تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۸۷۰۲۰
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرعامل انجمن حامیان محیط‌زیست ابوزیدآباد:

تخریب طرح پژوهشی اکتشاف نفت در پناهگاه حیات وحش یخاب گسترده است

‌می‌متالز - مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد آران و بیدگل گفت: تخریب طرح پژوهشی- تحقیقاتیِ اکتشاف نفت و گاز در پناهگاه حیات وحش یخاب و زیستگاه گونه‌های کم نظیر آن، گسترده است.

به گزارش می‌متالز، مسیب صدری با اشاره به اینکه طرح اکتشاف نفت و گاز در شهرستان آران و بیدگل از مدتی پیش آغاز شده، اظهار داشت: به تازگی این عملیات در ضلع غربی پناهگاه حیات وحش یخاب در حال انجام است در حالی که بنا به ابلاغیه آبان ماه امسال سازمان حفاظت محیط زیست مقرر بوده این عملیات خارج از پناهگاه حیات وحش باشد.

وی که به تازگی به همراه کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی خزندگان ایران و دیگر حامیان محیط‌زیست آران و بیدگل از وضعیت منطقه بازدید کرده است، افزود: باید توجه داشت که طرح جدید وزارت نفت در این منطقه ماهیت مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی و از همه مهم‌تر اکتشافی دارد و براساس مشاهدات میدانی ما تخریب گسترده‌ای در زیستگاه گونه‌های شاخصی، چون جِبیر، گربه شنی و خزندگان کم نظیر و ارزشمند برجا گذاشته و بازدید اخیر مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان نیز جهت جلوگیری از روند تخریبی بوده است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد آران و بیدگل ابراز داشت: تخریب‌ها شامل حفاری‌های گسترده، کابل کشی‌های چند ده کیلومتری در عمق نوار ریگبلند، ایجاد ده‌ها مسیر دسترسی طولانی و عریض در منطقه و رها کردن حجم قابل توجهی پسماند تجزیه ناپذیر، مشهود است.

صدری درخصوص فاصله محدوده اکتشاف تا زون‌های حساس زیستگاهی یخاب، خاطرنشان کرد: عملیات اکتشافی وزارت نفت در عمق زدن حساس زیستگاهی نوار ریگبلند قرار دارد که هم به لحاظ منابع آبی و نیز پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند است.

وی اضافه کرد: همین محدوده اکتشافی وزارت نفت در ریگبلند زیستگاه ۲ گونه آندمیک (بومی) با نام‌های ارمیاس مرنجاب و اسکینک ماری مرنجاب است که این دو گونه به نوعی نماد حیات وحش بیابان مرکزی ایران محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه لرزه‌نگاری دو بعدی سیلک برای عملیات اکتشاف منابع هیدروکربوری (منابع زیرزمینی نفت خام و گاز طبیعی) از ابتدای شهریور ماه سال جاری در شمال شهر آران و بیدگل (محدوده طرح ایران مرکزی) در محدوده کویر مرنجاب آغاز به‌کار کرد.

شرکت پیمانکار این پروژه، برداشت ۱۵۰ کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری دوبعدی روی لید چهارتاقی و ۴۰۰ کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری سه‌بعدی روی تاقدیس سیلک را انجام خواهد داد.

حسین اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیش‌تر به خبرنگار مهر گفته بود که قرار است تیم مطالعاتی شرکت مدیریت اکتشاف نفت تا پایان هفته جاری منطقه را ترک کنند، اما عملیات اکتشافی در کویر مرنجاب که بخشی از پهنه ۲۷۱ هزار هکتاری پناهگاه حیات وحش یخاب است و تخلفات صورت گرفته بیش از پیش به نگرانی‌ها درخصوص دست اندازی به این منطقه بی نظیر دامن زده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده