تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۲۱
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۸۸۱۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن اصفهان؛ مادر صنعت فولاد

‌می‌متالز - صنایع تولیدکننده فولاد، از مهم‌ترین بازو‌های محرکه اقتصادی هر کشوری هستند. شرکت سهامی ذوب‌ آهن اصفهان نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران است.

‌می‌متالز - این شرکت فعال، دارای ظرفیت تولید بیش از ۳/۶ میلیون تن محصول نهایی و انواع مقاطع فولاد صنعتی است. تولیدات این کارخانه در انواع طرح و پروژه‌های داخلی همچون ساخت سد، مترو، پل و پروژه‌های ساختمانی و انبوه‌سازی بزرگ و ... استفاده می‌شوند. علاوه بر این، محصولات فولاد سهامی ذوب آهن اصفهان به بیش از ۲۳ کشور در قاره آسیا، اروپا و آفریقا صادر می‌گردند.

این تولیدکننده بزرگ، نقش مهمی در شکل‌گیری و پیشرفت صنایع فولادی در ایران داشته و به همین جهت به آن لقب مادر صنعت فولاد کشور را داده‌اند. محصولات تولید شده توسط این برند همگی مطابق با استاندارد‌های تأیید شده جهانی با بالاترین درجه کیفیت ساخت هستند.

سطح کیفیت محصولات تولیدی در آزمایشگاه‌های کیفی موجود در کارخانه تست می‌شود. با نمونه‌گیری از فرآورده‌ها، کیفیت آن‌ها را با استاندارد‌های موجود سنجیده و در صورت وجود مشکل آن را مورد بررسی قرار خواهند داد. در ادامه، به انواع تولیدات این شرکت موفق خواهیم پرداخت.

نگاهی بر تاریخچه شرکت ذوب آهن اصفهان

ایده ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان در زمان پهلوی مطرح شد. هدف اصلی این شرکت تولید و تأمین ریل‌های مورد نیاز برای تاسیس شبکه سراسری راه‌آهن کشور بود. ساخت و احداث این کارخانه فراز و نشیب‌های بسیاری داشت؛ اما در نهایت با توافق حاصل شده بین ایران و شوروی در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۴۴ احداث کارخانه با کمک شرکت تیاژپروم اکسپورت آغاز گردید.

چدن اولین محصول این کارخانه بود که در سال ۱۳۵۰ تولید شد. آلکسی کاسیگین (رئیس شورای وزرای وقت شوروی) زمانی که به تهران سفر کرده بود به دعوت ایران در ۲۳ اسفند ۱۳۵۱ این مجتمع بزرگ تولید فولاد را افتتاح کرد. برای افزایش ظرفیت تولید فولاد تا ۱,۹۰۰,۰۰۰ تن، کوره بلند شمار‌ه ی ۲ احداث شد و در نهایت با توسعه بخش‌های مختلف، ساخت مجتمع چدن در سال ۱۳۵۷ به اتمام رسید. مجتمع ذوب آهن اصفهان در جنوب غربی این استان و در شمال شهرستان لنجان قرار گرفته است.

ذوب آهن اصفهان؛ مادر صنعت فولاد

مجموعه کارگاه‌های موجود در کارخانه ذوب آهن اصفهان

  • کارگاه ساخت مواد شیمیایی و کک
  • کارگاه تولید آگلومراسیون
  • کارگاه تولید خط ریل آهن
  • کارگاه نت مکانیک
  • کوره بلند (شامل کوره یک، دو و سه)
  • کارگاه فولادسازی: شامل انبار شمش، بخش کنورتور، آهن‌قراضه، قسمت سرباره، بخش ریخته‌گری و تعمیر پاتیل
  • نیروگاه حرارتی
  • نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی
  • نیروگاه مرکزی
  • نیروگاه گازی با ظرفیت تولید ۳۵۰ مگاوات
  • کارگاه اکسیژن
  • بخش نت (نگهداری و تعمیرات) راه و ساختمان: شامل کارگاه تولید قطعات بتنی پیش‌ساخته، کارگاه تولید بتن آماده، کارگاه نجاری، بخش قفل‌سازی، بخش آهنگری و کارگاه شیشه‌بری و...

ذوب آهن اصفهان چه محصولات را تولید می‌کند؟

صنایع ذوب آهن اصفهان در زمینه تولید محصولات مختلف فعالیت دارد. به صورت خلاصه تیرآهن ۱۴ اصفهان، تیرآهن ۱۶ اصفهان و تیرآهن ۱۸ اصفهان از پرفروش‌ترین محصولات این کارخانه هستند. در ادامه به بررسی تولیدات این مجموعه می‌پردازیم:

تولید انواع فولاد صنعتی

فولاد صنعتی تولیدشده در این کارخانه، در ساخت محصولاتی همچون مفتول الکترود، مفتول سیم طوقه، مفتول کششی و مفتول فنر استفاده می‌شود.

تولید انواع فولاد ساختمانی

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نخستین تولیدکننده در کشور است که تیرآهن بال‌نیم‌پهن موازی (I-BEAM) و بال‌پهن موازی (H-BEAM) را طراحی و تولید کرده است. این شرکت برای شناسایی اصل بودن تیرآهن‌های تولیدی برند خود از علامت اختصاری و برجسته Esco بر روی جان بال استفاده می‌کند. از دیگر تولیدات فولاد ساختمانی این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبشی بال مساوی در ابعاد و اندازه ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰
  • ناودان در ابعاد و اندازه ۱۴۰ و ۱۶۰ میلی‌متر
  • تیرآهن بال نیم پهن I در اندازه و ابعاد ۱۲۰ تا ۳۰۰
  • تیرآهن بال‌پهن موازی H در اندازه و ابعاد ۱۶۰ میلی‌متر
  • انواع چهارگوش در سایز‌های ۱۰۰ × ۱۰۰ تا ۲۵۰ × ۲۵۰ میلی‌متری
  • انواع ریل آهنی و فولادی
  • انواع مدل میل‌گرد‌های ساده و آجدار به شکل شاخه‌ای و کلاف در اندازه‌های ۵/۵ تا ۳۲ میلی‌متر
    ذوب آهن

ذوب آهن اصفهان؛ مادر صنعت فولاد

تولید انواع محصولات جانبی

مجموعه ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید فولاد ساختمانی و صنعتی در زمینه ساخت دیگر محصولات فرعی نیز فعالیت می‌کند. ازت مایع، قطران، اکسیژن، سولفات آمونیوم، زغال کک، چدن جامد، زایلین، گوگرد سرباره کوره بلند، تولوئن، آهک و لجن صنعتی از محصولات جانبی این کارخانه هستند. بسیاری از این تولیدات به کشور‌های دور و نزدیک صادر می‌شوند.

پروژه‌های ساخته شده با محصولات فولاد صنعتی و ساختمانی

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع محصولات و فرآورده‌های کارخانه ذوب آهن اصفهان در ساخت و تولید بسیاری از پروژه‌های داخلی استفاده شده است که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • برج میلاد
  • نیروگاه بوشهر
  • نیروگاه عسلویه
  • پل صدر تهران
  • سالن اجلاس سران اصفهان
  • مترو اصفهان

در واقع از رویکرد‌های اصلی این شرکت، تولید محصولات بر اساس نیاز پروژه‌های صنعتی و ساختمانی مختلف و کاهش واردات است. طبیعی است که به دنبال کاهش هزینه واردات، هزینه پروژه‌های انبوه‌سازی نیز کاهش قابل‌توجهی خواهد یافت.

طرح‌های توسعه کشوری با استفاده از فرآورده‌های صنعتی و سازه‌ای

بسیاری از طرح‌های توسعه دولتی و صنعتی برای اجرا، نیاز به فرآورده‌های فولادی دارند. شرکت ذوب آهن اصفهان با تأمین بخش قابل‌توجهی از این نیاز به پیشرفت پروژه‌ها کمک شایانی می‌کند. این شرکت در بسیاری از طرح‌های توسعه مهم در بخش بازسازی و نوسازی همکاری دارد:

پروژه توسعه تولید ریل آهنی

شرکت ذوب ­‌آهن اصفهان مطابق با استاندارد EN ۱۳۶۷۴-۱ انواع ریل از مدل E۱، ۵۴E۱ و ۶۰۴۶E۲ را تولید می‌کند. در تیرماه ۱۳۹۳ وزیران محترم صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در خصوص تولید ریل ملی با این شرکت تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند. از آن پس تأمین ریل UIC ۶۰ بر عهده شرکت سهامی فولاد اصفهان است. این مدل استاندارد از ریل مناسب استفاده در پروژه‌های راه‌آهن بین‌شهری (سبک) و درون‌شهری (سنگین) است. ۱۷ کشور دنیا از جمله چین، ژاپن، ایتالیا، آمریکا، لهستان و فرانسه و... در صنعت تولید ریل فعالیت گسترده دارند که با افتتاح شرکت ذوب آهن اصفهان مجموعه این تولیدکنندگان به ۱۸ کشور رسید.

پروژه جداسازی گوگرد از چدن مذاب

بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی نیاز به فولاد خام و محصولات خاص نوردی دارند. به همین منظور، این شرکت واحد گوگردزدایی از چدن مذاب را در بخش میکسر کارگاه فولادسازی احداث کرده است.

پروژه تولید گاز‌های اکسیژن، آرگون و ازت

کارخانه ذوب آهن اصفهان در کنار تولیدات فولاد، با احداث یک واحد جدایش هوا، تولیدات گاز‌های فرآیندی نظیر اکسیژن، ازت و آرگون و ... را نیز افزایش داده است.

شرایط قیمت‌گذاری، خرید و فروش محصولات فولادی

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان محصولات و فرآورده‌های ساختمانی خود را در بازار بورس کالای ایران عرضه و به فروش می‌رساند. نحوه قیمت‌گذاری محصولات وابسته به نسبت عرضه و تقاضا در بازار بورس است و مطابق با آن تعیین خواهد شد. این شرکت برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت در صورت افزایش تقاضا، در زمان کمبود محصول در بازار صادرات فولاد خود را به کشور‌های دیگر متوقف می‌کند.

زمان عرضه در بازار بورس کالا یکشنبه و چهارشنبه هر هفته است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صنعت

عناوین برگزیده