهند. البته نکته مهم آن است که تامین زیرساختهای حمل و نقل از وظایف دولتها محسوب میشود، اما در حال حاضر بنگاههای اقتصادی بزرگ در بخش معدن و صنعت خود به سراغ ایجاد این زیرساختها میروند.
یکی از مجموعههایی که در این زمینه به سراغ توسعه حمل و نقل ریلی رفته است، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است. از اقدامات اساسی گل گهر به منظور توسعه زیر ساخت حمل و نقل ریلی، احداث بزرگترین ایستگاه مبادله انباشت و برداشت (شانتینگ یارد) در کشور بوده است.
این ایستگاه به طول ۷۲ کیلومتر، شامل ۲۹ خط و شش انشعاب میباشد که به زودی تمامی شرکتهای منطقه گل گهر را به شبکه ریلی متصل خواهد نمود. در حال حاضر شرکت گل گهر با ایجاد پایانهی جدید به شبکه ریلی متصل شده است.
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اقدامی دیگر برای اولین بار در کشور اقدام به احداث پروژه پایانه ریلی به صورت لوپ نموده است. از مزایای این طرح میتوان به قبول قطارهای اعزامی بدون محدودیت تعداد واگن برای بارگیری، افزایش سرعت بارگیری ریلی و نتیجتا افزایش راندمان اشاره نمود.
یکی دیگراز اقدامات گل گهر در جهت توسعه زیر ساخت حمل و نقل ریلی به منظور سرمایه گذاری، احداث خط راه آهن سیرجان کرمان به طول ۱۷۰ کیلومتر میباشد. این پروژه که خط راه آهن شرق و غرب کشور را از طریق اتصال خط ریل زاهدان- کرمان– بندرعباس به هم متصل میکند، مسیر حمل ریلی مذکور را به میزان ۳۱۶ کیلومتر کوتاهتر خواهد کرد که هزینههای حمل را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
از چالشهای پیش روی افزایش راندمان حمل و نقل ریلی میتوان کندی روند سیر واگنها از مبداء تا مقصد عنوان کرد.
یکی از دلایل کندی روند سیر واگنها، کمبود و فرسودگی واگن برگردانهای فعلی در مقصد و میزان بالای توقفات به دلیل تعمیرات آنها میباشد، که این امر باعث کندی روند تخلیه و رسوب واگنها در ایستگاههای ریلی طول مسیر و مقصد شده است و نتیجتا منجر به کاهش راندمان سیر واگنها از مبداء تا مقصد میگردد. شرکت گل گهر به منظور برطرف نمودن این معضل، احداث تجهیزات جدید تخلیه واگن در مقصد را نیز در برنامه خود قرار داده است.
یکی دیگر از دلایل اساسی کندی روند سیر واگنها، کمبود دیزل و فرسودگی ناوگان موجود در شبکه راه آهن میباشد که منجر به افزایش توقفات قطارها و رسوب واگنها در طول مسیر شده است.
شرکت گل گهر در زمینه توسعه زیر ساخت بخش حمل ریلی و برطرف نمودن چالش کندی روند سیر واگنها، با سرمایه گذاری و خرید ناوگان (۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۷۱۴ دستگاه واگن) در جهت افزایش راندمان حمل ریلی قدم برداشته است، همچنین لازم به ذکر است خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو دیگر در برنامههای آتی شرکت گل گهر قرار دارد.
دستیابی به اهداف پیش بینی شده نیازمند افزایش سرعت در تامین مواد اولیه و همچنین کاهش هزینههای تولید است که یکی از موارد موثر در این زمینه توسعه حمل ریلی است. گل گهر در این راستا میتواند سهم خود را علاوه بر تولید در زنجیره ارزش، در بخش حمل و نقل هم افزایش دهد.
البته گل گهر تنها به مقوله حمل ریلی نپرداخته و سرمایه گذاری در ساخت اسکله را هم در دستور کار دارد و در طرح ساخت اسکله با قابلیت پهلوگیری کشتیهای با ظرفیت بالا مشارکت کرده است.
گل گهر توسعه حمل و نقل را در اولویتهای خود قرار داده است، زیرا میداند بدون توجه به این موضوع نمیتواند توسعه در بخش معدن و صنعت و به دنبال آن افزایش فروش و سود آوری پایدار را محقق کند.
به هر حال سرعت تامین مواد اولیه و همچنین ارسال بهینه و به موقع محصول نهایی به بازار میتواند یکی از موضوعات مهم افزایش سهم در بازارهای داخلی و خارجی برای گل گهر باشد.
امروز توسعه همه جانبه در گل گهر کلید خورده است که علاوه بر تامین نیازهای مجموعه میتواند برای سایر مجموعههای فعال درمنطقه هم موثر باشد. از سویی دیگر این موضوع باعث میشود تا سهم گل گهر در اشتغالزایی کشور نیز افزایش پیدا کند.
منبع: تیتر ۲۰