تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۷۵۶۴
سرویس خبر : انرژی
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود خبرداد:

۷ هزار خانوار فاقد گاز طبیعی در استان سمنان / تایید مازوت سوزی سیمان شاهرود

‌می‌متالز - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود گفت: سوخت جایگزین تمام کارخانجات سیمان در دنیا مازوت است، اما استفاده از این سوخت به معنای آلودگی محیط زیست نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، هرساله با شروع فصل سرما و اوج گیری آلودگی هوا مازوت سوزی مساله روز کشور می‌شود و حواشی زیادی را ایجاد می‌کند.

مساله‌ای که با توجه به محدودیت ۵۰ درصدی مصرف گاز کارخانجات و صنایع چند وقتی است در کشور و بالتبع آن در استان سمنان قطعا انجام می‌گیرد، اما هنوز هیچ ارگان و یا نهادی آمار رسمی از تعداد واحد‌های مصرف کننده سوخت مازوت را اعلام نکرده اند.

موضوعی که به موجب وارونگی دما در زمستان و کاهش نزولات جوی سبب آلودگی مضاعف هوا و ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان شده است.

البته هنوز هم مسوولین به دنبال کتمان اصل مساله هستند و در مصاحبه‌های خود مازوت سوزی را انکار می‌کنند، در حالیکه شواهد و قرائن و گفته برخی حکایت از مازوت سوزی در صنایع استان دارد.

از سوی دیگر در حالیکه شرکت گاز استان سمنان مازوت سوزی را در نیروگاه‌ها و صنایع انکار می‌کند، اما شاخص‌های آلودگی هوا در شهرستان‌های بزرگ استان حکایت از آلودگی هوا نشات گرفته از مازوت سوزی را دارد که متاسفانه در جدال‌های مطالبه گران استانی نادیده گرفته می‌شود.

حسین عبدلی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود با تایید مازوت سوزی در کارخانه سیمان شاهرود گفت: در طراحی اولیه کارخانجات سیمان در تمام دنیا سوخت اولیه گاز و پس از آن مازوت است، به دلیل اینکه هر سوختی توان جایگزینی را ندارد و باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد.

مدیرشرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود در ادامه افزود: صرف مازوت سوزی به معنای آلودگی هوا نیست به دلیل انکه می‌بایست با فیلتر‌ها و سنسور‌های مناسب از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود.

عبدلی خاطرنشان کرد: در خصوص کارخانه سیمان شاهرود تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی هوا از سوی سازمان استاندارد و محیط زیست اعلام نشده است.

این مقام مسوول همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود از وجود ۷هزار خانوار فاقد گاز طبیعی در سطح استان سمنان خبرداد و افزود: عمده تجمع روستا‌های فاقد گاز در مناطق خارتوران و سرکویر است که تمام افراد واجد الشرایط با کارت الکترونیک سرپرست خانوار سهمیه سوخت نفت سفید و گاز کپسولی خود را به طور مرتب هر ۴۵ روز دریافت می‌کنند.

منبع: مرآت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده