تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۸۸۱۴۳
سرویس خبر : انرژی
عباس غلامی تاکید کرد

همگرایی تولیدکنندگان PVC برای تثبیت بازار

‌می‌متالز - مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجتمع‌های تولیدکننده PVC با هدف تثبیت بازار و کاهش التهاب‌ها با تعامل و همکاری موثر در ثبات بازار نقش‌آفرین بودند. عباس غلامی اظهار کرد: بازار PVC از چند ماه گذشته به دلایل مختلف از جمله تفاوت نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد و نیز تولید PVC گرید S ۶۰ از سوی پتروشیمی بندر امام که با هدف تامین نیاز صنایع پزشکی صورت گرفت و همچنین توقف تولید ۱۰روزه پتروشیمی اروند در آبان‌ماه، با افزایش تقاضا و التهاب مواجه شده بود.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: با تدبیر صورت‌گرفته و همکاری و تعامل موثر هلدینگ‌های خلیج‌فارس و تاپیکو و مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام، اروند و غدیر برای عرضه گرید S ۶۵ به میزان بی‌سابقه ۱۱‌هزار تن در هفته، شاهد بودیم که با همکاری تولیدکنندگان گرید S ۶۵، رقابت از ۶۵‌درصد در دوهفته گذشته به ۴۵‌درصد در هفته گذشته و در نهایت با کاهش چشمگیر به ۴‌درصد در هفته جاری رسید و امید است با ادامه این روند، بازار به ثبات مطلوب برسد. مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه میزان عرضه صورت‌گرفته بیش از تولید این مجتمع‌ها بوده است، گفت: بخشی از عرضه‌های S ۶۵ در بورس‌کالای ایران به صورت سلف است. غلامی ادامه داد: براساس مصوبه کمیته تخصصی پتروشیمی، به‌منظور حمایت از صنایع داخلی و تامین نیاز داخل، صادرات PVC تا پایان امسال ممنوع شده است.

PVC که در هفته چهارم آبان با میانگین ۵۳‌درصد رقابت به اوج رقابت‌های خود رسیده بود و هفته اول دی‌ماه را با میانگین ۳۹‌درصد رقابت شروع کرد، با یک تصمیم هوشمندانه، میانگین رقابت ۶درصدی را در تمام گرید‌ها تجربه کرد؛ این در حالی است که کف عرضه گرید S ۶۵ هم به ۱۱هزارتن افزایش یافت. از همین رو به نظر می‌رسد اهمیت رعایت کف عرضه برای همگان آشکار شد؛ چرا که صنایع تکمیلی شاهد آن بودند که این بار پافشاری نهاد‌های بالادستی برای رعایت این مهم تا حدی است که با نامه دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی، عرضه PVC به دلیل عدم‌رعایت کف عرضه یک‌روز به تعویق می‌افتد تا عرضه کامل صورت گیرد. از همین رو می‌توان گفت با وجود تمامی مشکلاتی که اکنون وجود دارد، اگر نظارت و سیاستگذاری به‌موقع و جدی وجود داشته باشد مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند با رعایت کف عرضه هم منافع خود و هم منافع صنایع تکمیلی را حفظ کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده