تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۸۷۰۱۹

جلوگیری از خروج اطلاعات صنعتی و بیولوژیکی با ساخت دستگاه تصویربرداری سه بعدی

‌می‌متالز - تاکنون برای آنالیز و تصویربرداری سه بعدی از سنگ نفت، نمونه‌ها به خارج ارسال می‌شدند که این امر علاوه بر خروج ارز موجب ارسال داده‌های مخازن نفت به سایر کشور‌ها می‌شد؛ برای این منظور محققان یکی از شرکت‌های فناور نسبت به طراحی و تولید دستگاه تصویربرداری سه بعدی با کاربرد در نمونه‌های بیولوژیکی و صنعتی اقدام کرد و این در حالی است که این دستگاه به دلیل تحریم‌ها به کشور وارد نمی‌شده است.

به گزارش می‌متال، ندا محمودی، کارشناس ارشد فیزیک پزشکی بخش تحقیق و توسعه این شرکت فناور دستگاه طراحی شده در این شرکت را دستگاه تصویربرداری غیر مخرب پرتو ایکس دانست و گفت: این دستگاه به صورت سه بعدی تصویربرداری می‌کند.

وی با بیان اینکه عملکرد دستگاه تصویربرداری سه بعدی همانند تصویربرداری به روش سی تی اسکن بالینی است، اظهار کرد: این دستگاه دارای منبع پرتو ایکس و آشکارساز و اساس فناوری آن بر اساس اشعه ایکس است. این دستگاه در دو نسخه کاربرد‌های تحقیقات پزشکی و صنعتی طراحی شده است.

محمودی خاطر نشان کرد: نمونه NDT این دستگاه که بیشتر کاربرد‌های صنعتی دارد، برای تصویربرداری از قطعات الکترونیکی، مکانیکی و بیولوژیک کاربرد دارد.

این محقق با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه، توضیح داد: مکانیزم عملکردی دستگاه تصویربرداری غیر مخرب اشعه ایکس در حوزه صنعتی به این صورت است که جسم مورد نظر در این دستگاه چرخش دارد و تیوب و آشکارساز ثابت هستند و در این وضعیت دقت تصویربرداری بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه در نسخه پیش بالینی، اظهار کرد: از آنجایی که در نسخه پیش بالینی موجود زنده مانند موش در آن قرار می‌گیرد، نمی‌توانیم وی را به حالت چرخشی در آن قرار دهیم؛ از این رو نمونه بیولوژیکی در این دستگاه ثابت است و آشکارساز در آن چرخش دارد.

به گفته محمودی، فناوری مورد استفاده در این دستگاه به این صورت است که منبع پرتو ایکس، به نمونه مورد نظر اشعه می‌تاباند که مقداری از این اشعه در جسم جذب می‌شود و بخشی از آن به آشکارساز دستگاه می‌رسد و اشعه‌ای که به آشکار ساز می‌رسد، در واقع نقشه و تصویر جسم مورد نظر است که به آشکار ساز رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت با اجرای یکسری پردازش‌های ریاضی، تصویر سه بعدی که به صورت مقطعی هستند، از جسم ارائه می‌دهد.

محمودی اضافه کرد: روش‌های درمانی جدید قبل از آنکه به فاز بالینی برسد، نیاز است تا تست‌های پیش بالینی آن اجرا شود که این تست‌ها در نسخه Invivo این دستگاه اجرایی می‌شود و برای کاربرد‌های صنعتی مانند آنالیز سنگ نفت و یا برد‌های الکترونیکی، در نسخه صنعتی انجام خواهد شد.

به گفته وی این محصول مشابه خارجی دارد و به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشور، این دستگاه به کشور وارد نمی‌شد و محققان مجبور بودند نمونه‌های خود را برای تست به خارج از کشور ارسال کنند و یا در تحقیقاتی که نیاز به استفاده از این دستگاه بود، رشدی نداشتیم.

این محقق یادآور شد: ارسال نمونه‌ها به خارج علاوه بر خروج ارز از کشور موجب خروج اطلاعات می‌شد. نمونه آن حوزه مهندسی نفت است که سنگ نفت نیاز به اسکن دارد و با ارسال نمونه‌های آن به خارج موجب ارسال اطلاعات در خصوص مخازن نفتی می‌شد؛ از این رو طراحی و ساخت این محصول موجب شد که این دستگاه به ویژه در حوزه مهندسی نفت کاربردی شود.

محمودی با بیان اینکه این محصول دارای تایید از سازمان انرژی اتمی است، گفت: نمونه خارجی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، ولی دستگاه داخلی در حدود ۲۰۰ هزار دلار ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت این دستگاه بر اساس نیاز کشور بوده است، اظهار کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری با احصاء این نیاز، فراخوانی را منتشر کرد و با اختصاص بودجه‌ای نسبت به طراحی این دستگاه اقدام کردیم.

منبع: خارگ نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده