به گزارش میمتالز، شاهین زارع ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در طول چند سال گذشته، موضوع تکیهبر توان متخصصان داخلی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان اهمیت یافته است. به همین دلیل یکی از مأموریتهای شرکتهای دانشبنیان ورود به مسائل جدید و نوآورانه است؛ چراکه بسیاری از شرکتها و تولیدکنندگان داخلی با توان داخلی خود قادر به حل مسائل و مشکلات خود نیستند؛ بنابراین این شرکتها میتوانند با برقراری ارتباط با صنایع، مخصوصا صنایع استراتژیک، مشکلات آنها را واکاوی و حل کنند.
وی افزود: شرکتهای بزرگ هم طی چند سال گذشته به اهمیت و جایگاه شرکتهای دانشبنیان پی برده و همکاری خوبی با این شرکتها داشتهاند. پذیرش ریسک توقفات، تأخیرات و حتی آسیب دیدن تجهیزات، بزرگترین حمایت از محصولات دانشبنیان در صنایع کلیدی است و علاوهبراین، از تحقیقات و پژوهشهای دانشبنیان نیز حمایتهای خوبی صورت گرفته است.
مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان در خصوص اقدامات این شرکت در طول سالهای اخیر برای کاهش وابستگی به واردات و تأمین مواد و قطعات مصرفی خود از داخل گفت: توجه به مقوله بومیسازی و کاهش وابستگی به واردات، هرساله این امر در تابلو استراتژیک شرکت هدفگذاری شده و تمام ارکان سازمان در پی تحقق این مهم گام برداشتهاند. در خصوص ساخت قطعات، تجهیزات، مواد اولیه مصرفی، ماشینآلات صنعتی و حتی ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با حساسیت زیاد نیز به شرکتهای دانشبنیان داخلی اعتماد شده و محصولات آنها در خطوط تولید فولاد هرمزگان به کار گرفته شده است.
زارع با اشاره به سیاستگذاری فولاد هرمزگان در خصوص حمایت و همکاری با شرکتهای دانشبنیان، تصریح کرد: در این خصوص تسهیلگریهای خوبی صورت گرفته که ازجمله آنها میتوان به افزایش ارتباط با شرکتهای دانشبنیان از کانال واحدهای تحقیق و توسعه و خرید، اصلاح قوانین و مقررات داخلی شرکت در خصوص انعقاد قرارداد با شرکتهای دانشبنیان، برگزاری رویدادهای نوآورانه، ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با مشارکت پارک علم و فناوری هرمزگان جهت حمایتهای مالی از طرحهای دانشبنیان، افزایش اعتبارات پژوهشی جهت مشارکت با دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان و… اشاره کرد.
مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه این شرکت در سالهای اخیر در زمینه همکاری با دانشگاهها و توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه اقدامات متعددی انجام داده است، عنوان کرد: یکی از نظامهایی که میتواند به پژوهش و نوآوری در شرکت کمک کند، نظام مدیریت تکنولوژی و نوآوری است که به کمک آن میتوان مباحث نوآوری را در سازمان جاری کرد. شرکت فولاد هرمزگان از سال گذشته اقدام به تدوین این نظام کرده است و در مراحل پایانی جاریسازی آن قرار دارد. با اجرا کردن کامل این نظام، روابط از سطوح پایین سازمان تا مدیریت ارشد سازمان در حوزه نوآوری تعریف شده است و میتواند به توسعه و ارتقای شرکت در زمینههای پژوهشی و تحقیقاتی و تکنولوژی کمک کند.
وی ادامه داد: توسعه زیرساختهای ارتباطی با دانشگاهها، تسهیل قراردادهای پژوهشی، افزایش اعتبارات پژوهشی نسبت به سالهای گذشته، مشارکت بیشتر دانشجویان در طرحهای پژوهشی بهمنظور توانمندسازی آنها، مشارکت بیشتر با شرکتهای دانشبنیانِ صاحب طرح و ایده و حضور و ارائه مقالات پژوهشی و تحقیقاتی در سمینارهای تخصصی از دیگر فعالیتهای فولاد هرمزگان در این حوزه بوده است.
زارع در پاسخ به سؤالی در خصوص نتایج اقدامات انجامشده در زمینه کاهش هزینهها و بهبود عملکرد تولیدی و مالی شرکت فولاد هرمزگان گفت: استراتژی فولاد هرمزگان در حوزه تعریف پروژههای پژوهشی به این صورت است که پس از بررسی دقیق، پروژههای مدنظر بهمنظور حل مشکلات، کاهش توقفات و بهبودهای مستمر تعریف میشوند. اتخاذ این رویکرد در پایان به کاهش هزینهها، کاهش بهای تمامشده و بهبود فرایندها منجر میشود و در کل در سوددهی شرکت بهطور مستقیم و غیرمستقیم مؤثر است. همچنین در پایان هر پروژه، اثربخشی آن بررسی و ارزیابی میشود و از نتایج و تجارب آن میتوان در پروژههای جدید استفاده کرد.
مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصول شرکت فولاد هرمزگان بیان کرد: این شرکت در چشمانداز خود برای سالهای آینده، رویکردهایی را در خصوص حمایت هرچه بیشتر از توان متخصصان داخلی و کاستن از وابستگی به خارج از کشور در دستور کار قرار داده است. به غیر از نگاه ملی به موضوع استفاده از توان داخلی، توجه به ساخت داخل و متخصصان داخلی یک برد دوسویه است که علاوه بر کاهش هزینهها، به اشتغالزایی داخلی منجر میشودو وابستگی کشور را به کالاهای استراتژیک و موردنیاز صنعت کاهش میدهد.
وی خاطرنشان کرد: قطعا با حرکتی که از سالهای قبل در خصوص نهضت ساخت داخل به راه افتاده و در سال جاری نیز بر آن تأکید شده است، چشمانداز روشنتری در سالهای آینده در این زمینه متصور است و شاهد کارهای خوبی در این خصوص خواهیم بود.
زارع تأکید کرد: فعالیت شرکتهای بزرگ با شرکتهای دانشبنیان میتواند سابقه خوبی از همکاری برای این شرکتها ایجاد کند و با نگاه به این همکاری و کمک به اعتمادسازی، شرکتهای دانشبنیان را تشویق کرد که در بازارهای صادراتی هم حضور یابند و رشد کنند؛ ضمن اینکه میتوان با شرکتهای دانشبنیانی که دارای طرحهای نوآورانه هستند، وارد مشارکت شد و آنها را تقویت کرد تا زمانی که این شرکتها به سطح مقبولی از توانایی و بلوغ رسیدند، جدا شوند و بتوانند فعالیت خود را بهصورت مستقل ادامه دهند. درنهایت اینکه از طریق تقویت استارتآپها و تضامین خرید محصولات دانشبنیان نیز میتوان به تقویت این شرکتها پرداخت.
منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)