تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۸۷۳۱۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از سوی وزارت صنعت اعلام شد:

توضیح درباره گرانی چند محصول ایران خودرو و سایپا / دو راهکار کاهش اثر دلار

‌می‌متالز - وزارت صنعت درباره گرانی برخی محصولات ایران خودرو و سایپا در ماه گذشته و دو راهکار کاهش اثر دلار بر بازار توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت در واکنش به گزارشی با عنوان افزایش قیمت ۱۰ تا ۶۰ میلیونی خودرو طی یک ماه، اعلام کرد: در بازه یک ماه آبان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC در بازار آزاد از ۴۸۰ به ۵۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و این گزارش تغییرات قیمت گونه‌ای از پژو ۲۰۷ را ۶۰ میلیون محاسبه کرده که از خط تولید ایران خودرو حذف شده و از سال گذشته در سبد محصولات آن نیست.

در سایپا نیز افزایش ۳۰ میلیون تومانی قیمت به ساینا ارتباط داده شده که این محصول در بازه مورد بررسی از ۲۰۵ به ۲۲۳ میلیون تومان (۱۸ میلیون تومان افزایش) رسیده است.

در پایان بازه بررسی یعنی ۳۰ آبان، خودرو شاهین به‌عنوان مجهزترین و گران‌ترین محصول سایپا در بازار آزاد، ۳۷۵ میلیون تومان معامله شد درحالی که این خودرو در هفته نخست تیر با همین قیمت معامله شده است.

تحولات بازار‌ها طی سنوات اخیر نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت، موجب برهم خوردن وضعیت تعادلی و بروز بی‌ثباتی در بازار کالا‌های سرمایه‌ای و کالا‌های مصرفی بادوام، از جمله بازار خودرو می‌شود. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد (غیررسمی) به‌عنوان یک متغیر در جهت دهی به انتظارات تورمی و موازنه بازار‌ها نقش آفرین است؛ بنابراین کنترل این متغیر کلیدی اقتصادی برای حفظ ثبات بازار انواع کالا و خدمات از جمله بازار خودرو حائز اهمیت است.

با وجود این ملاحظه وزارت صنعت به دنبال کاهش اثرپذیری بازار خودرو از نوسانات نرخ ارز بر دو راهبرد کلیدی متمرکز شده، راهبرد‌هایی که تقویت طرف عرضه و ایجاد دسترسی آسان‌تر مصرف کننده به محصولات خودروسازان را سبب می‌شود.

نخست، برنامه‌ریزی و نظارت بر افزایش میزان تولید، تجاری سازی و فروش محصولات خودروسازان که گزارش پژوهشکده پولی و بانکی درباره وضعیت صنایع بورسی در مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صنعت خودرو و قطعه با ۲۴درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیشتاز رشد تولید در میان تمامی صنایع بورسی است؛ بنابراین تلاش خواهد شد این مسیر تقویت شود و پایدار بماند.

راهبرد دوم، خروج محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه کشی است که با جدیت درحال پیگیری بوده و از مهر سال جاری به‌واسطه افزایش تولید سایپا، تمامی محصولات آن از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده و شاهد آن تلاطم قیمتی کمتر خودرو‌های کوییک و شاهین نسبت به محصولات ایران خودرو است. وزارت صنعت با پیگیری برنامه‌های منجر به رشد تولید درصدد خروج الباقی محصولات خودروسازان از فرآیند قرعه کشی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده