به گزارش میمتالز، محمدصالح خالقی در نشست مشترک مدیران و کارگزاران فن بازارهای کشور که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در محل خانه نوآوری و فناوری ایران واقع در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، فعالیت فن بازار ملی ایران را از سال ۸۱ دانست و افزود: فن بازارهای در همه استانهای کشور راه اندازی و متعاقب آن در راهبردهای ۱ و ۳ نقشه جامع علمی کشور بر توسعه آنها تاکید شده است.
وی با بیان اینکه بعد از شروع فعالیتهای فن بازارها نقشه جامع علمی کشور به موضوع توسعه و ساماندهی این فن بازارها تاکید داشته است، ادامه داد: فن بازار ملی ایران رویکرد جدید خود را بعد از ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به معاونت علمی در سال ۹۱ آغاز کرد.
وی با بیان اینکه سالها مسوولیت اجرای فن بازارها به پارک فناوری پردیس واگذار شده بود، اظهار کرد: تدوین آیین نامه تاسیس شبکه فن بازار و توسعه فن بازارها و تدوین آیین نامه راهبری کارگزاران تجارت فناوری (بروکرهای فناوری) از دیگر اقدامات در توسعه این شبکه به شمار میرود، ضمن آنکه نقشه فن بازارها در یک روند ۹ ساله تدوین شد.
خالقی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامههای اجرایی، تاکنون ۲۰ دفتر فن بازار در شرکت شهرکهای صنعتی و ۱۱ دفتر فن بازار در پارکهای علم و فناوری ایجاد شده است و جذب سرمایه گذاری بر روی اختراعات، نوآوریها و فناوری و رفع نیازهای صنعتی با استفاده از توان داخلی از جمله ماموریتهای کارگزاران است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران این شبکه را مشتمل بر کارگزاران فن بازار منطقه ای، کارگزاران توسعه بازار محصولات فناورانه، کارگزاران شناسایی نیاز و حل مساله، کارگزاران فن بازار تخصصی و کارگزاران جذب سرمایه دانست و ادامه داد: به صورت کلی بیش از ۷۰ کارگزار از سراسر کشور زیرمجموعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری فن بازار ملی ایران فعالیت میکنند.
وی تصریح کرد: کارگزاران تجارت فناوری بر اساس سه شاخص عمومی، تخصصی و آموزشی مورد ارزیابی قرار میگیرند و گواهینامههای تایید فعالیت را دریافت میکنند.
خالقی خاطرنشان کرد: مرکز فن بازار ملی ایران، ۳۱ هزار و ۸۱۲ کاربر دارد که بر اساس اطلاعات جدید احصا شده تا هزار و ۴۳۷ شرکت، ۱۴ هزار و ۳۱۹ محصول و ۸۹۶ تقاضا در مرکز فن بازار ملی ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون فن بازارهای تخصصی در حوزههای نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی شده است، از راه اندازی فن بازار تخصصی معدن با همکاری ایمیدرو تا پایان سال خبر داد.
خالقی با بیان اینکه در شبکه فن بازار ملی ایران ۱۲۰ رویداد تجاری مختلفی طی این سالها برگزار شده است، اظهار کرد: این رویدادها در حوزه تجهیزات پزشکی، شهری، لوازم خانگی، مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر، کاشی و سرامیک، سنگ، نفت، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ورزشی و توانبخشی، رنگ و پوششهای صنعتی شیمیایی و پلیمر، آرایشی و بهداشتی، پساب تا آب بوده است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد در فن بازارها منعقد شده است، گفت: در زمینه توسعه بازار ۳۷۰ قرارداد بالغ بر ۵۱۰ میلیارد تومان، در حوزه رفع نیاز ۷۵ قرارداد بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان، در حوزه سرمایه گذاری ۳۰ قرارداد بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان منعقد شده است.
وی با اشاره به تعداد و میزان قراردادها از ابتدای ۱۴۰۱ گفت: در توسعه بازار تعداد ۵۸ قرارداد بالغ بر ۹۳ میلیارد تومان، در حوزه رفع نیاز ۲۰ قرارداد بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان و در حوزه سرمایه گذاری تعداد ۱۲ قرارداد بالغ بر ۸۳ میلیارد تومان منعقد شده است.
خالقی خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای امسال ۸۴ قرارداد بالغ بر ۱۸۶ میلیارد تومان منعقد شده است.