تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۸۷۳۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار سرگیجه گرفت /روز سخت بازارساز

‌می‌متالز - برخی از معامله گران دیشب مدعی بودند که نرخ دلار در معاملات پشت خطی تهران رشد کرده و حتی به نیمه کانال جدید هم نزدیک شده است. در معاملات پشت خطی هرات هم دیشب نرخ دلار به یک قدمی مرز جدید رسید.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها یک بام و هوای دولت و مجلس بر سرقیمت دلار نیمایی موجب سرگیجه اسکناس آمریکایی شده است. درحالی که تقریبا ۱۰ روز از سکانداری محمد رضا فرزین در بانک مرکزی می‌گذرد؛ ناهماهنگی تیم اقتصادی رئیسی با مجلس در موضوع ارز نیمایی شبیه کلاف سر درگم شده است.

فرزین در اولین اظهارنظر، اعلام کرد که حتما نرخ نیما را روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و به این ترتیب، واردات تمامی کالا‌های اساسی و مواداولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد.

بعد از اظهارات فرزین، محمد مخبر، معاون اول سید ابراهیم رئیسی هم اعلام کرد: تصمیم گرفتیم تا دو سال نرخ ارز کالا‌های اساسی را ثابت نگه داریم تا با تنش جدی در قیمت‌ها مواجه نشویم.

با این حال؛ روز گذشته محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که تصمیم ثابت نگه داشتن نرخ ارز توسط رییس بانک مرکزی غیر قانونی است.

آقای مخبر و آقای خاندوزی؛ عموم مردم منتظر شفاف‌سازی شما درباره قاچاق سازمان‌یافته لوازم‌آرایشی هستند

او گفت ما با سیاست ثبات در نرخ ارز موافق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم، اما سیاست ثبات با تعیین نرخ ثابت مغایر است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که که نرخ ثابت ارز، تقاضا را تحریک و عرضه را سرکوب می‌کند و آمار‌ها درباره ثبت سفارش‌ها در هفته‌های اخیر گواه این ماجرا است.

سید احسان خاندوزی هم شب گذشته اعلام کرد: دولت به دنبال تثبیت نرخ از روی یک رقم خاص نیست و به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز در حول سامانه نیما است و اکثریت کالا‌های کشور از سامانه نیما و با نرخ‌هایی که بانک مرکزی مدیریت خواهد کرد، وارد می‌شود.

رشد قیمت دلار در بازار شبانه

برخی از معامله گران دیشب مدعی بودند که نرخ دلار در معاملات پشت خطی تهران به رشد کرده و حتی به نیمه کانال جدید هم نزدیک شده است. در معاملات پشت خطی هرات هم دیشب نرخ دلار به یک قدمی مرز جدید رسید.

روز سخت برای بازارساز؟

در این شرایط شماری از معامله‌گران عنوان می‌کنند که در صورت ادامه روند افزایشی در بازار‌های همسایه و رشد قیمت در بازار پشت‌خطی، بازارساز کار دشواری برای عقب راندن قیمت به کانال پایین‌تر دارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده