تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۷۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسانات نرخ ارز، کمر تولید را خم کرد

‌می‌متالز - رئیس اتاق زنجان با اشاره به فشار نوسان‌های اخیر ارز به تولید، از پاسخگو نبودن مسوولان و متولیان اقتصاد و بازار ارز در مورد تحولات این حوزه انتقاد کرد. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، با ابراز امیدواری برای فراهم‌کردن زمینه تسهیل و تسریع امور سرمایه گذاری، گفت: کمیسیون مشترکی بین ایران و عراق با دبیری معاونت وزیر اقتصاد با هدف تسهیلگری امور تشکیل شده‌است و موضوع ارائه ضمانت‌نامه برای فعالان اقتصادی ایران در عراق، خارج از شبکه بانکی نیز با پیگیری ویژه در عراق و اخذ اختیارات ویژه در داخل کشور در مرحله تصویب قرار گرفته‌است که شیوه‌ای جدید برای حل این مشکل اتخاذ خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علی فکری در نشست با فعالان اقتصادی استان زنجان، با ابراز تعجب از فعال‌نبودن دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در زنجان گفت: شخصا فکر می‌کردم این دفتر در زنجان فعال باشد و ضمن فعال سازی این دفتر، موضوع راه‌اندازی مرکز تجاری زنجان و کربلا هم پیگیری می‌شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، فعالیت‌ها در زمینه سرب و روی را از نماد‌های شهر زنجان دانست و گفت: در همکاری بین کشور ایران و عراق در این حوزه می‌توان به انتقال دانش فنی در این حوزه فکر کرد، چراکه توان سرمایه‌گذاری در این بخش در ایران ضعیف است.

لزوم تشکیل یک قرارگاه منظم اقتصادی

استاندار زنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه در برخی موارد آیین‌نامه‌ای بدون توجه به تبعات آن مصوب و ابلاغ می‌شود که بخشی از فعالیت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، چراکه نگاه تخصصی توسط مدیران و حتی نمایندگان مجلس به آن نشده‌است که انعکاس این مشکلات برای رفع آن، وقت و انرژی زیادی را از مدیریت اجرایی می‌گیرد، ادامه داد: به همه این مشکلات باید ساختار غلط ناشی از اقتصاد نفتی را هم اضافه کرد که ناشی از وابستگی به این نوع اقتصاد شکل‌گرفته است که باید تغییر کند. محسن افشارچی با تاکید بر لزوم تشکیل یک قرارگاه منظم اقتصادی برای ثبات در امور گستره خارجی و همچنین داخلی با توجه به اینکه کشور در وضعیت عادی نیست و برای مقابله با این وضعیت باید کمربند‌ها را سفت‌تر ببندیم، افزود: باوجود خاص‌بودن شرایط کشور ما از همه لحاظ، مدیریت میانی، تفسیر زمان صلح را از قوانین دارند. وی با تاکید بر لزوم اقدام و عمل منسجم در شرایط کنونی کشور با پیش‌بینی و آینده‌نگری افزود: در واقع سیستم باید به‌صورت منسجم روی اقتصاد ارزآور کار و فعالیت کند. استاندار زنجان با تاکید بر اینکه مدیران استانی اختیارات انجام کار و افزایش صادرات و بهره وری اقتصادی را ندارند، یادآور شد؛ انسجام در مدیران بالادستی هم وجود ندارد.

هیچ مسوولی خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان هم در این نشست با تاکید بر اینکه تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: ما از فرصت‌های ایجادشده از قبل این تحریم‌ها هم استفاده نکرده ایم. رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه حوزه تجارت خارجی به درستی مدیریت نمی‌شود، افزود: نوسان‌های نرخ ارز به ویژه در سه ماه اخیر، کمر تولید را خم کرده و هیچ مقام و مسوولی هم موظف به پاسخگویی و توضیح نیست.

صادرات آهن به چین دچار مشکل شده‌است

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در این جلسه با اشاره به موفقیت ترکیه در گرفتن جایگاه ایران در عراق، تصریح کرد: مدیران همین گزارش را خوانده و عملکرد دولت ترکیه در قبال صادرکنندگان را با دقت مطالعه کنند، آن‌وقت متوجه خواهیم شد که چرا آن‌ها موفق شده‌اند. مشکلات پیش آمده برای حوزه معدن با توجه به تحولات جهانی از دیگر مسائل مطرح‌شده در این نشست بود که گفته شد پایین‌آمدن قیمت صادراتی آهن روسیه به چین، فعالان این بخش را با مشکلاتی مواجه کرده‌است. در این جلسه به مهاجرت نیرو‌ها در حوزه اقتصادی دیجیتال به دلیل مشکلات ایجادشده هم اشاره شد. فعالان صنعت مس هم در این نشست مشکلات حوزه کاری خود را مطرح کردند که باید به این صنعت هویت بخش و بنیانی توجه شود؛ ضمن اینکه فعالان این حوزه در آستانه تشکیل کنسرسیوم هستند که تحقق این مهم نیازمند همراهی وزارتخانه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده