تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۸۷۸۲۷

سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری کشتیرانی برای توسعه ناوگان

سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری کشتیرانی برای توسعه ناوگان
‌می‌متالز - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری این شرکت کشتیرانی برای توسعه ناوگان تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا مدرس خیابانی اظهار کرد:گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۷ فروند شناور با ظرفیت پنج میلیون تُن و ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار دارد. امسال کشتیرانی ۴۰ هزار TEU کانتینر به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

وی گفت: کشتیرانی با رسالتی که برای خود تعریف کرده است تعداد کارکنان خارجی را که در سال ۹۸ حدود ۶۰۰ نفر بوده‌اند با نیروی ایرانی جایگزین کرده و هم اکنون تعداد پرسنل خارجی در سال جاری به صفر رسیده است و تعداد انگشت شماری که در این ناوگان مشغول به فعالیت هستند به جهت مسائلی است که با توجه به محدودیت‌ها با آن مواجه شده‌ایم.

وی بیان کرد: تقویت کریدور شمال-‌جنوب و شرق-‌غرب یکی از راهبرد‌های اصلی گروه کشتیرانی است و بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به چابهار راه اندازی شده که در تداوم این مسیر یک فروند کشتی دیگر فردا شب در بندر چابهار پهلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به فعال بودن خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز گفت: در حوزه حمل‌ونقل ترکیبی ۱۰۰ دستگاه واگن خریداری شده و ۲۰۰ دستگاه واگن دیگر را نیز خریداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار گرفته است که این هشت فروند شناور خریداری شده در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهند کرد.

مدرس خیابانی گفت: برای فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ و به منظور توسعه اقتصاد دریامحور سرمایه گذاری دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شده که در کنار آن ۳۲۵ میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایه گذاری خواهد شد که در مجموع می‌توان گفت عددی حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای افزایش ورود ۷۷ شناور به ناوگان و خروج شناور‌های فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه توسعه مسیر چابهار در دستور کار قرار دارد، اما امیدواریم همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط و کشور‌های مستقر در مسیر این کریدور به خوبی به وظایف خود عمل کرده و همکاری‌های لازم را با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت دهند، تصریح کرد: برای تحقق این برنامه‌ها الزامات و چالش‌هایی را پیش رو داریم که بر این اساس حمایت لازم باید از تولید داخلی نیز صورت گیرد.

مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه سال‌های سال است مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارند که باید حمایت از تولیدات ایرانی نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: به موازات باید مسیری طی شود تا خدماتی که از ناحیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود نیز در اولویت حمایت قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز این نکته مدنظر قرار گیرد.

مدرس خیابانی گفت: در عین حال تعیین تکلیف و تصمیم گیری در حوزه اسقاط کشتی نیز باید مدنظر قرار گرفته و پرداخت مشوق‌های صادراتی و وارداتی به تجاری که بار خود را با ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌کنند در دستور کار قرار گیرد تا استفاده از خدمات ایرانی در اولویت فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی افزود: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و رشت - انزلی باید در دستور کار جدی برای تکمیل کریدور شمال- جنوب قرار گیرد. اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار باشد در مسیر کریدور شمال- جنوب به یک شرکت لجستیکی تبدیل شود باید این بخش از راه آهن تکمیل شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت