تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۸۷۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس درمیان فراز و نشیب‌ها

‌می‌متالز - شاخص‌کل بورس هفته‌جاری را با افزایش نزدیک به ۱۹هزار‌واحدی آغاز کرد. ارزش معاملات خرد نیز در پایان معاملات روز شنبه، ۵هزار و ۶۲۶میلیارد‌تومان بوده که با توجه به مسیری که ارزش معاملات در روز‌های اخیر طی کرده‌است، همچنان بوی رونق از بازار سهام به مشام می‌رسد و مسیر سبز فعلی در صورتی‌که ابهامات پیش روی فضای کلان اقتصادی برداشته شود، می‌تواند ادامه دار باشد. متغیر‌هایی که از بودجه تاثیر می‌پذیرند و همچنین تعیین سیاست مالی دولت می‌تواند آینده مبهم بازار را شفاف کند.

به گزارش می‌متاز، همچنین روشن‌شدن تکلیف سیاست پولی کشور و پاسخگویی سیاستگذار پولی درخصوص رویکرد ارزی که درپیش گرفته‌شده‌است، اتفاقات خوبی را برای این بازار رقم خواهد زد، اما در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد بازار، نوسان‌های و فراز و نشیب‌هایی را به‌صورت کوتاه‌مدت تجربه کند.

داستان دیرینه بورس و دلار

نماگر اصلی بورس تهران، در پایان دادوستد‌های روز گذشته با افزایش ۱۸هزار و ۹۰۰‌واحدی به عدد یک‌میلیون و ۵۹۸هزار واحد رسید و دوباره به مرز یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد نزدیک شد. شاخص هم‌وزن نیز با صعودی نزدیک به ۹هزار‌واحدی به ۴۸۲هزار واحد رسیده و به نزدیکی سقفی که در روز‌های پایانی مرداد ۱۳۹۹ ایجادشده بود، رسیده است. شاخص‌کل بورس، پس از استراحت در هفته گذشته دوباره با قدرت روند صعودی خود را از سر گرفته‌است. افزایش ۲/ ۱درصدی نماگر اصلی می‌تواند نتیجه افزایش دوباره قیمت دلار و شکل گیری انتظارات از افزایش نرخ ارز آمریکایی باشد. به‌نظر می‌رسد هیجانات ناشی از اظهارات برخی از مسوولان اقتصادی طی معاملات هفته گذشته فروکش کرده و روند بازار را معکوس کرده‌است.

در این روز نماد‌های «فولاد»، «خودرو» و «کگل» جزو نماد‌هایی بودند که بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص‌کل در روز شنبه داشتند. با توجه به اینکه بازار‌های جهانی نیز در هفته گذشته، تلاطم زیادی را تجربه نکرده و عمده کامودیتی‌ها هفته گذشته را با افزایش قیمت‌ها به پایان رساندند، لذا تنها متغیر دلار بر افزایش قیمت سهام این نماد‌ها موثر واقع شده‌است. «خودرو» نیز همچنان به سبب اثراتی که از معاملات محصولات خودرویی در بورس‌کالا پذیرفته است، با سرعت بالایی به سمت قیمت‌های بالاتر می‌تازد. درمیان نماد‌های تاثیرگذار، «فملی» نیز شرایط خوبی را تجربه می‌کند. علاوه‌بر متغیر دلار افزایش قیمت جهانی مس در هفته گذشته و چشم‌انداز مثبت پیش‌روی این فلز نیز موجب افزایش قیمت سهام صنایع ملی مس ایران شده‌است. «وپاسار»، با ورود نزدیک به ۱۳۵میلیارد‌تومان نقدینگی، پول حقیقی قابل‌توجهی را در گروه بانکی به خود جذب کرده‌است. این‌نماد به دلیل گزارش‌های خوبی که در آذرماه منتشر کرده‌است مورد استقبال فعالان حقیقی قرار گرفته‌است.

در پایان معاملات اولین روز هفته‌جاری، ۶۵۱میلیارد تومان از پول حقیقی وارد بورس شده که بیشترین مقدار از ۴ بهمن سال‌۹۹ است. نزدیک‌ترین مقدار ورود پول در ۷دی ماه سال‌جاری مبلغ ۴۶۴میلیارد تومان، طی استراحت‌های شاخص در هفته‌های گذشته شاخص‌کل بوده‌است. همچنین ارزش معاملات خرد نیز حدود ۵هزار و ۶۲۶میلیارد تومان بوده که طی ۱۰روز متوالی روند ارزش معاملات بهبود یافته‌است. این امر نشان از رونق و تمرکز توجهات بر بازار سرمایه بوده و امید‌ها را به ادامه روند صعودی افزایش داده‌است.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که صنعت بانک، بیشترین ورود پول حقیقی به بازار را تجربه کرده‌است. شاید بتوان نکته قابل‌توجه در معاملات روز شنبه را این نکته دانست که به‌رغم بسته‌شدن دریچه امید‌ها به برجام، همچنان گروه بانکی و قطعات خودرویی در صدر ورود پول حقیقی قرار دارند. همچنان همانند روز‌های گذشته، صنعت فلزات اساسی و مواد دارویی، درمیان بیشترین ورود پول‌حقیقی به‌چشم می‌خورند. علاوه‌بر این، معامله‌شدن شمش آلومینیوم در بورس‌کالا با دلار ۴۱هزار‌تومانی نیز در ورود پول به این صنعت اثرگذار بوده‌است. از طرفی محصولات صنعت شیمیایی نیز در معاملات روز گذشته با بیشترین خروج پول حقیقی همراه بوده اند که دلیل این امر مربوط به افت نرخ محصولات شیمیایی در بازار‌های جهانی است، به‌طوری‌که نرخ اوره در معاملات هفته گذشته با کاهشی ۲۰ تا ۳۰ دلاری همراه بوده‌است.

فرابورس چه کرد؟

نماگر اصلی فرابورس نیز با افزایش ۵۱‌واحدی به عدد ۲۰هزار واحد رسید. درمیان نماد‌های تاثیرگذار بر شاخص فرابورس، «آریا» و «فغدیر» نیز به واسطه افزایش نرخ دلار و «خدیزل»، به واسطه کارنامه خوبی که از فعالیت‌های آذرماه برجای گذاشته است، همچنان وضعیت خوبی را درمیان گروه خودرو، تجربه خواهند کرد.

آینده بورس چه می‌شود؟

بورس تهران، پس از یک هفته استراحت دوباره پرقدرت وارد میدان شده و با افزایش خوبی که در روز شنبه در نماگر اصلی این بازار به چشم می‌خورد و ارزش معاملاتی که به‌ثبت رسانده است، نمایانگر آن است که همچنان فضای رونق بر بازار حاکم بوده و توجهات همچنان به این بازار معطوف شده‌است. با توجه به اینکه هنوز تکلیف بودجه‌سال‌آینده به‌طور کامل مشخص نشده‌است و بودجه‌کل کشور تاثیر بالایی بر درآمد شرکت‌ها و گاز خوراک پتروشیمی‌ها دارد، لذا تا تعیین‌تکلیف کامل بودجه‌و شفافیت درخصوص آن، بازار نوسان‌هایی را تجربه خواهد کرد که ممکن است برخی از سرمایه گذاران از این نوسان‌ها و بلاتکلیفی ناامید و خسته شوند. همچنین در روز گذشته خبری مبنی‌بر ممنوعیت سپرده گذاری با نرخ سود بالای ۲۰درصد، این امیدواری را در سهامداران زنده کرده‌است که شاید تصمیم سیاستگذار مبنی‌بر افزایش نرخ بهره، چندان جدی نبوده و فعلا خبری از رویکرد انقباضی در سیاست پولی کشور نباشد. به گفته کارشناسان این تناقض در گفتار و عمل تیم اقتصادی دولت نیز چندان به نفع بازار نخواهد بود. یکی از نگرانی‌های عمده اهالی بازار، اعمال سیاست افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم بود. هرچند این افزایش برای کلیت اقتصاد ضروری بوده و موجب کنترل نقدینگی می‌شود، اما این امر فضای مبهمی را پیش روی بازار سهام قرار داده‌است. تمامی این‌ها در حالی رخ می‌دهد که رویکرد تثبیتی بانک‌مرکزی در بازار نیما، مرهمی برای دلار نبوده و ارز آمریکایی در بازار توافقی و بازار آزاد روند صعودی خود را در معاملات روز شنبه آغاز کرده‌است. اختلاف میان بازار آزاد و دلار نیما نه‌تن‌ها موجب کاهش انگیزه صادراتی می‌شود، بلکه در نهایت منابع ارزی را کاهش داده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. با این تفاسیر تا روشن‌شدن تکلیف برخی از متغیر‌های بودجه ای، مالی و پولی کشور بورس نوسان‌ها و فراز و نشیب‌هایی را تجربه خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده